Hopp til innhold
PeterRoss

Sik

Recommended Posts

Endelig et forum for meg! For en som mener at å få opp en 2 kg sik er langt vanskeligere enn en 2 kg ørret.

Så, Ladies and Gentlemen - hva er deres erfaring med fiske etter stor sik og hva er fluerekordene?

Hilsen

Peter Ross

P.S. Gravet sik er blant det beste jeg vet!!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ja Sikfiske er spennende. Har fått oppmot kiloen i harestuvannet på ultra lett utstyr stenger klasse 1-2 med helaksjon Feks Orvis Oneweight Temple fork Prof 8;#2. Det er spennede fra kano eller Pungo120 fiske kajakk som jeg har annskaffet. fisken vaker rundt båten hele tiden. Mitt intrykk er at siken er lite sky men svært selektiv. Sikfiske er moro. Det ble så vidt jeg vet tatt en kjempe SIK i Jarenvannet forrige vinter.......

Sven K

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sik er moro og svært undervurdert, både som mat og sportsfisk. Jeg har bikka kiloen noen ganger nordpå. Har dessverre ikke klart å få inn de største, men jeg vet hvor de bor ;)

Jeg er nok hekta på sik til at jeg kommer til å ofre noen dager med ørretfiske til sommeren, til fordel for siken. Vil veldig gjerne ha meg en skikkelig spekefjøl på tørrflue. Har fått et par tips av en luring og tror det skal være mulig å drive sight-fishing på sik opp mot 2,5 kg i et par elver i en meget utilgjengelig del av Finnmark. Hvor de ligger sier jeg selvfølgelig ikke noe om :P

Jeg er helt enig i at det er en mye større bragd å få en to kilos sik, enn en to kilos ørret :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Syns det kan være rett så vanskelig å få kroka dissa vesna jeg :) Men sik er moro

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisket sik ved galtstrømmen ifjor, og er enig med Herman: jeg synes de er trasig og kroke. Virket ikke selektiv da, supet i seg det meste og først da jeg begynnte og vente (ikke litt) lenger med løftet begynnte de å sitte.

Fikk en på 1,6 på E12, og 8 stk mellom 0,8 - 1,1. Jeg fikk ingen små siker, det fant jeg meget merkelig. Kanskje var det de som jeg ikke fikk kroket, bainna småe lause trutmoinna.

Men sik fiske er morro, i små doser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heisan!

Stor sik kan som oftest være en utfordring. Til tider meget selektiv, og som kjent vanskelig å kroke.

Jeg fisker endel sik, og liker best å fiske den i elver hvor en kan se fisken på lys bunn. Og med fortyngede nymfer.

Største sist sesong ble på 2,1 kilo - det er tungt når det blir slike "plakater" :D

Fikk også en sik på 1,8 kilo på 3`ern og det var skikkelig kult. Fisken tok en fortyngede nymfe på ca. 2 meters dyp, gikk rett opp til overflaten og la til nedover elva helt oppe i vannflata :) Ganske ulikt sik, men du verden så morsomt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den ble visst tatt i Galtstrømmen, etter det jeg har hørt. Prøv å drifte ned Galthåen med bellybåt en varm sommerkveld i juni. Da vaker 2-kilos siker nesten over svømmeføttene :-). Kan være vanskelig å få til å ta der pga enorme mengder insekter. Traff noen karer som fisket selektivt etter stor sik under vulgatafiske på Isteren. De fikk flere opp mot 2,5 kilo. Mener det ble tatt en på over 3 i Isterfossen i 2003 også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jada, sik(h)en er en varsom kar. Du kan lure en ørret eller harr til å ta en stripende flue, men siken snur bare ryggfinna til slike presentasjoner.

Det som er så rart er at vi får sik på 1-1,5 kg under danica klekking (da siger de inn på elva) men ofte får vi dem på annet enn danica imitasjon! Det kan hende at de store fluene blir vanskeligere å presentere (vind, vind, vind) og kanskje fordi siken liker å ha litt av hvert når den setter seg til bords. 8) Hva vet jeg, men faktum er at #18 eller #16 fluer gjør det rimelig bra under slike forhold.

Hilsen

Peter Ross

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så vidt jeg vet, fikk min venn Matt her på forumet en sik på 2,2 kg under isfiske i Jaren. Men dette var Jaren i Oslo! Stemmer ikke det, Matt?

Den er diger! Han skal jaggu få vise meg åssen man får sik til høsten/vinter'n! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jada, sik(h)en er en varsom kar. Du kan lure en ørret eller harr til å ta en stripende flue, men siken snur bare ryggfinna til slike presentasjoner.

Njaa, har hatt godt sikfiske med stripende e-12 etter at de verste vårflueklekkingene/svermingene har lagt seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Njaa, har hatt godt sikfiske med stripende e-12 etter at de verste vårflueklekkingene/svermingene har lagt seg.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor stor var siken? (bare nysgjerrig) :blink:

Peter Ross

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har fått kilossik under klekkinger av Phryganea grandis. I Finnmark tar de gladelig en stor barberkost under de forholdene. Både med fri drift og stripende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så vidt jeg vet, fikk min venn Matt her på forumet en sik på 2,2 kg under isfiske i Jaren. Men dette var Jaren i Oslo! Stemmer ikke det, Matt?

Den er diger! Han skal jaggu få vise meg åssen man får sik til høsten/vinter'n! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, er riktig det 8)

For dere i Oslo-området kan det nevnes at siken vaker som gærninger i innoset til Bjørnesjøen om dagen! Er det noen her som har prøvd seg på siken i oslomarka?

Fikk forøvrig en sik på 57cm/1710g i Øyungen i Nordmarka for noen uker siden (også isfiske).

http://www.ofa.no/page?id=77&key=788

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor stor var siken? (bare nysgjerrig)

Jeg har stort sett erfaring med sikfiske fra Isterfossen - Galstrømmen. Denne strekningen (altså over Galthåen) driftet vi med bellybåt en natt for noen år siden. Da var siken vanskelig å ha med å gjøre fordi det klekket 3-4 arter vårfluer + samme antall arter spent spinners og klekking av suphurea. Etterhvert som det ble senere og færre insekter begynte siken å selektivt gå etter stripende vårfluer. Først da fikk vi en del fisk. Jeg tror ingen var under 800g, og største var vel rundt 1,6-1,7. Mye større sik ble spottet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I Galtstraumen, er det stor sjanse for å få sik der?

På flue selvfølgelig :biggrin: !

Har ennå ikke fått sik, så jeg er på utkikk etter steder å få fin sik. Skal forresten til Femunden med Matt (her på forumet), og da kanskje det er noen muligheter der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selve Galtstraumen er kanskje litt for stri, men i Galthåen er det tett med pen sik. Her må du har båt eller noe annet å flyte på... Langt opp på brekket i Isterfossen er det også fin sik som siger ned fra Isteren. Der har jeg flere ganger stått og sett på stimer med sik opp mot 1,5 kilo stå i strømmen ganske nær land.

I Renaelva er det også ganske mye stor sik. Nede i innoset i Løpsjøen og ovenfor brua på Deset er to gode plasser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Først da fikk vi en del fisk. Jeg tror ingen var under 800g, og største var vel rundt 1,6-1,7. Mye større sik ble spottet...

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan spottes en fisk egentlig (ertaberta siken?)og hvem var det som gjorde det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan spottes en fisk egentlig (ertaberta siken?)og hvem var det som gjorde det?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg spotter sik ofte. Særlig hvis de ligger over natta i en plastpose. Kaller dem for møkkafisk og slimhaug. Har adri sett dem ta seg nær av det. Sikher derimot, bør man være forsiktig med å spotte. De kan ta igjen.

Lasse, det er lenge siden jeg så dem i vannet, men har gjort det mange ganger. Siken er nesten "tam" og du kan ofte vade deg ganske nær. Sikfiske i Galthåen blir bankers fisk så lenge du ikke er altfor uheldig med vanntempen og klekkingene. Tror jeg og en kompis havnet på 10-12 fisker med snitt omkring kilo'n for noen år siden. Noen rundt 1,5 kilo. I Rena tok jeg en del sik i fjor ovenfor brua ved Deset. Ble overrasket over at de sto i så sterk strøm. Trodde det var ørret eller harr. Fin fisk, 700-1000g, men ikke det aller artigste å kjøre. Litt dau og dvask.

Ikke vær bekymret for at siken er borte, den lever i beste velgående og i store antall de stedene jeg har nevnt her + Glomma + Trysilelva + Hallingdalselva osv. osv...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg