Hopp til innhold
ZizouJR

Fluer for Hardangervidda

Recommended Posts

skal en tur til haradangervidda i slutten av juni, begynnelsen av juli.

kan dere nevne 6-10 fluer som jeg må ha med.

hvis det er noen fluer dere har fått mye fisk på?

er det også noen spesielle klekinger i denne tiden? nevn gjerne fluer som imiterer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei!

Kvar skal du gå? Aust, vest eller sentral vidda?

Generelt vil dette vera i tidlegaste laget på vidda. På vestre delen vil det vera is på mange vatn og mykje snø. Sats på aust eller sentralvidda. Ta med fluger som duger til tidlegfiske, dvs mygg i ulike varianter samt nokre store og tunge nymfer, i tillegg til dei flugene som Mjoff nevnte. Utover i juli klekkes det, avhengig av kor du er, ein del døgnfluger i ulike varianter men små (krok 14-16) i gråbrune fargenyanser, men har vel aldri egentlig opplevd fisk som er særlig selektiv på desse. Vidda er fyrst og fremst ein mygg og vårflugeplass. Dette er min erfaring etter mange år på vidda, men eg har ikkje fiska så mykje heilt aust.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flytta denne til Ørret. Hardangervidda er for stor til å få plass i et områdeforum :wink:

Som andre sier her ville jeg sørget for å ha nok mygg og store steinfluenymfer. Fluer som kan fungere som voksne steinfluer kan også fungere, da de kan blåse utover vannet hvis det er sterk vind. Streaking caddis gjør jobben bare det er nok vind.

Så tidlig på året kan fiske i innosene være veldig effektiv. Fisk med store steinfluenymfer, streamere og tradisjonelle våtfluer som March Brown.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et par stankelbein imitasjoner,Mygg noen våtfluer og en vårflue så har du omtrent alt.

Endret av MAdryfly

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hareørenymfe, Streaking caddis (best i vind), Adams, Palmermygg og en Daddy long legs i forskjellige størrelser en nok viss du ikke er en perfeksjonist.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg