Hopp til innhold
viggo

Lengdekasting

Recommended Posts

Forøvrig vil jeg si til den "håpløse "Dansken"

Det man selv  ikke behersker er noe tull nog dritt.

Vær litt ydmyk og respekter oss som trener aktivt for å bli bedre fluekastere.

---Adolf satte pers på Holmendammen med 37m i en alder av 82 år

Det er håp for deg også "Dansken"

Såså nielsen - Signalhorn har vel ikke fornærmet deg personlig :wink:

Er ikke moderator men "håpløs danske" er vel litt over kanten ???

Liker dansker jeg :D ( er svensker jeg sliter med :wink: )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei Nielsen.

Godt sagt alt sammen.Angående skytelengden,blåser det som det

pleier på Holmendammen skyter du mer enn 15m,nærmere 20 - 22m.

Ydmykhet er et "must" for muligheten til å lære.Kanskje vi skal skaffe

oss en skikkelig tung klump på 1m. og skyte 35 - 40m.Da trenger vi

ikke trene på underhåndskast heller.

Nei pokker heller,jeg har en sluk hjemme,jeg driter i hele bukta.

Tom Syversen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei "dansken"

Hej Norsken

Det med å trene med lange liner vil ikke si at vi bare kaster med det.

----Blir litt matt trodde dette var presisert godt nok fra før.

Det ved jeg. Jeg forsøger bare at fortælle, at jeg klarer mig bedre uden at interessere mig for lange liner.

Forøvrig er det artig å se at fler og fler av di som har som mål å kaste laaangt ev. med klomp har begynt å trene med DT- klomp 23-24 m.

Nu har du nok opdaget, at jeg ikke altid løber efter flertallet... :wink:

Jeg vil hellere træne i at kaste langt med et skydehoved, jeg kan bruge under alle forhold. Det åbner muligheder uden at lukke andre. Ikke? De korte liner bliver aldrig en begrænsning.

Jeg forstår godt, hvad du og en hel masse andre siger. Selvfølgelig kan man træne begge dele, men jeg tror ganske enkelt ikke på, at nogen aldrig så motorisk begavet fluekaster kan træne begge dele, uden at det ene går ud over det andet. Dermed siger jeg ikke, at du ikke kan være en dygtig fluekaster, der både kan kaste med korte og lange liner. Men mon dog ikke, du var blevet bedre til at kaste langt med korte liner, hvis du havde målrettet distancetræningen mod det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forøvrig vil jeg si til den "håpløse "Dansken"

Det man selv  ikke behersker er noe tull nog dritt.

Vær litt ydmyk og respekter oss som trener aktivt for å bli bedre fluekastere.

---Adolf satte pers på Holmendammen med 37m i en alder av 82 år

Det er håp for deg også "Dansken"

Rolig nu! :shock:

Fluekast skal være sjovt! Også at diskutere det. Hvis du føler dig trådt over tæerne, fordi jeg advokerer for en anden vej end din, tager du det her for alvorligt. Og så gider jeg ikke :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei "Dansken"

Jeg tar dette ikke så alvårlig, sitter faktisk og ler litt for meg selv---

ikke av meg selv!!

Jeg har faktisk trent HVER DAG !!! 3-4 økter med kort klump i sommer .

Dette medførte at jeg fikk en D bevegelse noe 99% av klompkastere har .

Dette fikk jeg luket bort ved å bruke laaaange liner i perioder.

Er så heldig at jeg kan stå på terassen å trene der står det 2 st fluestenger hele sesongen ,

hvisjeg ikke er ute å fisker .

Det jeg driver med kan du gjerne sammenligne med lerdueskyting.

kontra jakt .

Men du hverde hvor behagelig det er å beherske kastinga i di fleste fiskesituasjoner

Husk det er mest fisk i skogen på den andre siden!!!!

"norsken"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei igjen Johan :)

Nå synes jeg ikke du bare overvurderer Görans teknikk, men fluekasting generelt. Ved å beherske flere teknikker vil man bli mer 'dus' med stanga og lettere føle hva som skjer underveis i kastet. Dette gjelder uavhengig av teknikk. Man kan ikke kun trene motorikk, med skyggelapper!

Dessuten er det slik med Görans prinsipper at du faktisk er dønn avhengig av forståelse og følelse for å kunne utføre noe annet enn overhodekast. Forståelse og følelse får man ikke ved motorisk trening. Det får man ved å eksperimentere med flere teknikker og se hva som skjer med stanga og snøret underveis. Selvfølgelig med et par 'guruers' teorier i bakhodet. Göran hadde aldri vært den kasteren han er i dag hvis han ikke hadde eksperimentert så mye som han gjorde, og sikkert gjør. Samme med Lefty og alle de andre.

Men det bør selvfølgelig være et poeng å trene såpass at man mestrer de forskjellige teknikkene. Ellers blir det bare en stor suppe...

Ellers er jeg enig i det du skriver om lange DT liner, men synes uansett det er god trening. Skal man skyte med såpass mye snøre så må man ihvertfall sørge for at stanga ikke er overspent. Hvis stanga har optimal belastning med 24 meter klump ute så kan/vil du skyte langt.

Og ikke la deg fornærme av Nielsen :) Han har litt 'kjendisstatus' her på forumet, og får derfor lov til å være litt tøff i tonen. Men han mener intet vondt med det, det er jeg ganske sikker på. Vi skulle ha irettesatt ham for lenge siden, men en såpass gammel hund preller det bare av på :lol::wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis stanga er optimalt belastet kan det gå veldig langt

Jegsatte en dt 7på kastingstanga til Sven K

greide ikke å belaste stanga maksimalt pålangtnær.

Men fy f --så langt det gikk.

Det med DT snører har jeg forøvrig etter anbefaling fra S.K.

Og takk for det.

I følge S.K .i alt om fiske var jeg den første som`

tok etter stilen hans.

Med DT og 180

Og hvis du er på dammen ser du som sagt stadig fler som bruker DT

"norsken"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tar dette ikke så alvårlig, sitter faktisk og ler litt for meg selv---

ikke av meg selv!!

Det lød nu lidt, som om du blev fornærmet, men okay. Lad bare det ligge. Jeg vil aldrig skrive noget om fluekast, jeg ikke også vil sige til en mand face to face.

Jeg har faktisk trent HVER DAG !!! 3-4 økter med kort klump i sommer .

Dette medførte at jeg fikk en D bevegelse

Var det linens eller din skyld?

noe 99% av klompkastere har

Ja, overdrivelse fremmer forståelsen, ikke. Hvorfor skulle skydehoveder dog fremkalde den slags problemer?

Dette fikk jeg luket bort ved å bruke laaaange liner i perioder.

Ja, jeg har også haft problemet - men jeg løste det ved at begynde at kaste med armen tæt ind til kroppen, hvor det er meget lettere at holde planet.

Det jeg driver med kan du gjerne sammenligne med lerdueskyting.

kontra jakt

.

Præcis hvad jeg mener - og forudsætningen for alt jeg skriver om fluekast. Casting blander jeg mig udenom.

Men du hverde hvor behagelig det er å beherske kastinga i di fleste fiskesituasjoner

Du har lige formuleret den vigtigste grund til mine holdninger, men det var formentlig ikke der, du ville hen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej Tore

Nå synes jeg ikke du bare overvurderer Görans teknikk, men fluekasting generelt. Ved å beherske flere teknikker vil man bli mer 'dus' med stanga og lettere føle hva som skjer underveis i kastet. Dette gjelder uavhengig av teknikk. Man kan ikke kun trene motorikk, med skyggelapper!

Jeg tror, du misforstår mig. Det kan også være, jeg formulerer mig upræcist, og Görans teknik er måske et dårligt udtryk fremfor principper. For det er jo netop en hel masse andet end bare en fastlåst bevægelse, der pinedød skal overholdes, uanset forholdene. Forståelse af nogle principper og total lovløshed! Forstået på den måde at man gør lige præcis det, der er nødvendigt for at løse problemerne ved vandet. Kan man kun fiske en plads stående i vand til armhulerne, løfter man selvfølgelig armen og kaster. Er der kun et lille hul ud mellem grenene, stikker man stangen ud gennem hullet og kaster. Vil man fiske en booby nymph 10 cm over bunden, bruger man kun et ultrakort forfang på en synkeline. Ingen teknik eller filosofi må nogensinde blive en spændetrøje, for så har man misforstået det hele. Men der er ingen grund til at bryde disse principper, undtagen i de få tilfælde hvor det ikke kan undgås. Overskriften er jo, at det skal være så let som muligt.

Omkring motorikken. Al kastetræning uanset teknik er motorisk træning, hvor du forsøger at lære musklerne at udføre en bevægelse pr. automatik.

Hvis stanga har optimal belastning med 24 meter klump ute så kan/vil du skyte langt.

Hvis du både har overskud til at skyde line og strække 24 meter line i luften, har du ikke nået grænsen for, hvad du kan holde i luften.

Og ikke la deg fornærme av Nielsen  :)  Han har litt 'kjendisstatus' her på forumet, og får derfor lov til å være litt tøff i tonen. Men han mener intet vondt med det, det er jeg ganske sikker på. Vi skulle ha irettesatt ham for lenge siden, men en såpass gammel hund preller det bare av på  :lol:  :wink:

18 år som pressefotograf har effektivt kureret mig for benovelse over kendiser! Hvis man ikke kan diskutere fluekast uden at bide af hinanden, mister jeg interessen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ta en mann fra gata gi ham ei fluestang nor han prøver å kaste har han en voldsom D bevegelse .

Dette ligge ri oss alle.

Ellers kan jeg si at å kaste med DT 7F IKKE har noe med kasting å gjøre ,

det bør du vite . bruker det ofte på laksefiske.

Hvis du tar deg tid les hva jeg har skrevet før så slipper jeg å gjenta meg selv hele tiden.

"norsken"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej Norsken

Jeg har nu aldrig sagt, at DT pr. definition hører castingen til. Jeg har derimod skrevet, at disciplinen at holde maksimal linelængde i luften savner relevans til fiskeri. I øvrigt uanset om det er DT, WF eller skydehoved. Dermed siger jeg ikke, at du ikke kan fiske sådan, når specielt gunstige forhold tillader det. Men det er forbundet med unødigt bøvl og besvær.

Skal vi til at snakke DT kontra skydehoved til laksefiskeri, bliver det alt for omfattende.

Dansken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå er du bare vanskelig Johan :wink:

Hvis du både har overskud til at skyde line og strække 24 meter line i luften, har du ikke nået grænsen for, hvad du kan holde i luften.  

Hva mener du med overskudd? Problemet med for mye snøre i luften er 1. overbelasting av stanga og 2. rett linje og kraftoverføring. Skyte line gjør du så lenge du får optimal belasting av stanga, uansett hvor mye line du har ute - teoretisk sett. Vil du ha 28 meter snøre i luften + skyte line så må du simpelthen ned i vekt på snøret. Dette blir selvfølgelig teori, unntatt for gutter som Kalmar og Nielsen :) .

Jeg har inntrykk av at du nok engang prøver å predike Görans teknikk, og da må jeg dessverre understreke at det i denne sammenheng er irrelevant. Og du vet godt at du og jeg er enige når det gjelder denne teknikken...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Nielsen!

Rekorden som jeg viste til setter visse krav til utstyret. En stang i klasse 5 og et helt flytesnøre i kl 5, og utstyret kan ikke modifiseres. På engelsk er det noe som heter "cast off flat ground", og dette vil si at kastern må stå "på bakken" når kastet utføres, og ikke på en kastebrygge eller en palle.

Det er også noe som heter "singel-handed troat distance" og der kastet han Carl 60,43 meter eller 198,33 feet.

New record set by Carl Hutchinson with a cast of 116'8" beating the previous WF5 record of 112 feet.

A: 1. Chris Korich, 100; 2. Steve Rajeff, 98, 99; 3. Ian Walker, 98, 93.

Lengdene til disse er ikke akkurat imponerende, mulig de kun har trent med klump og ikke med DT. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

HEj Tore

Hva mener du med overskudd?

Når du nærmer dig grænsen for, hvor meget line du kan holde i luften, kæmper du mod, at linebuen kollapser, ikke? Hvis du så slipper linen, vil linebuen kollapse.

Jeg har inntrykk av at du nok engang prøver å predike Görans teknikk, og da må jeg dessverre understreke at det i denne sammenheng er irrelevant. Og du vet godt at du og jeg er enige når det gjelder denne teknikken...

Nej, her har du for en gangs skyld fanget mig i overhovedet ikke at tænke i de baner :wink: Jeg er fuldt bevidst om, at denne disciplin har mindre end lidt at gøre med Görans teknik. Så her er vi enige.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei "danskan".

Det er riktig at grensen ikke er 24 m. Har holdt 28m utenfor stangen+

fortom 3-4 blindkast det var ikke snakk om å skyte .

Kaqlmar derimot holder den lengden ute og skyter 20-25 m (har sett det med egne øyne ellers haddejeg knappest trodd det)

Er det andre som har teorier om den iboende D bevegelsen?

Den verdensrekorden med 5 er utstyr må da være noe for Syversen.

Det hadde vert fjær i hatten det Tom!!!

"norsken"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hmmm :o

Kan dette være så vanskelig da ???

Signalhorn som er en gammel stabukk som sikkert behersker det han prediker og fisker der han ønsker uten å slite for mye for det - diskuterer med 3 til 4 norske castinggutter som behersker litt mer ekstremsport :shock:

Det er ikke epler mot epler - men snarere formel 1 mot rally.

Hvem som har " rett " er uinteressant - diskusjonen er mer underholdende enn informativ.............

Hilsen i denne sammenheng en gocart sjåfør :oops:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei viggo  

sett et 5  DT snøre på 8 er`din og tren teknikk .

Personlig har jeg trent + 90 % med 8+ og jeg bruker kun kort tid på å holde et helt VF snøre utenfor en 5-6 er

Kjøp deg en hel DT 7 hold den utenfor å påstå at det ikke krever topp teknikk.

Den teknikken lar seg lett overføre til lettere utstyr.

DETTA BLE KANSJE LITT ROTETE MEN JEG BLIR LITT F. AV ENKELTE UTSAGN .

ER DU PÅ DAMMEN VIGGO.

VI KUNNE TATT EN RUNDE DER.HUSK DET MED FATTIG FOLK OG SKINNSETER. SE FX.PÅ SVEN HEL DT 7 PÅ KASTING STANG+-60 M

HAN KASTER IKKE SPESIELT DÅRLIG MED LETT UTSTYR!!

Hei Nielsen, nei jeg er ikke på dammen, men kunne godt ha tatt meg en tur, så dere kan lære meg til å bli en bedre fulekaster.

Jeg ser at du bruker dt line, bra tips, kaster en del med dt liner selv, men da går jeg som oftest med en #5 med #4 dt klarer holde 20 meter i lufta med dette utstyret, men skyter jeg langt eh NEI :)

Hadde vært kjempemorro å lære mer om denne galskapen :)

Ps er fortsatt uenig med deg :)

Det er lettere å holde 20 meter ute med en #8 stang :), og mye lettere å kaste langt, med dt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skulle likt å se hvem som klarer å kaste 35 m i en fiskesituasjon få strekk på fortom, storingen går opp å tar`n så kommer tilslaget å fisken sitter :roll:. Hva sier du Tom kjenner du noen? skulle like å sett det ja :shock:Med 3er stang. Klarer du det T&T da skal jeg ta av meg hatten og kysse støvlene dine.Så god er vaffal ikke jeg :cry:

Her må vel den gode gamle teskjea fram ser jeg. Det er INGEN ulemper med å klare å kaste langt! Behersker du kast på 25 meter (fornøyd?) klarer du fint å kaste på 7 meter også!

Sorry at jeg satte det på spissen. Fort gjort å missforstå da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her må vel den gode gamle teskjea fram ser jeg. Det er INGEN ulemper med å klare å kaste langt! Behersker du kast på 25 meter (fornøyd?) klarer du fint å kaste på 7 meter også!

Sorry at jeg satte det på spissen. Fort gjort å missforstå da...

Det jeg ville frem til er at en 3er stang kjøper man ikke for å kaste langt da da må det være mye bedre å bruke ei femmerstang som faktisk har potensialet for lange kast. Mye lettere å kontrolere lange kast med ei 5er stang :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei å hå

Dere trenger ikke trene med DTeller lignende det er helt fritt

Jeg må ikke ha rett

Men når jeg ser hva DT treninga har gjort med meg som fluekaster må det ligge noe i det

Før jeg traff T.S-S.K. hadde jeg en lengdepers på ca 23-25 m.

Denne persen er så si doblet etter iherdig trening med DT.

Har kansje dratt det litt langt men duverden hvor artig det er å berske 27 m snøre i lufta .nor DT 7er`n ruller frem og tilbake----herlig!!

Et poeng er også at jo lenger du kaster jo lenger ut kan du fiske.

Selvfølgelig kan vi "gærninga" fiske med ei 2-3 er stang

Har du et vassent hanledd er det ikke lett å holde 20m i lufta med en 8 er

"norsken"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er faktisk enig med deg der Nielsen. Det er en god følelse å holde mye snøre i lufta. Sikkert fordi det krever en del å få det til. Det er en god følelse å mestre vanskelige ting, så lenge det er relatert til fluefiske/kasting :) .

Får vel for ordens skyld legge til at jeg ennå ikke har prøvd å nærme meg de lengdene du snakker om.

Det blir spennende å se på neste NM. Regner med at alle her som har vært småkjekke i diskusjonene stiller opp. Fismenismen og Grunde er selvskrevne, Signalhorn får spesialinvitasjon! :)

(sjekk statusen din etter neste innlegg Nielsen...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg