Hopp til innhold
Anne

Spey-O-Rama 2005 m/resultater

Recommended Posts

Jimmy Green International Spey-O-Rama 2005

The Golden Gate Angling and Casting Club (GGACC) inviterer 22. til 24. april til Jimmy Green International Spey-O-Rama 2005.

Konkurransene og kasteoppvisningene er ved GGACC i San Francisco i California. Hver dag blir det 8-10 timer demonstrasjon, kasteundervisning og konkurranser både med en- og tohånds.

Hit kommer verdens beste speykastere!

Her er noen av de som skal delta, enten i konkurransen eller med oppvisning/undervisning:

Goran Andersson, Francois Blancet, Al and Diane Buhr, Steve Choate, Jay Clark, Floyd Dean, Bill Drury, Ian Gordon, Simon Gawesworth, Tomo Higashi, Chris King, Mel Krieger, Tyler Kushnir, Andy Murray, Juro Mukai, Brian Niska, Nobuo Nodera, Hiroshi Okada, Steve and Tim Rajeff, Takashi Shimosawa, Stener Skogmo, DonnaOSullivan, Dana Sturn, Trond and Knut Syrstad, Mariusz Wroblewski og Way Yin.

Konkurranseregler:

Men's Division & Ladies' Division

Equipment:

A. Rod - Maximum length is 15 feet, 1 inch and must be from recognized manufacturer.

B. Line - Floating lines, either full lines or shooting heads. Intermediate leaders are allowed.

C. Leader length - minimum nine (9) feet - maximum fifteen(15) feet.

D. Fly - visible yarn.

Qualifying:

If there are more then 10 competitors, qualifying roundswill be held on

Friday & Saturday.

Each competitor will make 2 switch casts, one from the right shoulder

and one from the left shoulder.

10 competitors with the top 10 highest average cast distance will go to

the final round.

Finals: Sunday AM.

45 Degree Change of Direction Casts

- 2 casts from the Right, one over Left Shoulder and oneover Right

Shoulder

- 2 casts from the Left, one over Left Shoulder and one over Right Shoulder

- Competitors will cast in the water.

- Competitors will cast in the order from lower to thehighest

qualifying score.

If there is no qualifying round, the order will be determined by random

draw.

Optional Casts:

Single Spey, Double Spey, Snake Roll, CircleSpey, Perry Poke or Snap T.

A. Optional: - 2 practice cast in each direction - (Right to Left and

Left to Right over each shoulder)

B. Four (4) measured casts in each direction. Fly must anchor in

front of caster.

C. Scoring will be the average of Four (4) measured casts combined.

GGACC

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Fant ikke disse reglene på linken du la ved.

Ser ut til at reglene er litt endret fra i fjor blant annet med at fortommen skal forankres foran kasteren, ifjor hadde bla Ian Gordon et forankringspunkt som lå langt bak seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Reglene er årets og står HER

Jeg klipte dem ut og la dem inn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vet du om SpeyORama-folkene oppdaterer noen nettside, slik at vi kan følge litt med?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

her er resultatene fra Speyorama 2005,

1 Scott Mcenzie----scotland

18 Knut Syrstad

23 Stener Skogmo.

Vel shit happens... det går nok flert tog,.Det viktigste er jo tross alt ikke å vinne men å delta. :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fullstendig liste :

The rules made this event’s results [distances] meaningful to real-world fishermen.

The Scots ruled! Following are results.

Men:

1. Scott McKenzie, avg. of four casts 132 feet

2. Gordon Armstrong, avg. 130.5 feet

3. James Chalmers, avg. 117.25 feet

4. Ian Gordon, avg. 116.5 feet

5. Andrew Toft, avg. 116.0 feet

6. Mariusz Wroblewski, avg. 115.5 feet [home GGACC]

7. Steve Choate, avg. 113.75 feet

8. Gary Scott, avg. 112.0 feet [from Manchester, England “emigrated” to Scotland per Peter Anderson], the best belly dancer in all Speydom, and a heck of a fine caster.

9. Al Buhr, avg. 110.75 feet.

10. Bill Drury, avg. 110.25 feet.

11. Frank Chen, avg. 110.0 feet [home GGACC]

12. Jay Clark, avg. 109.25 feet [home GGACC]

13. Simon Gawesworth, avg. 109.0 feet

14. Tyler Kushnir, avg. 108.5 feet

15. Juro Mukai, avg. 107,5 feet

16. Hiroshi Okada, avg. 106.5 feet

17. Brian Niska, avg. 102.75 feet

18. Knut Syrstad, avg. 94.0 feet

19. Malcolm Newbould [aka Willie Gunn—the Scottish stallion], avg. 90.25 feet

20. Francois Blanchet, avg. 89.0 feet [a close second in dancing to Gary Scott—you had to be there Friday night!]

21. Way Yin, avg. 86.0 feet

22. Takashi Shimosawa, avg. 85.25 feet

23. Stener Skogmo, avg. 80.25 feet

Women:

1. Donna O’Sullivan, avg. 80.0 feet [home GGACC]

2. Michelle Shin, avg. 66.75 feet [home GGACC]

To say this was a tough event is an understatement.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva slags kast er det de utfører? (Speyorama, regner med at det er speykast.) Noen som vet hva slags regler som gjelder? Kan jo ikke vær et helt vanlig rett-fram speykast, for da regner jeg med at vinneren hadde kasta litt mer enn ca 42 meter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva slags kast er det de utfører? (Speyorama, regner med at det er speykast.) Noen som vet hva slags regler som gjelder? Kan jo ikke vær et helt vanlig rett-fram speykast, for da regner jeg med at vinneren hadde kasta litt mer enn ca 42 meter.

<{POST_SNAPBACK}>

Du finner mer informasjon her: http://www.speypages.com/speyclave/showthread.php?t=19959

3 kast fra venstre mot høyre over høyre skulder (eks single spey)

3 kast fra høyre mot venstre over høyre skulder (eks snakeroll)

3 kast fra høyre mot venstre over venstre skulder (eks single spey)

3 kast fra venstre mot høyre over venstre skulder (eks snakeroll)

Lengdene oppgitt er gjennomsnitt av det beste kastet fra de fire forskjellige kastene.

Kastene skulle vinkles 40 grader.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Resultatene fra Spey-O-Rama spleiset med den opprinnelige tråden, så har vi både regler, navn og resultater på en og samme tråd.

Jeg hadde håpet Knut Syrstad hadde kommet lengre opp på lista, men vi får nok høre hvordan konkurransen har vært når han og Steneer Skogmo kommer til Norge att.

Flyttet til Fluekasting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan noen forklare meg to ting?

Var det ikke denne konkurransen Syrstad kom på andre plass ifjor?

Hva har skjedd?

Har det blitt brukt LTS?

Eller har dette resultatet kun noe med mangel på treningstid grunnet sykdom?

Det virka for meg oppsiktsvekkende at det ble "bare " nr 18.

Endret av Tres Bien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva har skjedd?

Har det blitt brukt LTS?

<{POST_SNAPBACK}>

:biggrin::biggrin: Den var stygg...

Uansett er dette skuffende resultat. Må vere en forklaring her... Skogmo skal vel og ha mer inne :shock: Ren skjær utklassing dette her!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:biggrin:  :biggrin: Den var stygg...

Uansett er dette skuffende resultat. Må vere en forklaring her... Skogmo skal vel og ha mer inne :shock: Ren skjær utklassing dette her!

<{POST_SNAPBACK}>

Det var ikke stygt ment, men hvis det er samme konkurransen som i fjor eller forrige fjor der Syrstad tok andre med lånt stang, så er jo dette oppsiktsvekkende da!!!!!!!!

Det er jo snakk om mer endel fot her som er uforklarlig mange.

Er det en yrkeshemmelgihet dette siden ingen svarer? Eller ingen setter spørsmålstegn med resulatet?!

Endret av Tres Bien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var reglene annerledes i år? Og kan det ha noe med saken å gjøre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan  noen forklare meg to ting?

Var det ikke denn konkurransen Syrstad kom på andre plass ifjor?

Hva har skjedd?

Har det blitt brukt LTS?

Eller har dette resultatet kun noe med mangle på treningstid grunnet sykdom?

Det virka for meg oppsiktsvekkende at det ble "bare " nr 18.

<{POST_SNAPBACK}>

Loopmannen på LTS standen på messa i helga sa at Syrstad skulle bruke LTS steng ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selvfølegelig brukte de LTS. Det er jo verdens klart beste stenger i følge dem selv.

Nå var det real life, ikke bryggespey i vanlig forstand, kastet skulle vinkles osv dobbell spey osv og snittet av dette. Synd for de norske men gledelig for oss langline freaks. jeg nevnte jo Scott Mckezie i en annen tråd jeg tippet han skulle vinne. Han jobber med DaiWa fot tiden. Fra et faglig syndspunkt ble jeg bekymret når jeg så at stanglemngden var redusert til max 15fot. dett favoriserer jo klumpfolket, men utklassningseier til langlinene..Steve choate 6,

Anyway tror du kommer til å vente forgjeves på svar her.fra de impliserte...og det er jo litt forstålig. Må jo være en bra nedtur. skogmo 8tommer lenger enn kvinnelig vinner. Det trenger jo ikke å ha noen betydning. Joan Wulff vant lengdekonk med bare menn på 50tallet.

Fler Damer!! traff en kul kvinnelig Norgesmester i fiske i helga,VERA fra hemsedal, Hun kan bli en meget god kaster hvis hun gidder....

og du BONJOUR burde jo vite at stengene har minimal betydning, bortsett fra at de ferreste moderne stenger kaster særligbra med feks XLT. Husker på dammen med XLT 9-10 T&T 15 fot var som en overkoktspagetti, B&W powerlite 15 kasta ut hele dritten som ikke noe. Får sikkert låne en LTS av lilleheim å prøve med XLT..

okydoky :wink:fikk med meg at knut brukte XLT det var jo arti, håper han kicker på det, da blir han enda bedre i fremtiden...

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selvfølegelig brukte de LTS. Det er jo verdens klart beste stenger i følge dem selv.

Nå var det real life, ikke bryggespey i vanlig forstand, kastet skulle vinkles osv dobbell spey osv og snittet av dette. Synd for de norske men gledelig for oss langline freaks. jeg nevnte jo Scott Mckezie i en annen tråd jeg tippet han skulle vinne. Han jobber med DaiWa fot tiden. Fra et faglig syndspunkt ble jeg bekymret når jeg så at stanglemngden var redusert til max 15fot. dett favoriserer jo klumpfolket, men utklassningseier til langlinene..Steve choate 6,

Anyway tror du kommer til å vente forgjeves på svar her.fra de impliserte...og det er jo litt forstålig. Må jo være en bra nedtur. skogmo 8tommer lenger enn kvinnelig vinner. Det trenger jo ikke å ha noen betydning. Joan Wulff vant lengdekonk med bare menn på 50tallet.

Fler Damer!! traff en kul kvinnelig Norgesmester i fiske i helga,VERA fra hemsedal, Hun kan bli en meget god kaster hvis hun gidder....

og du BONJOUR burde jo vite at stengene har minimal betydning, bortsett fra at de ferreste moderne stenger kaster særligbra med feks XLT. Husker på dammen med XLT 9-10 T&T 15 fot var som en overkoktspagetti, B&W powerlite 15 kasta ut hele dritten som ikke noe. Får sikkert låne en LTS av lilleheim å prøve med XLT..

okydoky :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Så du er helt overbevist om at det er kun stanga og ikke noe annet? Hva vet du av Hard Facts? Det er det interesante her, hvis det du skriver er tilfelle kan man vel oppleve en ny "krise" i tillegg til "snellekrisen".

Jeg vet ikke, men synes det er rart at ingen vet og det virker som folk vil skyve dette under bordet.

Dersom LTS ikke hadde holdt mål lengdemessig, virker også dette rart.

Grunnen er at Syrstad må ha øvd med stanga før han drog! Da ville han jo raskt oppdaga at dette ikke gikk langt fra langt nok. 40 fot er jo ikke akkurat 30 cm!!!!!!!!!!!!!! Han vant jo nesten tidligere, så jeg tror det blir for enkelt å bare skylde på stanga????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo!!! jeg mente jo nettopp at stangas betydning var minimal her...og form..... gutten tar jo 130 i benkpress....Han var jo i scotland å trente i 14dager. Snøret var jo valgfritt. LTS stengene er jo meget bra. prøvde 10fot 5 nå sammen med mattias. en nydelig stang....og skogmo på siste...nei dette var pussig....men slik er ståa!

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har snakket med Per Morten Storengen i Loop LTS, som har snakket med Knut S på en dårlig mobillinje, da Knut var i München.

Det som har skjedd er at Knut ikke rakk å gjennomføre alle kastene i finalen. Dermed fikk han bare godkjent tre kast og snittet regnes ut fra fire kast. Grunnen til at han ikke fikk gjennomført alle kastene, var at skytelina vaset seg på noe vis og det ble heft og plunder (ps; dårlig linje, detaljer får vi nok senere).

Det var vindstille under konkurransen og fine forhold.

Men Knut presiserte at han ikke var misfornøyd, men selvsagt heller ikke strålende fornøyd. Han var fornøyd med kastingen, men selvsagt ikke med skytelinetullet. Det er jo en kunst både å kaste og holde orden på alle meterne med skyteline, så han ergrer seg nok over at han ikke har trent mer på disse praktiske detaljene.

:biggrin: Under kvalifiseringen kastet Knut 57,5 meter med vinklet speykast høyre siden med vann til skrittet. DET var han veldig godt fornøyd med.

Nå husker ikke jeg verdensrekordene i fluekasting, men det er noe som forsvever meg at den i denne type kast er på rundt 58 meter. Det er det sikkert noe som kan bekrefte eller avkrefte her. Hvis det er så, var Knut en halvmeter unna og det står det sannelig respekt av.

Og spøk om LTS til side ( :P humre humre, Tres Bien). Knut brukte en LTS X1 med en noe tyngre og lengre klump enn vi er vant med til fiskekasting. Resten omkring vekt, lengde og modifisering av snøret er vel "konkurransehemmeligheter"...

Dette er opplysninger fra Per Morten Storengen i Loop LTS-teamet.

Om innsatsen til Stener så må vi vente til de kommer hjem. Som sagt, dårlig mobillinje og de to er på reisefot.

Nå er det Musto Open neste. :unsure: Tipper det har gått en liten Lucifer i Mr. Syrstad etter denne USA-hendelsen. Det er tid for revansje med fluestanga...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har snakket med Per Morten Storengen i Loop LTS, som har snakket med Knut S på en dårlig mobillinje, da Knut var i München.

Det som har skjedd er at Knut ikke rakk å gjennomføre alle kastene i finalen. Dermed fikk han bare godkjent tre kast og snittet regnes ut fra fire kast. Grunnen til at han ikke fikk gjennomført alle kastene, var at skytelina vaset seg på noe vis og det ble heft og plunder (ps; dårlig linje, detaljer får vi nok senere).

Det var vindstille under konkurransen og fine forhold.

Men Knut presiserte at han ikke var misfornøyd, men selvsagt heller ikke strålende fornøyd. Han var fornøyd med kastingen, men selvsagt ikke med skytelinetullet. Det er jo en kunst både å kaste og holde orden på alle meterne med skyteline, så han ergrer seg nok over at han ikke har trent mer på disse praktiske detaljene.

:biggrin: Under kvalifiseringen kastet Knut 57,5 meter med vinklet speykast høyre siden med vann til skrittet. DET var han veldig godt fornøyd med.

Nå husker ikke jeg verdensrekordene i fluekasting, men det er noe som forsvever meg at den i denne type kast er på rundt 58 meter. Det er det sikkert noe som kan bekrefte eller avkrefte her. Hvis det er så, var Knut en halvmeter unna og det står det sannelig respekt av.

<{POST_SNAPBACK}>

Forklarer en hel del ja.

Verdensrekord på speykast regnes som kastet til Scott McKenzie på Musto i fjor på 59 yards (54 meter).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan ikke dy meg - aner jeg en usikkerhet og bekymring for "skandinavenes" kasteteknikk i dette gamet? Er folket her redd for å bli tatt med buksa nede?

Det som dette viser er jo flere ting:

- at nvået er høyt, og at konkurransen og nivået øker fra år til år,

- men at lengdene reduseres kraftig også for råskinn som MacKenzie og Choate når en må stå i vann, vinkle, og kaste over begge skuldre sammenlignet med bryggesvitch

- at mange, heriblant på dette forumet juger om kastelengdene sine

- at langlinene gjennomgående går lengre enn klumper (ganske sikker på at Knut brukte en lengre line i år enn tidligere, jeg tipper på en XLT)

- at skottene ser ut til å ta over mer av hegemoniet igjen

- at mange bør trene med lange liner og over gal skulder/med feil hånd øverst, også disse toppkasterne!

- at særlig skandinaver, nordmenn og hyggelige og sikkert flinke fluekastere som er aktive her på nettet fortsatt har mye å lære og kan ha nytte av å trene og prøve de lange linene, slik Steven, Oddbjørn og Sven feks er talsmenn for.

Det er jo noe av det mest fascinerende med fluefisket - at en aldri blir utlært!

Ellers er jeg sikker på at LTS holder mål i dette gamet - selv om Knut nok måtte kappe litt av tuppen på stanga om han ikke skulle bryte reglene...

MVH Øystein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:mellow: Jeg holder klokelig munn når det gjelder alle dine punkter, Øystein, for jeg er bare en vanlig fiskekaster, men interessante tanker er det absolutt.

Et lite apropos til den skandinaviske stilen; Knut kastet 57,5 meter med vann til skrittet under kvalifisering og det var vel Splash & Go Knut kastet, var det ikke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette var merkelig, Fru Lucky Fly skrev:

Under kvalifiseringen kastet Knut 57,5 meter med vinklet speykast høyre siden med vann til skrittet.

<{POST_SNAPBACK}>

inne på spey pages skrev Bob Pauli :"Club management decided against a qualifying round. Twenty-three competitors begin Sunday morning, April 23, at 8:30AM."

Var det en kvalifiseringsrunde eller ikke ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg