Hopp til innhold
Ståle Hasselø

Norsk laksefiskefilm, enhånds - kjempebra!

Recommended Posts

Jeg har fått mange laks på enhånds #8, men det er faktisk mer stas å kjøre fisk på min tohånds 12,4 i samme klasse. Dette kommer selvsagt an på type stang en bruker. I mitt tilfelle har jeg stort sett fått mine enhåndslakser på en stiv stokk av en enhånds(Loomis Distance) og tohåndsstanga jeg sammenligner med er ei mye dypere Sage GIV.

Poenget er at "enhånds" kan vere mye forskjellig og i forskjellige vektklasser, det samme med tohånds. Så ikke la deg blende av enhåndsglorifiseringen mht. laksefiske. Men det er jo kjekt "å ha gjort det".. :wink:

Baurhunden,

Helt enig. Faktisk de fleste av laksene mine har jeg tatt på enhåndsstenger. Det var morro, veldig morro. De siste årene bruker jeg også en tohåndsstang klasse 8 - og jeg må si det at det er minst like mye morro å få fisk på den. I tillegg så har man den definitive fordelen av en lang stang i det man skal styre fisken unna alle steiner og annet som ligger i vannet.

Men jeg skal ikke sammenlikne meg selv med de 2 gutta på DVD-en, til det så er de alt for flinke som kastere. Det kan være en av grunnene til at jeg bruker nå en tohåndsstang minst like mye som enhånds til laksefiske. Men jeg skal trene!

Så var det det der med "opplevelsen". Som du selv sier er det en klar sammenheng mellom stangas type/stivhet/klasse og hvor lett/vanskelig/følsom kjøringa blir. Ut fra ren fysikk så får du faktisk mer løft med kortere enn lang stang. (forutsatt identiske emner). Det gjenspeiler seg i det presset som du kan sette på fisken under kjøring.

Jeg vil nok ikke gi opp enhåndsstanga, men også en tohåndsstang er blitt en fast del av laksestangarsenalet.

Hilsen

Peter Ross

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Så i rulleteksten at de hadde fisket på valdet Heksem i Gaula og på Meldal jff vald i Orkla. Så ut til å være fine og spennende vald, noen som vet mere om disse valdene. Hvilke vald til Meldal Jff f.eks?

M.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er egentlig litt oppskrytt, litt som første gangen man fikk seg kvinnfolk. Flott å få gjort det og fint å snakke om med gutta, spesiellt å skryte litt til de som ikke hadde debutert...

Helt uenig, jeg synes fortsatt det er fint å få seg kvinnfolk :biggrin::badgrin::biggrin: . Og på samme måten er det noe med laks på enhånds. Men har selvfølgelig sympati med de som er lei av å ha seg, og fisker med tohånds :wink: .

Og setter meg nå i skammekroken for å spore av tråd ytterligere :oops: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mortis skrev:

Så ut til å være fine og spennende vald, noen som vet mere om disse valdene. Hvilke vald til Meldal Jff f.eks?

Har fisket på Meldal JFF`s tidligere sone 1. Veldig bra strekk. Inkluderer bl.a. Svinsøyna. Ellers noen bra fiskestrekk som innebar en del gåing.

Fordelen var at det ikke var så mye køfiske.

Traff en meget hyggelig svenske. Stefan heter han og blir, med rette, kalt laksedødaren.

Tar du turen, bør du få noen tips av ham.

Om jeg ikke tar helt feil, så har Orkdal JFF og Meldal JFF, slått sine vald sammen. Anbefaler deg å kontakte en disse, for å få bekreftet hvilke vald de disponerer i 2005.

Lykke til.

Mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men har selvfølgelig sympati med de som er lei av å ha seg, og fisker med tohånds :wink: .

quote]

Og jeg som akkurat har kjøpt meg tohånds :oops:

Jeg er helt ut gitt :oops:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den lyden frå snella, er ikkje det ringen han har på fingen som lagar den...????? :o  :o  :o

Tror ikke det :badgrin: ... hvordan vil du forklare den lyden når han sneller inn?

En gang skuffet av Guideline - aldri mer Guideline :badgrin:

Og jeg som akkurat har kjøpt meg tohånds

Jeg er helt ut gitt 

Det er vel ikke så gærnt... Fortvil ei!

Og så er det det store spørsmål - Hvorfor må du være inn? :wink:

Hilsen

Peter Ross

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så i rulleteksten at de hadde fisket på valdet Heksem i Gaula og på Meldal jff vald i Orkla. Så ut til å være fine og spennende vald, noen som vet mere om disse valdene. Hvilke vald til Meldal Jff f.eks?

M.

http://www.meldal-jfl.no/index.php?underva...ng=2&kat=22&m=7

er stor sjanse for at mjfl får tilbake jorde valdet i år også. Det er jo et vald som tar bra med fisk.

http://www.orkla-jff.no/fiske/fiskevald.htm

På disse linkene er valdenesom var 2004 og det eneste som kan bli nytt av året er at jorde valdet som tidligere nevnt kommer tilbake.

Det er også et vald til under diskusjon men det skal tas opp på neste møte.

Ettersom jeg ikke har sett filmen vet jeg ikke hvilke vald det her var snakk om men om noen sender meg en screenshot eller noe skal jeg se om jeg kjenner meg igjen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror ikke det :badgrin: ... hvordan vil du forklare den lyden når han sneller inn?

En gang skuffet av Guideline - aldri mer Guideline :badgrin:

Det er vel ikke så gærnt... Fortvil ei!

Og så er det det store spørsmål - Hvorfor må du være inn? :wink:

Hilsen

Peter Ross

Fordi ellers blir det ikke noe på meg :badgrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var fra Jorde valdet Jon Erik.

Vilket annet vald er det Meldal har muligheten å få i 2005?

Det andre valdet ligger i området rundt Rønningen camping like ovenfor svorkmo. Men det er ikke bestemt enda da alt kommer an på hvordan kontrakten med jorde valdet blir og hvor mye det da gjenstår på kontoen som MJFL har til disposisjon for leie av vald

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt uenig, jeg synes fortsatt det er fint å få seg kvinnfolk :biggrin::badgrin::biggrin: . Og på samme måten er det noe med laks på enhånds. Men har selvfølgelig sympati med de som er lei av å ha seg, og fisker med tohånds :wink: .

Og setter meg nå i skammekroken for å spore av tråd ytterligere :oops: .

:biggrin::biggrin::biggrin: :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for tilbakemeldingene gutter!

Faktisk usikker selv nå på om jeg faktisk har fisket på valdet Jordet selv tidligere. Da Meldal jff hadde rettighetene på det. Vet at det valdet jeg fisket var sone 5 til Meldal jff inntil sesongen 04 og jeg mener at det ble kalt Jordet. Men kjenner meg ikke helt igjen, mulig det er jeg som roter....ser jo i tråden her at det ble betegnet som sone 1 og kan ikke akkurat si at jeg kjenner meg igjen.

MEN iallefall var sone 5 et flott vald, og håper det er det valdet som blir et foreningsvald for de vanlige dødelige igjen... :lol:

Mvh

Mortis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for tilbakemeldingene gutter!

Faktisk usikker selv nå på om jeg faktisk har fisket på valdet Jordet selv tidligere. Da Meldal jff hadde rettighetene på det. Vet at det valdet jeg fisket var sone 5 til Meldal jff inntil sesongen 04 og jeg mener at det ble kalt Jordet. Men kjenner meg ikke helt igjen, mulig det er jeg som roter....ser jo i tråden her at det ble betegnet som sone 1 og kan ikke akkurat si at jeg kjenner meg igjen.

MEN iallefall var sone 5 et flott vald, og håper det er det valdet som blir et foreningsvald for de vanlige dødelige igjen...  :lol: 

Mvh

Mortis

Stemmer det er sone 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg