Hopp til innhold
ZizouJR

Lage fortom

Recommended Posts

hei!!

jeg skal lage egne fortommer, men lurer på hvilken tykkelse de forskjellige delene skal være på. Og hvor mange forskjellige deler trenger jeg. Jeg fisker fjellørret som er fra ca. 250g - 1,5kg

håper på noen ordentlige svar og ikke sånne som skal komme med feil jeg skriver osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Se tråden under om fortommer, FlyAlf har et godt forslag der. Tykkelsen på spissen kan være fra 3X (0.20) til 5X(0.16) på fjellet, avhengig av hvor store fluer du fisker med. Kan være nødvendig å gå ned til 6X, men det er sjelden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg bruker som regel en enkel formel. den kalles 60-60 formelen. har lært det av gammern(lefty) la oss si at du har en #6 line. begynn med 120, 055, (myk line!!) så 80cm ca040 så 50-60 cm 028-30 -30cm 020 . I tillegg kommer spissen. prinsippet er at du går ned 60pst ingde og tykkelse pr ledd. dette funker fint. Vil du ha en 10meter fortom begynn med 2-3m 070(MYK!!!) 060-050-040-030. etterhvert føorstår du hvordan en fortom funker. På samme måte som en flue line. prinsippet er Når massen minker øker hastigheten. Ved å forandre på den nevnte fortommen får du den til å oppføre seg forskjellig. lande med slakk, kraftigere, optimal for underhånds osv...mvh SK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg bruker som regel en enkel formel. den kalles 60-60 formelen. har lært det av gammern(lefty) la oss si at du har en #6 line. begynn med 120, 055, (myk line!!) så 80cm ca040 så 50-60 cm 028-30 -30cm 020 . I tillegg kommer spissen. prinsippet er at du går ned 60pst ingde og tykkelse pr ledd. dette funker fint. Vil du ha en 10meter fortom begynn med 2-3m 070(MYK!!!) 060-050-040-030. etterhvert føorstår du hvordan en fortom funker. På samme måte som en flue line. prinsippet er Når massen minker øker hastigheten. Ved å forandre på den nevnte fortommen får du den til å oppføre seg forskjellig. lande med slakk, kraftigere, optimal for underhånds osv...mvh SK

Interesant ! Mener du det gir problemer med å gå ned mer enn 60% i tykkelse pr del? En dag skal jeg ta meg sammen og teste forskjellige fortommer selv, men inntil da håper jeg på hjelp her på forumet :D .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke nødvendigvis. Gary Borger er mer ekstrem. jeg bruker denne formelen røffly, den er lett å improvisere over. jeg lager fortommer på feeling....Hopper vi mer blir det jo ferre ledd, mindre muligheter....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg hadde lite å gjøre i går kveld, så jeg ofret litt tid i vitenskapens navn :roll: Jeg tok tre ubrukte ferdigtapperte 9 fots fortommer jeg hadde liggende (umpqua, froghair, climax) og målte dem for hver 10. cm med mikrometer. Resultatet nedenfor er et gjennomsnitt, og bør være et greit utgangspunkt for videre forsøk.

5x/0.15mm 9 fot/275 cm fortom

125 cm ø0.53

30 cm ø0.39

20 cm ø0.28

30 cm ø0.21

70 cm ø0.15

Endret av eviltwin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For min egen del bruker jeg ofte en 3 delt fortom,

ca 1,5 meter 0,45

ca 1 meter 0X eller 1X

ca 1,5 meter 5X

synes denne virker helt ok, bruker kirurg knute for å kunne knytte sammen så stor sprang på tykkelsen. Eller er det jo et poeng å kjøpe en 12 fot ferdig tappert 4X og bare skjøte på en meter med 5X i spissen, meget enkel løsning visst d ikke har så mye vindknuter, da varer den ferdig tapperte mange turer

mvh

rolf-magne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Til underhåndskast med utstyr ca #5-6

ville jeg laget følgende. Røffli.

160-060

120-050

80--040

60-030

40-020

+ spiss ca 1meter

Du får en fortom på ca 5-6 meter. dette gir et fint anker til underhåndskast. bruk en MYk mono til den tykke delen. Husk at prinsippet her er akkurat det samme som for design av Fluesnører, stenger også for den saks skyld. tapering av mandrill. det dreier seg om fenergioverføring. Når du sjønner prinsippene lager du en fortom ut fra feeling og forståelse, ikke ved å PUGGE noe en "EXpert" har laget.

Synes det er mye dårlige ferdigfortommer.

"The truth shall set you free" jediordtak

En rask fortom til teknisk kasting ,kurver ol. taper den mer konvekst.

80 cm 050

60 -040

40-030

30 -020

+ spiss

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det vil jeg tro, Poenget er bare at bukta ikke skal åpnes med lange fortommer, riktig laget vil de rulle rett ut som en forlengelse av fluelina/bukt. Detr er jo situasjoner hvor en stiv fortom som åpner bukta kan være lurt, med fler fluer etc....jeg har experimenter med å bruke AMNESIA til de tykkeste delene, evt Hul flatbeam.....Fordel med en butt som er lett å strekke!! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synes det er komplisert med disse reglene fx 60-20-20. Hvordan skiller man mellom bakerste delen midterste delen og tuppen når det er 0.05 eller 0.10 i forskjell mellom senene? I de bøkene jeg har lest og jeg skal imitere, så blir det jo ofte en 9-10" fortom, og bakerste delen skal være 60% av den, og den skal deles inn igjen i 2-3 fortomsdeler. Dette blir svæært komplisert for meg.

Er dere virkelig så nøye, det er mange bøker som ramser opp dette, det er jo ikke mulig å regne slikt uten kalkulator (ikke for meg ihvertfall) og linjal. Det blir jo stykker på 25-30 cm, og med knuter på s blir jo disse på alt mellom 10-40 cm når jeg har knyti ferdig!

Litt irriterende, men jeg skjønner at hvis man skal ha perfekt utrulling o.l. så skal det nok være så nøyaktig.

Hvordan er det dere praktisk knyter disse fortommene? Jeg har ikke med meg linjal på fisketur til å måle fortommer.

Ble litt ufortsåelig kanskje, men da gjenspeiler det ihvertfall hva jeg mener om selvknyttede fortommer.

Kanolsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tru ditte bli litt på siden, men kansje ikkje heilt.

Tvinning av fortomm. I Bare ett kast til, anbfaler Staffan å bruke egne tvinna fortommer, som en monterer en tupp på.

E d nåkken som he prøvd d? Eventuelle erfaringer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sikkert greit, men de spruter akkurat som fletta....

Jeg tror detviktige er å forstå prinsippene for hvordan dette funker. jeg har også sett absurde formler hos Lafontaine, george harvey oa. det er litt for mange variabler til at dette trenger funke. Ingen kaster likt, hva slags flue, temperatur, Stang trekk hastigheter, vind, stivhet på mono etcetcetc.. make it simple!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Til underhåndskast med utstyr ca #5-6

ville jeg laget følgende. Røffli.

160-060

120-050

80--040

60-030

40-020

+ spiss ca 1meter

Du får en fortom på ca 5-6 meter. dette gir et fint anker til underhåndskast. bruk en MYk mono til den tykke delen. Husk at prinsippet her er akkurat det samme som for design av Fluesnører, stenger også for den saks skyld. tapering av mandrill. det dreier seg om fenergioverføring. Når du sjønner prinsippene lager du en fortom ut fra feeling og forståelse, ikke ved å PUGGE noe en "EXpert" har laget.

Synes det er mye dårlige ferdigfortommer.

"The truth shall set you free" jediordtak

En rask fortom til teknisk kasting ,kurver ol. taper den mer konvekst.

80 cm 050

60 -040

40-030

30 -020

+ spiss

<{POST_SNAPBACK}>

Prøvde disse igår, litt modifisert vel å merke. De funka bra de, spesielt den siste typen.

På sjøørretfiske bruker jeg en to-delt type : 1,5-2m a 0,50 Red Wolf og 1,5m a 0,25 Red Wolf. Funker som bare f... under de fleste forhold :biggrin:

Red Wolf ja :huh: Billig, myk og sterk!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg