Hopp til innhold
Daredevil

No-knot connection!

Recommended Posts

I mars utgaven av bladet Fly fishing and Fly tying er det på side 50-51 beskrevet en måte å feste fortommen til fluesnøret på som ser helt genial ut ! Man stikker bare ei sy-nål gjennom coatingen ca en halv tomme inn på snøret og ut i enden, og drar fortommen etter ! Deretter tar man litt superlim på sena nærmest snøre-enden og drar denne delen inn i coatingen igjen,før limet tørker, selvfølgelig ! Til slutt kutter man sena som stikker ut der man stakk inn nåla, helt jevnt med coatingen!

Dette ble kanskje dårlig forklart, men se bladet !

Får man dette til å funke finnes det ikke glattere overgang fra snøre til fortom, tror jeg !

Prøvde selv i dag, men har nok ikke tynn nok nål ! I bladet anbefales nål i str 9-11, uten at det sier meg så mye :?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

har gjort dette i mange år jeg og det fungerer veldig bra . jeg sikrer i tillegg med litt bindetråd og litt lim.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Regner med at du bruker en såkalt leader butt?

mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

har gjort dette i mange år jeg og det fungerer veldig bra . jeg sikrer i tillegg med litt bindetråd og litt lim.

Vet du str på nåla du bruker ?

Kjøpte den tynneste de hadde i syforetningen her jeg, men klarer ikke skyve den ut gjennom kanalen i snøret :-X

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Regner med at du bruker en såkalt leader butt?

mvh

nei. kjøper en ferdig tapert fortom på 12 fot med spiss o,27 og så skjøter spiss videre ut fra den igjen til ønsket lengde og tykkelse .

selve hovedfortommen som er skjøtet til snøret holder hele sesongen så det er verdt og bruke litt tid på denne metoden .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vet du str på nåla du bruker ?

Kjøpte den tynneste de hadde i syforetningen her jeg, men klarer ikke skyve den ut gjennom kanalen i snøret  :-X

bruker vanlig knappenål(sånn som alltid sitter på skjorter) først og så går jeg opp til en litt kraftigere nål etterpå .

hvis du har problemer så kan det være kjernen i snøret ditt som er problemet . skulle lage sånn skjøt på et intermediate med klar spiss og det gikk ikke. gunnen var at det hadde monofil kjerne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen erfaringer med lette snøreklasser? Forsøkte med et treer-snøre (LW TT), men jeg har samme problem som Daredevil - det er for trangt.

Lurt å sikre med bindetråd, tror jeg. Jeg mistet hele fortommen da jeg brukte denne metoden for noen år siden. Brukte kun superlim uten surringer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

-og når du skal bytte fortom??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flyttet til Fluekasting "Kasteteknikk, snører, fortom, knuter og casting".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har gjort dette på mine snører i de lette klassene i mange år. Det beste er å bruke en 3 in 1 Nail Knot Tool fra Orvis. Denne har en nål som passer perfekt til å dra fortommen igjennom. Det er bare å stikke nåla opp og ut gjennom snøret, stikke pissen på fortommen inn i hullet på nåla og dra nåla ut igjen. Når du har kommet nesten til enden på den tykke delen av fortommen, har du på en liten dråpe med lynlim. Trekk i fortommen før limet har tørket så får du litt lim inn i fluesnøret også. Det sitter som F.

616CG7SF.jpg

Jeg bytter ikke en slik fortom på lang, lang tid. Det er bare å bruke en mikroring i enden så holder fortommen like lenge som snøret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

-og når du skal bytte fortom??

Ikkeno problem. Da kutter du 3 cm av lina og gjør prosedyren på nytt. Hvis du ikke har nål og superlim med på turen, så er det jo bare å bruke en freestyle nåleknute. (Bruker sjelden nål når jeg lager nåleknuter uansett). Siden snørene mine neste aldri varer mer enn en sesong er det ikke noe problem å kappe spissen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor får man tak i et slikt verktøy? Har forsøkt å finne den på siden til Orvis, uten å lykkes. Selges den i Norge, og i tilfelle hvor ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Verktøyet importeres av Bios Norge. Hvilke butikker som har det vet jeg ikke, men Hemsedal Sport har hatt og har det igjen i løpet av kort tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Måtte bare komme med et forslag til dere som ikke har lyst til å bruke masse penger på verktøy til en slik "operasjon":

Ta en vanlig knappenål på ca. 4 cm lengde (nåla må være av den tynne typen). Stikk denne opp i fluesnøret fra enden (midt i kjernen) og træ nåla ca. 1,5 - 2 cm opp i fluesnøret. Deretter stikker du knappenåla ut av snøret (gjennom coatingen), så langt at hodet på knappenåla sitter jevnt med spissen på fluesnøret. Varm deretter spissen på nåla opp med flammen på en lighter. Varmen føres da gjennom metallet i nåla og varmer forsiktig opp coatingen slik at den blir myk. (IKKE varm så lenge at coatingen begynner å smelte!) La nåla og coatingen avkjøle seg noen minutter, før du trekker nåla ut av fluesnøret. Du har da et åpent "rør" som du kan stikke spissen av fortommen igjennom og dra til buttenden er ca ett par cm lang. Først nå kan du ta på lim (lynlim eller Aquasure), og dra buttenden helt inn i fluesnøret.

Denne metoden koster ikke annet enn en billig knappenål, litt lighterbensin og lim. Itte'no dyrt verktøy kan erstatte dette!!

Jeg bruker denne metoden også på mine fortommer til laksefiske. Imidlertid bruker jeg vanligvis en nåleknute ovenfor det punktet fortommen stikker inn i fluesnøret (4 tørn er passe). Dette blir knallsterkt og er en skjøt jeg "stoler" på!

:D Fluefiskehilsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Måtte bare komme med et forslag til dere som ikke har lyst til å bruke masse penger på verktøy til en slik "operasjon":

Ta en vanlig knappenål på ca. 4 cm lengde (nåla må være av den tynne typen). Stikk denne opp i fluesnøret fra enden (midt i kjernen) og træ nåla ca. 1,5 - 2 cm opp i fluesnøret. Deretter stikker du knappenåla ut av snøret (gjennom coatingen), så langt at hodet på knappenåla sitter jevnt med spissen på fluesnøret. Varm deretter spissen på nåla opp med flammen på en lighter. Varmen føres da gjennom metallet i nåla og varmer forsiktig opp coatingen slik at den blir myk. (IKKE varm så lenge at coatingen begynner å smelte!) La nåla og coatingen avkjøle seg noen minutter, før du trekker nåla ut av fluesnøret. Du har da et åpent "rør" som du kan stikke spissen av fortommen igjennom og dra til buttenden er ca ett par cm lang. Først nå kan du ta på lim (lynlim eller Aquasure), og dra buttenden helt inn i fluesnøret.

Denne metoden koster ikke annet enn en billig knappenål, litt lighterbensin og lim. Itte'no dyrt verktøy kan erstatte dette!!

Jeg bruker denne metoden også på mine fortommer til laksefiske. Imidlertid bruker jeg vanligvis en nåleknute ovenfor det punktet fortommen stikker inn i fluesnøret (4 tørn er passe). Dette blir knallsterkt og er en skjøt jeg "stoler" på!

:D Fluefiskehilsen

Sånn gjør jeg det også

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

da får du en sånn

180420051039WP42HTnMkcfkchPvfL.jpg

denne er fisket med over 1 år og har et tynt lag med Aquasure rundt surringer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg