Hopp til innhold
HM

Atna

Recommended Posts

har tenkt meg til atna til sommeren, har aldri vært der før så trenger noen tips ang. fluer og steder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
Guest Gudbrandsdøl

Har hørt at Atna-sjøen tidligere har vært plaget av surhet, men vet ikke staus på hverken ph eller fiskebestand pr i dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvem gidder vel å fiske i Atna-sjøen? Det er elva som er interessant. Han padlet en del der, men det var før jeg ble bitt av fluefiskebasillen. Så masse diger ørret. Stilleflytende og klar, vanskelig å fiske i, tror jeg. Skal prøve en tur i sommer. Kom med tips....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Atna er en fin fiskeelv, det er ikke for ingenting at deler av Tørrfluelandet ble tatt opp i Atna nord for Atnsjøen (det forbauser meg at så få har skjønt det, de har sikkert ikke sett maleriet "Vinternatt i Rondane" av Harald Sohlberg).

Jeg gikk langs elva der i fjor sommer uten å se fisk, så jeg regner med at de kubbene Lenth/Fishman fikk, er fisk som vanligvis lever i Atnsjøen. Under store store klekkinger (rhodani og aurivilli), vil disse trekke opp i elva.

Elva er også fiskbar sør for Atnsjøen. Her er det mer ørret, ikke av de største, men det er mulig å få fisk på over kiloen. Jeg har selv fått en på 1,8 kg. Elva er interessant med flue helt helt ned til Trøbrua. Der er det en foss, og det tas mye fisk rett nedenfor denne. Lenger ned har jeg sett lite fisk.

Piscator

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har fisket i elva i mange år, og må si at den har tapt seg betraktelig. Mye småfisk på 2-3 hekto og de store er veldig sjeldne pga rovfiske i selve atnasjøen. Dette er trist men et faktum. HAr forresten hørt at strekninger nedenfor Atnasjøen skal være bra. Stasjonær fisk på 7-9 hg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor langt opp går det an å fiske? Da tenker jeg på sakteflytende strøm, ikke stritt.

Har selv parkert på Straumbu og noen kilometer ovenfor der er det i hvert fall fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

har tenkt meg til atna til sommeren, har aldri vært der før så trenger noen tips ang. fluer og steder.

<{POST_SNAPBACK}>

Har vært mye langs elva og blitt godt kjent, har dessuten snakket mye med gamlekara, og elva har tapt seg veldig, utrolig mye små-fisk. Veldig vanskelig elv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, elva har tapt seg veldig ovenfor Atnsjøen, veldig mye småfisk og kanopadlere :-(. Storørretstammen i Atnsjøen sliter visst litt for tiden etter hva jeg har hørt. Har ikke ferske rapporter nedenfor demningen til Atnsjøen, men finn rolige strekker fra Lyngstad og oppover. Der er det muligheter for fin fisk, også større enn 7-9hg ;-) Selv om det noen steder er litt strøm, legg flua på små, glatte områder. Mange "utradisjonelle" standplasser for fisken i den elva...

Endret av bånngjedda

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

takk for svarene...

Vi tenkte å ta med kano, er det vits? Er det noen andre elver i samme området som er bedre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei hva skjedde med innlegget mitt?

Det var en fin beskrivelse av Atna...

men det jeg ville si er at som fluefisker synes jeg en så vakker elv som Atna bør fiskes

med bena plantet på jorda.

Jeg opplevde en meget typisk situasjon ifjor der oppe hvor padlende fartøy ødela et meget spennende fiske.

En fantastisk pen ørrett ble etter at jeg i en time hadde strategisk kommet meg i posisjon

skremt av kanopadlere. Som typisk nok ved å vise hensyn padler lengst unna deg (der fisken som regel står) og ikke mot deg og bak deg.

Så skal du benytte kano i slike elver ha det i bakhodet.

Jeg ville latt kanoen bli hjemme og utforsket denne spennende elva langs breddene.

Det byr seg uten tvil muligheter der.

Endret av Gjølle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei hva skjedde med innlegget mitt?

Det var en fin beskrivelse av Atna...

men det jeg ville si er at som fluefisker synes jeg en så vakker elv som Atna bør fiskes

med bena plantet på jorda.

Jeg opplevde en meget typisk situasjon ifjor der oppe hvor padlende fartøy ødela et meget spennende fiske.

En fantastisk pen ørrett ble etter at jeg i en time hadde strategisk kommet meg i posisjon

skremt av kanopadlere. Som typisk nok ved å vise hensyn padler lengst unna deg (der fisken som regel står) og ikke mot deg og bak deg.

Så skal du benytte kano i slike elver ha det i bakhodet.

Jeg ville latt kanoen bli hjemme og utforsket denne spennende elva langs breddene.

Det byr seg uten tvil muligheter der.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor fisket du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har fått ferske rapporter fra Atna og det er meldt om meget labre bestander i år. De vurderte å stenge elva for fiske pga. lite fisk. Den som er der er 2-3 hg og må få vokse i noen år før det igjen skulle bli lov å fiske der igjen. Det var bare et forslag fra noen av gammelkara. Bestanden er iallefall som tidligere beskrevet elendig og jeg avlyser min tur dit i år ihvertfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan bare bekrefte det som har blitt skrevet her tidligere om at det er en fantastisk fin elv og fine omgivelser å fiske i, men at det ovenfor Atnasjöen neste bare småfisk igjen. Tror nok fiskestopp en liten periode hadde värt en god ide. Höstfiske i den nedre delen skal tydeligvis kunne by på bra fisk som söker seg opp fra Atnasjöen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Gudbrandsdøl

Var en tur i Atna-elva (nord for sjøen) første helga i juli. Så masse fisk som stod samlet i stimer som stod dypt, men ingen tok. Serverte det meste fra tørt, via nymfer, gullhoder og streamere som dunket de på nesen, men ingen reaksjon. For det meste små-fisk, men 3-4 rugger (500-1000 gr) seilte nedover elva og tok seg pauser i større høler (et par svømte noen ganger helt inn på grunna ved noen utos fra bekker). Heller ikke disse lot seg lure. Vakker elv og omgivelser og artig å se så mye fisk. De var ikke lettskremte, men sinnsykt irriterende at de ikke ville ta noen ting. Vi funderte på hva det kunne komme av , men det ble ubesvart. For kaldt vann?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De var ikke lettskremte, men sinnsykt irriterende at de ikke ville ta noen ting. Vi funderte på hva det kunne komme av , men det ble ubesvart.

De kanske var mer lättskrämda än ni trodde :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Gudbrandsdøl

De kanske var mer lättskrämda än ni trodde  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

:biggrin:

Tja, det kan jo være, men det som var irriterende var at vi kunne stå rett over fisken og legge nymfa på nesen deres uten at de reagerte, og det kaller jeg ikke lettskremt. De kunne ikke unngå å se oss (ble frusterte og overivrige etterhvert så liggende og knestående ble til "tåstående" til slutt). Dette gjelder småfisken for å ha sagt det.

Endret av Gudbrandsdøl

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja vil dette si at det ikke er så fisketomt der som "gamlekara" vil ha det til? :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Gudbrandsdøl

Ja vil dette si at det ikke er så fisketomt der som "gamlekara" vil ha det til? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

En så fin elv burde hatt mye mer fisk og mer fisk fordelt på hele elva. Strekningen vi fisket/gikk tatt i betrakning så var det vel ikke mye fisk, men noen er det der. På de lange glatte "fluestrekkene" var det fisketomt, men i dype høler og bak nesten hvert eneste tre som var stakk ut i elva stod det fisk. Ansamlingene kan jo kanskje ha noe med vanntemperatur og fødetilgang å gjøre også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg