Hopp til innhold
Daredevil

Midjevadebukser?

Recommended Posts

Hvor blir det av midjevadebuksene ? :?

Såvidt jeg kan se er det bare Vision som har dette i sitt sortiment om dagen ! Er forsåvidt denne jeg har tenkt å anskaffe også, men trodde det skulle være litt mer å velge i ! Simms hadde jo ei inntil i fjor, men det kan se ut som om denne er borte fra årets katalog !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Simms kommer med en modell som heter RiverTek - mellomting, der delen fra livet og opp kan rulles opp og ned. Tynt stoff der, etter det jeg har forstått.

Loop kommer med en livmodell som heter Outdoor Stretch som ifølge katalogen koster 2695,-.

Slate har en modell - se Prima Villmarksliv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Guest Rams

Stemmer at Simms (av uforståelige grunner) har kuttet ut midjevadere, men det finnes fremdeles håp. -Så det hang et par hos Jarle&Bjørnar fluefiske senest i dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fenwick har hatt midjevadere i flere år. Har du sjekket dem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Rams, tror at slike vadere kanskje har begrenset appell? Hva slags jakke bruker man til de dersom det skulle være dårlig vær? De alle fleste jakkene ville ha vært for kort?

mvh

Steven

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Rams

Helt enig Steven, men tenk så deilig å tusle rundt med på en godvarsdag :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt enig Steven, men tenk så deilig å tusle rundt med på en godvarsdag  :wink:

Da er det like greit å feste vaderne med stroppene i kryss rundt livet. Jeg bruker vaderne mine slik som standard. Syns det er mye mer luftig og behagelig. Skal jeg vade dypt drar jeg dem over skuldrene. Slik jeg ser det er eneste argument for rene midjevadere at de er billigere. Og det argumentet er tynt. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eller at det finnes mennesker som ikke er i A4-format slik at vanlige "bryst-vadere" er store nok :evil:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da er det like greit å feste vaderne med stroppene i kryss rundt livet. Jeg bruker vaderne mine slik som standard. Syns det er mye mer luftig og behagelig. Skal jeg vade dypt drar jeg dem over skuldrene. Slik jeg ser det er eneste argument for rene midjevadere at de er billigere. Og det argumentet er tynt. :)

Superpatent, bruker samme. Ser at Fenwick sine vadere blir anbefalt lengre opp i tråden. Æ har kun negative erfaringe med dæm. kjøpte et par for snart 3 år siden ( brukt i 2 sesonger ). På den tia har dæm vært bytta 3 ganger pga lekkasje ( e det mulig ). Alle va diffuse lekkasjer der æ ikkje klarte å finne noen hull, men våt ble æ :evil::evil: . Har en kompis som kjøpte samme utgaven i fjor og han fikk samme problemet, trasige greier. Hvis æ får lekkasje på dette paret også vet æ ikkje ka æ gjør. Har vært heldig på den måten at butikken æ kjøpte dæm av har tatt i mot dæm uten spørsmål og va tydligvis et kjent problem.

PS det va vanlige gore-tex vadera ikkje den nye stretch modellen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Rams, tror at slike vadere kanskje har begrenset appell? Hva slags jakke bruker man til de dersom det skulle være dårlig vær? De alle fleste jakkene ville ha vært for kort? 

mvh 

Steven

Finnes det lange vadejakker som kan brukes sammen med disse i det hele tatt???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Finnes det lange vadejakker som kan brukes sammen med disse i det hele tatt???

Ja, Scierra har en lang jakke. Det er vel flere produsenter som har halvlange jakker?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har visst om Fenwick's midjebukser, men de har jeg hørt så mye dritt om, at de er ikke aktuelle !

Er ikke feitere enn at det går to av meg i den vadebuksa jeg har, men siden jeg uansett går med den rullet ned til livet 99% av sesongen , har jeg bestemt meg for at jeg klarer meg fint med midjebukse :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er forsatt mulig å få tak i simms sine midjevadere. Har sett de på flere amerikanske nettbutikker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Superpatent, bruker samme. Ser at Fenwick sine vadere blir anbefalt lengre opp i tråden. Æ har kun negative erfaringe med dæm. kjøpte et par for snart 3 år siden ( brukt i 2 sesonger ). På den tia har dæm vært bytta 3 ganger pga lekkasje ( e det mulig ). Alle va diffuse lekkasjer der æ ikkje klarte å finne noen hull, men våt ble æ :evil::evil: . Har en kompis som kjøpte samme utgaven i fjor og han fikk samme problemet, trasige greier. Hvis æ får lekkasje på dette paret også vet æ ikkje ka æ gjør. Har vært heldig på den måten at butikken æ kjøpte dæm av har tatt i mot dæm uten spørsmål og va tydligvis et kjent problem.

PS det va vanlige gore-tex vadera ikkje den nye stretch modellen

Jeg har brukt mine fenwick midjevader i 2 år nå og de er brukt i fjellet og i sjøen ca 100 døgn og mine bukser har vært problemfrie bortsett fra noen små hull i neoprenfoten grunnet småstein og grus,noe som er helt vanlig.Har vært meget fornøyd med mine bukser selv om de mista passformen litt etterhvert.Så det er ikke bare dritt og si om disse buksene altså.At det skulle være problem med korte jakker til slike bukser blir jo bare spekulasjoner fra dere som ikke har prøvd så jeg kan si at det er ingen problem.Jakkene lapper lett over siden buksene tross alt ikke er noen hoftebukser,men går opp til livet.Man skal ha en rimelig kort jakke for at dette skal bli noe problem selv når man bøyer se framover.Løsningen for de som har et problem med dette må jo være og anskaffe rivertek-buksa fra Simms som har (som det ble antydet) et tynnt stoff som kan rulles opp over brystet hvis man trenger og vade dypt.Jeg for min del er så jækla lang at midjevader holder til det meste av vading :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

At det skulle være problem med korte jakker til slike bukser blir jo bare spekulasjoner fra dere som ikke har prøvd så jeg kan si at det er ingen problem.

Støttes, har enda ikke savnet de gamle lange vaderne. Jeg bruker Vision Extreme midjevader og er veldig godt fornøyd :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Støttes, har enda ikke savnet de gamle lange vaderne. Jeg bruker Vision Extreme midjevader og er veldig godt fornøyd :D

Bruker Slate, er også veldig godt fornøyd. Fisker mest i fjellet og i småelver. Savner egentlig vadere med støvelfot av den typen som rekker opp til låret. Utrolig praktisk når man bare skal en kort tur til elva.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bruker Simms sine midjevadere sammen med Vision Extreme jakke.

Funker som bare pokker. En helt annen komfort enn mine konvensjonelle Simms Guide vadere.

De som stiller seg kritisk til midjevadere kombinert med jakke vet ikke hva de snakker om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bruker Simms sine midjevadere sammen med Vision Extreme jakke.

Funker som bare pokker. En helt annen komfort enn mine konvensjonelle Simms Guide vadere.

De som stiller seg kritisk til midjevadere kombinert med jakke vet ikke hva de snakker om.

Jeg kan fortelle deg om to jakker som absolutt ikke kan brukes med slike bukser (og jeg har 4-5 par vadere av forskjellige typer).

1) Cabellas vadejakken. Jakken har en veldig sterk elastisk liv og pleier å ri opp. Den er ok - kan bruke den med andre vadere til og med for andejakt siden den har flere deler.

2) Fisherman's Motion Goretex jakke som er faktisk veldig kort stil i forhold til andre jakker. Dette er man ikke klar over før man har fått det her til lands! Den er til salgs!

Tydeligvis ikke vet hva jeg snakker om! Men på en annen side, og hvis vi ser på ting litt større enn vår egen bak hage: produsenter pleier å slutte med en produkt når den er mislykket, eller de tolker det som markedet er ikke tilstrekkelig interessert. Uten at jeg har nær kontakt med Simms folket regner med at grunnen at de utviklet en annen produkt - River Tek -med mulighet for å trekke opp den øvre delen etter behov - hva det måtte være - er basert på signaler fra markedet som vil ha begge deler i en produkt? Jeg forresten har Vision bukservadere men registrerer at de passer bedre med seler på.

mvh

Steven

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt på siden, men du nevner "til salgs", Steven. Har du bilde eller link på Fisherman's Motion Goretex jakke?

Så skal ikke jeg spore av mer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

er det et krav at man bruker vadejakke...? Har selv et par midjevadere, Er supert hvis man skal på lengre fjelltur. Kan man droppe regnbuksa å. De fleste jakker laget for friluftsliv går vell stort sett langt nok ned. Samt at de ofte har mye bedre kvalitet å funksjon til en rimeligere penge. men det er kanskje ikke like kult som en overpriset vadejakke..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men, til ekstrem varmt vær det finnes ingen ting mer behagelig enn ett lett par lår støvler og særlig hvis man skal ikke vade dypere enn ovenfor kneene.

mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

er det et krav at man bruker vadejakke...? Har selv et par midjevadere, Er supert hvis man skal på lengre fjelltur. Kan man droppe regnbuksa å. De fleste jakker laget for friluftsliv går vell stort sett langt nok ned.  Samt at de ofte har mye bedre kvalitet å funksjon til en rimeligere penge. men det er kanskje ikke like kult som en overpriset vadejakke..

<{POST_SNAPBACK}>

Hah...selvsagt trenger man ikke vadejakke så der har du et godt poeng gitt :)

Problemet med andre typer jakker er ofte at de ikke har store nok lommer (eller mange nok for den saks skyld).Heller ikke har hetter og snittet generelt vært bra nok til at man får bevegeligheten man trenger under praktisk fiske,men dette gjelder jo ikke alle selvsagt.Man finner heller ikke de detaljene som ringer og pin on reels/retractors til og henge klippere og sakse og slike ting i.Skal man dog ha en jakke som er vanntett og som puster bra så blir prisen ofte det samme som for en spesialtilpasset vadejakke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg