Hopp til innhold
Tres Bien

Noen gode bøker om stangbygging eller tips

Recommended Posts

Nå som vinteren skrider frem tenker jeg på å bygge en egen stang.

Noen som vet om bøker etc som kan gi all informasjon man trenger?

Dersom man kjøper en klinge, kommer ringer og kork i tillegg.

Og kjøper man byggesett, er da alt inkludert?

Kan man leie det stativet man trenger. Hvordan skaffe riktig farge på "bindetråden", er det en spesiell tråd for dette? Er det forskjell i kvalitet på lakken som brukes, eller brukes araldit, epoxy?

Noen som har gode svar takker jeg for det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg har en flott stangbyggingsvideo fra a til å, av Erik Orre. Dette er en utrolig grei og lettfattelig video, som gjør stangbygging til en lek. På videoen får du all info. du trenger, samt se hvordan en "proff" bygger sin egen stang.

Jeg kan skaffe deg videoen om du er interessert !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

http://www.rodbuilding.org/list.php?f=2

http://w1.457.telia.com/~u45704919/artiklar.htm

http://www.flyfishnorcal.net/rod_building/main.htm

http://www.harrisonrods.co.uk/rodbuilding.htm

http://www.flyanglersonline.com/begin/graphite/

Her er noen linker.

det letteste foerste gangen er aa kjoepe et byggesett. Der er alt inkludert. Vil absolutt anbefale deg aa gjoere det. Dir enda en dimensjon paa fluefisket.

Lykke til!

Mvh

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men tmags, kan du si meg hva den byggesettpakken inneholder? Er det forskjeller i størrelsen på snakeringene? Er det standard på de to nederste ringene eller varierer alt dette med klassen på stanga? Nei tmags, jeg vil kjøpe klinge og velge retsen selv, må bare innhente en del informasjon så skal det nok gå på et vis.....

Hvor kan en få tak i en slik stangholder (den tredingsen), koster den mye eller kan man leie?

Hmmmm... si meg, inneholder byggesettet både ringer, kork og håndtal i tillegg til klinge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ett byggesett inneholder akkurat det stanga trenger (snellefeste, riktig sett med ringer, håndtak, tråd)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et byggesett inneholder som regel det du trenger til stanga, unntatt lakk og lim. Det kjøpes ofte ved siden av. Ringsettet varierer fra produsent til produsent, men størrelsen er ofte den samme som på de fabrikkbygde stengene.

Du trenger smeltelim og det gufne ekspanderende limet til håndtaket. Ellers er det ikke noe problem å velge ringer, snellefeste og håndtak selv. Det har jeg gjort hver gang og det er alltid moro. Jeg pleier å gå opp en størrelse - i hvert fall på dragringene - på saltvannsstenger, men det er en smakssak. (Og noen produsenter leverer store nok ringer).

Trestativet til lakking vet jeg ikke om du får leid. Jeg pleier å låne en snuremaskin som roterer. Det anbefales hvis du er opptatt av jevne ringfester, men er ikke nødvendig.

Et lite tips til surringa er å vaske hendene med zalo før du begynner. Hvis du får fett på tråden vil ikke lakken trenge skikkelig inn og du kan få bobler.

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ESL: Hvordan bruker du denne roterende maskinen. Bare fester du stanga lakker og roterer? Det er stangrinegen vi snakker om...ok

Hvordan måler du til slik at stangringen står beint på klingen? Tegner du opp festepunkt eller??? Hvilken spesiell lim brukes på håndtaket. Denne du fester til korken eller??

Takker for svar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du fester stanga og lakkerer mens den roterer. Da er det veldig lett å få en rett og fin avslutning av lakken. Jeg pleier å legge lakken 1-1,5mm utenfor surringen.

Jeg måler opp festepunktene for ringene ved hjelp av en avstandstabell. Avstandstabellen varierer fra stang til stang siden forskjellige stangaksjoner bestemmer hvor man burde sette ringene.

Så markerer jeg hvor ringene skal sitte med en hvit myk fargestift. Etter at jeg har festet ringene til stanga sikter jeg langs klingen for å se om de sitter rett. Så justerer jeg dem hvis det er nødvendig.

Det er litt kinkig å forklare hele stangbyggingsprossessen her på kort tid, men hvis du har spørsmål videre så bare post dem her eller send meg en PM.

Jeg er ingen erfaren stangbygger. Har bare bygd tre stykker, og det er noen år siden sist, men hvis det dukker opp noe jeg ikke kan svare på kan jeg sette deg i kontakt med noen som kan. Jeg skal også bygge en stang i vinter så jeg trenger å friske opp litt.

Ellers er Midgård Fluefiske gode på stangbygging. Du kan nå dem på 22 17 17 34 eller www.fiskernett.com.

Surr og surr

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tips til stangbygging :

Det går helt fint å bruke araldit til liming av korken og snellefestet , har brukt dette flere ganger uten å merke noen forskjeller fra det ekspanderende limet , jeg bruker da den typen som herder fort.

Jeg bruker også maskeringtape til å bygge opp mellomrommet mellom klinge og kork/snellefestet

Tape gjerne fast stangen til roterings maskinen jeg bruker dette som en sikkerhet så ikke stangen stopper opp , fordi jeg mener den sitter for dårlig i gummien , slik er det ihvertfall med den roterings maskinen jeg har.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gode svar fra ViggO.

Det blir et lite mellomrom mellom korken og klingen. Dette kan man bygge opp med mask. tape. Det har jeg også gjort. Jeg har aldri brukt araldit, men det burde gå like greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan du beskrive det mellomrommet som oppstår viggo?

Jeg har altid brukt ferdige korkhåndtak og på de aller fleste av dem er hullet for stort til stangemnet det samme gjelder for snellefester.

Jeg bygger opp med maskeringstape til håndtakene går tregt innpå stangemnet , slik får jeg aldri knirk i korken eller snellefestet

Har lenge tenkt på å lage mine egne Snellefester og kork , gjerne korkhåndtak med innlegg av edeltre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Denne linken er nevnt før men jeg vil skryte litt ekstra av den...

http://www.rodbuilding.org

Legg inn spørsmål her og du får som regel ett eller flere meget gode svar etter kort tid. Tror det er den mest profesjonelle siten om stangbygging som finnes, men amatørene får også glimrende svar. Ellers har de laget en FAQ-liste som gir svar på det meste. Mindre bra for en nybegynner er det at alle de nye uttrykkene innen stangbygging er på engelsk, men det lærer man jo også av :wink:

Jeg er selv amatør innen "faget". Det viktigste, har jeg funnet ut, er å beregne god tid. Dersom du stresser har ting lettere for å gå skeis. Øv gjerne på surringer før du setter i gang for alvor.

Det mest kritiske er lakkeringen som må foregå i et visst tempo for å unngå at lakken begynner å stivne før du er ferdig (da sliter du men en hårføner kan kjøpe deg litt tid). Bland ikke opp lakk for hele stangen til å begynne med. Start heller med to eller tre surringer og observer hvordan lakken "oppfører" seg dvs. hvor lett den trekker ned i surringene, hvordan den fordeler seg og hvor fort den stivner.

Lykke til!

gjest

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har sjekka og regna litt på stangbygging og det er forbausende lite man spare på det!!!! Jeg synes det er helt uaktulet med byggesettløsningen da du tilslutt sitter med en stang som er prikk lik den du kjøper hel. Innsparingen er minimal.

Skal jeg bygge stang skal denne skille seg fra andre stenger av samme merke. Men da blir fort kostnaden stor, ja nesten like stor som ei ny fiks ferdi stang. Så skal jeg bygge stang blir det av ren kjedsomhet vinterstid eller for ¨å få en særegen utgave... Takker for innlegg, men utsetter foreløpig mitt prosjekt....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spørs helt hvordan materialer du velger det, dyre snellefester ol så blir det self dyrere. Og det er ikke lønnsomt å bygge ei "billig" stang, dyrere stenger jo mer sparer du

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis du velger stang lakk fra Aktiv Fritid tror den heter flex coat , denne lakken er meget klar men tørker rimelig fort , noe som kan være en ulempe hvis du surrer for lenge med å lakkere .

Tips ha klar en føner slik at du kan varme opp lakkering igjen da har du muligheten til å rette opp eventelle feil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg