Hopp til innhold
Ståle Hasselø

Norsk laksefiskefilm, enhånds - kjempebra!

Recommended Posts

Har nå fått sett filmen. Ble litt skuffet, noe sikkert takket vere forventningene. Kan ikke si at jeg ble satt helt ut hverken av fiske- eller kastesekvensene. Savnet spesiellt sekvenser der man fanger øyblikket da fisken tar. Hadde også forventet at Jan Erik hadde fått vist fram flere spesialkast som han er veldig god på. Heller ikke veldig revolusjerende mht. fluetypene det ble fokusert på; Red Butt, ei nymfe og ei riffletube. Hadde forventet noe mer fokus på fluevalg. Ble også litt lei av Jan Eriks gjentakende kauking og utbrudd i beste Daugaard-stil når han kjører fisk... Kort gjennomgang av forskjellige klumptyper av double density typen i beste AF-ånd.

Som både kaste- og fiske film mener jeg Syrstads Moderne Fluekasting er en langt bedre gjennomført film på alle måter, også regi og filmteknisk. Litt kjekt var det jo å se at en av sekvensene der Randulf får laks på riffletube er på det valdet jeg har fisket mest de siste årene. Kanskje litt negativt dette, men kommer nok helt sikkert til å se filmen flere ganger!

Nå venter jeg på Mortensen filmene som skal komme i posten!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jan Erik bruker ofte "Ferrari'n" sin, ein GLX Distance #7, fantastisk stang til enhånds spey, som han behersker sånn passe!!  :lol:

#7 10 fot?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk filmen til jul, og for dem som lurte på hvor lenge den varer, så er det 90 min!

Filmen er vel og bra den, men personlig synes jeg "Tørrfluelandet" som underholdning er mye bedre.

Laksefiske med enhånds er en noe mer informativ film, med mye fokus på liner, synk/flyt-gradering osv. + endel om diverse fluer/fluevalg osv osv.

Absolutt verdt å bruke cash på for en vinterdag, men tror nok at dette er en "elske eller hate"...!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

#7 10 fot?

Jepp, alle GLX Distance er såvidt jeg vet 10 fot, finnes vel fra #5 til den kraftigste som er #8.

7'ern er vel den eneste som er definert med Rask toppaksjon. Glimrende stang til alle typer rullekast!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så filmen i jula, og ble dessverre litt skuffa...sikkert mye på grunn av forventningene etter å ha lest all rosen i denne tråden....

Først og fremst savner jeg litt strammere regi og gjennomtenkt opplegg + Lars Nilssen bak kamera!!! Bildene er tidvis dårlige, lyden sådær, musikken grusom, og ikke like mange kule replikker som med B.T.Johansen, L.Lenth og Doc Fismen. De siste to punktene er selvsagt en smakssak... Skulle også gjerne sett mer til Randulfs nymfeteknikk, som omtrent omtales som revolusjonerende(?) i AF katalogen.

Men jeg skal ikke bare surmule. Karene er utvilsomt dyktige, og det er glitrende å se enhåndsfiske etter laks på film. 90 minutter er også helt godkjent. Jeg synes denne filmen glatt overgår brødrene Syrstads Laksefiske med tohånds med flere hakk. Den kommer garantert til å bli sett flere ganger!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Blir vel litt på kanten å "sammenligne" en laksefiskefilm med tørrfluelandet og andre typiske ørretfilmer.

Det er vel strengt tatt enklere å zoome seg inn på en ørret som tar tørt, enn det er å få meg seg

laksehugget med synk3/synk4!! 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En hyggelig film, men hverken spesielt underholdende eller informativ. Tror kanskje at de herrer hadde stått seg bedre på en strammere regi, med det informative som tema. Begge fremstår som kaste- og fisketeknisk meget gode, men minder underholdende. Karene har helt klart mye å lære bort og en oppfølger med vekt på det informative/tekniske ville ikke vært av veien.

Alt i alt en bra film som jeg vil se flere ganger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må si meg enig med Ali W. Selv om jeg ikke er i NÆRHETEN av ferdighetene til disse gutta, ble det ikke så mye lærdom å hente her for meg iallefall. Ble sittende og være imponert over sinnsykt lange kast og sexy håndtering av stanga, det skal jeg selvfølgelig innrømme. Men at jeg lærer meg snake roll av å se på denne filmen, det tviler jeg sterkt på.

Ja.

Men underholdning nok til å se den flere ganger, det var det.

Og skulle det ikke klø tilstrekkelig i fingra utover våren, er jo denne filmen perfekt til å få opp spenningsnivået og lengselen etter sesongstart!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Trengte litt inspirasjon i disse forblåste og regnete tider, og kjøpte filmen. Har noen kommentarer som skal ikke tolkes negativt, for filmen kommer jeg til å se om igjen og om igjen.

Kjekt å se så store fisk landet på enhånds, og synes at det var interessant å høre om flueteknikker, for eksempel, riffling hitch, som kanskje de fleste av oss ikke bruker i vår vanlig fiske. Selvfølgelig er det en fordel å ha en strekning for seg selv hvor man har tid til å "forske", og ingen motfiske. Det var godt at de viste en seksvens hvor de først fisket elven næmere seg først, før de tok seg langt ut i elven.

Kjekke karer, men jeg dessverre ville ha blitt ganske trøtt av alt den latter, høysting, osv. (Vi har opplevd noe slik her hvor fiskere - på begge sider av elven har klaget - særlig etter grålysningen og en stresset dag på jobb!).

Noe som jeg ikke likte var håndtering av fisken. Kunne de ikke ha kakket den på hode før de sto med den før kameraet? Regner med at de skulle ikke sette de ut igjen?

Meget interessant å høre om snøretypene og taktikkene de brukte. Når det gjelder kastingen, tror ikke at dette var beregnet som en instruksjonsfilm, men videoen fikk meg til å reflektere litt. Etter en lang periode "vekk" jobber jeg litt med enhåndsen igjen, og merker at det er viktig, særlig når man bruker lange liner, å få inn dobbetrekk teknikken slik at den er optimal. (Står man nærmere elvebredden så er det viktig å ha en variert trekk lengde, og muligens også bruke en enkel trekk). Viktig at venstre hånden kommer opp på rette plassen slik at man har en optimal dobbeltrekk, og ingen slakk imellom venstre hånden og første ringen.

Snake Roll. Den igjen. Hva er dette kastet? Som jeg forstår det er den en modern erstatning for Dobbel Spey hvor man kan oppnå forholdsvis større kastelengder fordi at man kan danne en mer dynamisk snørebukt. Den fungerer best når man ikke har nær hinder bak. Når fungerer den best? Når man har en god vind nedstrøms. Når burde man aldri utføre det? Når vinden er oppstrøms, dette på grunn av sikkerhet og faren at fluen kan bli blåst imot kasteren. Sorry!! Men jeg ønsker at instruktører var flinkere til å opplyse om dette fordi at jeg har vært vitne til noen ulykker med feil utførte S.R.

Til stenger. Ok. Vi har fått forståelse av at "moderne" stenger er "topp-aksjon" og den aksjonen blir iallefall - etter det jeg forstår - forsterket under kjøringen hvis du holder emnet lenger opp enn i håndtaket. (Merkelig, jeg har en modern stang som har vært på markedet i kun en måned og den er rask med dypere aksjon!).

Fantastisk natur. Er de valdene private?

mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Meget interessant å høre om snøretypene og taktikkene de brukte. Når det gjelder kastingen, tror ikke at dette var beregnet som en instruksjonsfilm, men videoen fikk meg til å reflektere litt.  Etter en lang periode "vekk" jobber jeg litt med enhåndsen igjen, og merker at det er viktig, særlig når man bruker lange liner, å få inn dobbetrekk teknikken slik at den er optimal.  (Står man nærmere elvebredden så er det viktig å ha en variert trekk lengde, og muligens også bruke en enkel trekk). Viktig at venstre hånden kommer opp på rette plassen slik at man har en optimal dobbeltrekk, og ingen slakk imellom venstre hånden og første ringen.

Snake Roll. Den igjen. Hva er dette kastet? Som jeg forstår det er den en modern erstatning for Dobbel Spey hvor man kan oppnå forholdsvis større kastelengder fordi at man kan danne en mer dynamisk snørebukt. Den fungerer best når man ikke har nær hinder bak. Når fungerer den best? Når man har en god vind nedstrøms. Når burde man aldri utføre det? Når vinden er oppstrøms, dette på grunn av sikkerhet og faren at fluen kan bli blåst imot kasteren. Sorry!! Men jeg ønsker at instruktører var flinkere til å opplyse om dette fordi at jeg har vært vitne til noen ulykker med feil utførte S.R.  

mvh

Takk for god og informativ info om kast, i alle fall svært nyttig for meg :D .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for god og informativ info om kast, i alle fall svært nyttig for meg :D .

Hei igjen Fly Alf, jeg vet ikke om en videre kommentar til dette om Snake Roll passer her, men .....

En annen ting man ser av og til er at kasteren trekker inn kastehånden / armen inn nærmere kroppen. Ikke misforstå meg - jeg anbefaler ikke "telefon bok" stilen, men dra men høyre hånd og stangen for nær og det er en fare at bukten kan bli dannet for nær, med faren for at fluen treffer man på veien ut.

Karen som oppfant kastet - eller skal vi si jobbet med det på den måte vi kjenner det i dag og som døypt den - Simon Gawesworth - kommer fra en 'skole' som anbefaler mye kroppsvekt overføring og - hvor mulig - venstre fot fram. Dette med dette kastet vil gi en "åpen stilling" og muligheten til optimal dobbeltrekk og kasteslag. Jeg vil ha trodd at man bør kunne oppnå maks avstand med et WF snøre uten å måtte bruke tilleggskast - så lenge at man plasserer bukten på en gunstig måte.

mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må jo bare si at som underholdning syntes jeg personlig at den er kjempe bra får en som nesten bare går med flytesnører til å tenke , kanskje man skulle prøve litt dyper osv. Syntes det var mye lærerikt, men noen kaste film var det ikke tror ikke det var tanken heller,tror de prøver å slå ett slag får enhåndsen i disse tohånds dager å det syntes jeg de klarte godt fikk lyst til å fiske etter å ha sett filmen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

,tror de prøver å slå ett slag får enhåndsen i disse tohånds dager å det syntes jeg de klarte godt fikk lyst til å fiske etter å ha sett filmen

Men, når jeg så DVD'en jeg synes det var dristig gjort å holde stangen på den måten. Samtidig tenkte jeg at det ville ha vært lettere hvis han hadde hatt en annen håndtak der han grep stangen. Jeg har en 11' fot tohånds, og eneste forskjell ville ha vært at jeg ikke brukt dobbeltrekk for å spenne opp stangen.

Jeg har alltid forstått at man må være litt forsiktig med å holde en stang slik: har ikke BW stenger med annen håndtak enn annen konstruksjon? Hvis man ikke hadde bytte ordning ville man ha våget å holde stangen på den måten? Jeg bare spør jeg - har aldri fått så stor fisk på en enhånds!

mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vil påstå for egen del at dette er en film for å se andre kjøre stor laks på enhånds.

Kastefilm, nei, informativ? Ja på begynner stadiget, tror det er mer ment som opplysning, slik som man bør ha med i filmen.

Når det gjelder toppaksjonerte stenger glemmer de å forklare hvordan slike stenger er å kjøre mindre fisk på (ikke så gøy).

Man kan da speykaste langt og lengre enn lang og ikke minst bra med ei progressiv dyp stang også?!

Toppaksjonerte stenger, hvilken hensikt har de egentlig? Kaste langt? Kjøre stor laks på? Selv tipper jeg gutta mister endel fisk, makan til hard kjøring, hadde hjertet i halsen i peroioder da 10 kiloser ble "taua" på land med enhånds, rått, slikt tør ikke jeg, i alle fall ikke i den grad :oops:

Nå har jeg sett filmen 5 ganger og er rimelig lei av det som Steven snakker om: Hyling og skriking når fisk kjøres, et evinnelig mas er det.

Kan ikke fordra folk som skal forklare meg hvordan lande fisk, stakkars Randulf.

Noe av det morsomste er å se denne filmen og syrstad filmen etterpå. Mens enhåndsgutta snakker om hyppig flueskifte, anbefaler syrstadbrødrene ei flue og den skal være svart og stor hehe.... Vel man ka variere littt da, men regelen er svart, sjekke flua ofte for å se at den fisker riktig. Morsomt å se at flufiskere har såpass ulike erfaringer og likevel får fisk.

Det er enda rått å se den store laksen på enhånds!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Klarte ikke å la være å bestille filmen etter all omtalen den fikk her. Nå er filemen vel i hus og jeg har sett den. Synes filmen var meget bra.

Gleder meg til starten på årets laksesesong...

-Kjell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

samenligningen med granbotverrfjell å syrstad å fluer, har vel litt på følelsen att det blir noe mitt i mellom angående størrelse å mønster har vel aldri selv brukt tre til fire fluer på ei runde , men hver sin smak . Personlig så tru jeg ikke flua har så mye å si tenk hvor mange forskjellig fluer det blir tatt fisk på under samme forhold i ei lakse elv.Alt fra 12 til digre Sunrayer så trua får styre mine valg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

Endelig har også jeg sett den - filmen så mange her i dette Forum anbefalte. Mitt første inntrykk? Mange lakser, fin elv... men som film er det svært mye å utsette. Filmen er ikke informativ nok (Hvem var målgruppen?) for å besvare mine spørsmål. Ikke var det instruksjonsfilm heller - alt for få detaljer til det. Ikke er det en poetisk reise med en enhåndsstang i handa (alt for mye gnål, dårlig klipping og medioker filming) eller en reportasje fra en tur/sesong.

Å sammenlikne denne filmen med "Tørrfluelandet" er meningsløst, men en sammenlikning med brødrenes Syrstad filmer er vel ganske nærliggende. Og hva er da resultatet? Der er vel 7-1 til Syrstad boys. Alt er bedre der - filming, informasjon, poesi, regi, klipping... alt.

Jeg har sett filmen nå 3 ganger og søker fortsatt etter informasjonen om det så mye omtalte nymfefiske... men nei.... nymfa er bundet (hvorfor det, da?) foran kameraet.... men fiske -hvordan gjør de det? Det forsøker jeg å finne ut av - hittil uten resultat.

En god film krever en disposisjon, manuskript og masse råfilm... Her var manuskriptet helt fraværende og våre to helter som er meget flinke som fiskere og kastere men noen direkte sjarmtroll er de strengt tatt ikke, famlet verbalt som to fulle nordmenn på sydentur. Når man mikser dette med en trønder/romsdalsdialekt (som jeg i og for seg har ingenting imot) hvor man legger på mye spontant hyl da får man to hovedpersoner som jeg får en relativt avgrenset sympati for.

Vi ble forskånet for "kakke i hue" scener til fordel for flere minutters pinefilming av levende fisk... så humane er vi blitt.

Filmen stinker av amatørmessig arbeid.

Er det da ingenting positivt å si om den? Joda... gutta er meget flinke som fiskere og kastere. Deres teaming konsept er faktisk MEGET interessant. Jeg tror faktisk at vi alle har veldig mye å lære fra dem. Men det gjør vi dessverreikke i denne filmen.

Jeg er ingen filmkritiker, men om jeg var det så ville jeg faktisk gitt filmen terningskast 3.

Hilsen

Peter Ross

P.S. Guideline kan neppe være fornøyd heller - hvilken reklameverdi har den snelle-ulyden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

Endelig har også jeg sett den - filmen så mange her i dette Forum anbefalte. Mitt første inntrykk? Mange lakser, fin elv... men som film er det svært mye å utsette. Filmen er ikke informativ nok (Hvem var målgruppen?) for å besvare mine spørsmål. Ikke var det instruksjonsfilm heller - alt for få detaljer til det. Ikke er det en poetisk reise med en enhåndsstang i handa (alt for mye gnål, dårlig klipping og medioker filming) eller en reportasje fra en tur/sesong. 

Å sammenlikne denne filmen med "Tørrfluelandet" er meningsløst, men en sammenlikning med brødrenes Syrstad filmer er vel ganske nærliggende. Og hva er da resultatet? Der er vel 7-1 til Syrstad boys. Alt er bedre der - filming, informasjon, poesi, regi, klipping... alt.

Jeg har sett filmen nå 3 ganger og søker fortsatt etter informasjonen om det så mye omtalte nymfefiske... men nei.... nymfa er bundet (hvorfor det, da?) foran kameraet.... men fiske -hvordan gjør de det? Det forsøker jeg å finne ut av - hittil uten resultat.

En god film krever en disposisjon, manuskript og masse råfilm... Her var manuskriptet helt fraværende og våre to helter som er meget flinke som fiskere og kastere men noen direkte sjarmtroll er de strengt tatt ikke, famlet verbalt som to fulle nordmenn på sydentur. Når man mikser dette med en trønder/romsdalsdialekt (som jeg i og for seg har jeg ingenting imot) hvor man legger på mye spontant hyl da får man to hovedpersoner som jeg får et relativt avgrenset sympati for.

Vi ble forskånet for "kakke i hue" scener til fordel for flere minutters pinefilming av levende fisk... så humane er vi blitt.

Er det da ingenting positivt å si om den? Joda... gutta er meget flinke som fiskere og kastere. Deres teaming konsept er faktisk MEGET interessant. Jeg tror faktisk at vi alle har veldig mye å lære fra dem. Men detr gjør vi ikke i denne filmen.

Jeg er ingen filmkritiker, men om jeg var det så ville jeg faktisk gitt filmen terningskast 3.

Hilsen

Peter Ross

Om du ikke er filmkritiker kunne/burde du absolutt bli det!!! Glimrende formulert innlegg der jeg ikke kunne vert mer enig i dine vurderinger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisket en sesong etter laks/sjø-ørret med en-hånds og div synke-snører jeg også, men har siden kun brukt to-hånds til disse snørene!

Sikkert teknikken min det skorter på, men det er tungt å få disse snørene fri fra vannet før nytt kast med en-hånds, og jeg ble etterhvert helt rasert, fra albue til skulder :-?

Kan til nød bruke flyteklump med sink-tip på en-hånds'en !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisket en sesong etter laks/sjø-ørret med en-hånds og div synke-snører jeg også, men har siden kun brukt to-hånds til disse snørene! 

Sikkert teknikken min det skorter på, men det er tungt å få disse snørene fri fra vannet før nytt kast med en-hånds, og jeg ble etterhvert helt rasert, fra albue til skulder  :-? 

Kan til nød bruke flyteklump med sink-tip på en-hånds'en !

Et tips er å gå opp en eller to "snøreklasser" og kappe disse ned til en kortere synkeklump. Eller prøv Streamline-snøret som er både lettkastet og lett å få opp av vannet,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kunne vært spennende å kjørt laks på enhånds.

-Kjell

Det er egentlig litt oppskrytt, litt som første gangen man fikk seg kvinnfolk. Flott å få gjort det og fint å snakke om med gutta, spesiellt å skryte litt til de som ikke hadde debutert...

Jeg har fått mange laks på enhånds #8, men det er faktisk mer stas å kjøre fisk på min tohånds 12,4 i samme klasse. Dette kommer selvsagt an på type stang en bruker. I mitt tilfelle har jeg stort sett fått mine enhåndslakser på en stiv stokk av en enhånds(Loomis Distance) og tohåndsstanga jeg sammenligner med er ei mye dypere Sage GIV.

Poenget er at "enhånds" kan vere mye forskjellig og i forskjellige vektklasser, det samme med tohånds. Så ikke la deg blende av enhåndsglorifiseringen mht. laksefiske. Men det er jo kjekt "å ha gjort det".. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

En god film krever en disposisjon, manuskript og masse råfilm... Her var manuskriptet helt fraværende og våre to helter som er meget flinke som fiskere og kastere men noen direkte sjarmtroll er de strengt tatt ikke, famlet verbalt som to fulle nordmenn på sydentur. Når man mikser dette med en trønder/romsdalsdialekt (som jeg i og for seg har ingenting imot) hvor man legger på mye spontant hyl da får man to hovedpersoner som jeg får en relativt avgrenset sympati for.

Er det da ingenting positivt å si om den? Joda... gutta er meget flinke som fiskere og kastere. Deres teaming konsept er faktisk MEGET interessant. Jeg tror faktisk at vi alle har veldig mye å lære fra dem. Men det gjør vi dessverreikke i denne filmen.

Hilsen

Peter Ross

P.S. Guideline kan neppe være fornøyd heller - hvilken reklameverdi har den snelle-ulyden?

:lol: Veldig enig! :lol: Jeg har sett den to ganger til nå :oops: (det er vinter for f...) og blir stadig mer misfornøyd.

Og du har helt klart potensiale spm filmkritiker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg