Hopp til innhold
ZizouJR

Tørrtrening med fluestang

Recommended Posts

hei!!!!!!!!!!!!!

Jeg er 14 år og har fisket med enhånds fluestang i ca. 4 år.

De to første årene fisket jeg ikke særlig mye, det er først de to siste årene jeg har begynnt ordentlig. Jeg trener en del tørt og har vært på et nybegynnerkurs. Men det er noe jeg undrer over. Hele tiden, samme hvor mye jeg kaster klarer jeg ikke kaste mer en 17m :oops:. jeg er alltid 3-5 meter fra og kaste 20m............... eller lenger for den saks skyld.Jeg tenker på alle reglene hele tiden.

Hvorfor tror dere jeg alltid mangler de siste 5 meterne?????????

Kan det også være at jeg kaster lengre når jeg blir eldre og sterkere i hendene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

regner med du snakker om trening,ikke trenging...Fra spøk til alvor.det har nok mest med teknikken din og gjøre,men uten og vite hva slags stang,snøreklasse,snøre du bruker så er det ikke lett og si noe sikkert.Et gammelt og slitt snøre kan med fordel byttes ut til et nytt et,eller at du går over snøret ditt med snørerens som du får i sportsfiskebutikken.Et skittent snøre glir VELDIG DÅRLIG uansett hvor god man er.Si hva slags utstyr du bruker så kan vi begynne og eliminere hva det kan være.Håper du er blitt kurset av noen som er gode til og lære i fra seg og som vet hva de snakker om.det er også et poeng her.Når det er sagt så er det ikke så lurt og bare tenke på og kaste lengst mulig heller for man blir ofte litt stessa av det når man er fersk i gamet og da går det som regel dårlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva slags stang har du?merke altså.4-6 er jo en snål snøreklasse.Uansett så går det nok mest på trening + at du selvsagt blir bedre til og kaste når du blir litt eldre.Går nok mere på koordinasjon og følelse enn på styrke.Jeg synes du skal slutte og strebe etter de lange kasta og heller trene på gode korte kast først.Så vil de lange kasta komme av seg selv når teknikken sitter bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tren presisjon så kommer lengdene automatisk. Vi har flere juniorer som er veldig gode til å kaste forde de trener og får veiledning hele tiden. Mel deg inn i en klubb da har du plutselig noen å trene sammen med

Lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei !

Det er lett å bli både ydmyk og litt skremt over hva de beste fluekasterne oppnår av lengder på kastene sine. Husk bare på at dette er de beste kasterne, og at det også er en del av oss som ikke klare å kaste ut hele snøret uanfektet til enhver tid. Ikke la deg skremme til å legge bort stanga, men bruk dette som en inspirasjon til å trene mer.

Hvis du klarer 17 - 20 meter med en rimelig høy baksleng kaster du mer enn godt nok til å få fisk, og det er er vel det det handler om.

Det kan ellers være en ide å la en erfaren fluefisker/kaster kontrollere om snøre og stang passer godt til hverandre.

Stå på !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg