Hopp til innhold
viggo

Lengdekasting

Recommended Posts

FOR Å HOLDE EN DT KLOMP CA. 24 M UTE MÅ MAN HA EN TILNERMET PERFEKT STANGFØRING .

Ja, nu vil jeg så hævde, at det er meget svært at føre stangtoppen langs en lige linie, når bevægelserne bliver så store som nødvendigt for at holde 24 meter line i luften. Men det var ikke min pointe. Min pointe er, at der selvfølgelig er flere veje til samme mål. F.eks. 30 meter. Men hvis jeg kan nå målet -

a: når der kun er plads til 10 meter line bag mig

b: når det blæser så meget, at 24 meter line i luften er en umulighed.

c: ved at bruge færre blindkast

d: ved at bruge færre kræfter

- ja så er jeg egentlig glad og tilfreds. Og jeg savner en grund til at træne i at holde disse monstrøse linelængder i luften. Specielt fordi jeg faktisk er af den opfattelse, at det vil gøre mig til en dårligere fluekaster :shock: - nej, det var ikke en skrivefejl. Der er nogle grunde til, at jeg ikke finder det særlig smart at bruge så store bevægelser som nødvendigt, hvis man skal holde 20-25 meter line i luften. Nogle af grundene har tidligere været diskuteret her, så lad bare det ligge. Men rent motorisk er det sværere at finpudse en teknik, hvis man samtidig træner noget helt andet. Musklerne skulle jo helst arbejde "på autopilot", så jeg ikke skal tænke på andet end fiskeri ude ved fiskevandet. Jo flere gentagelser af samme bevægelse, jo mere tager autopiloten over - medmindre man forvirrer musklerne ved samtidig at træne helt andre bevægelser.

At mange så finder det underholdende at afprøve grænser for linelængder i luften, er en helt anden snak. Vi er jo heldigvis forskellige. Men at det skulle have nogen relevans i forhold til fiskeri, har jeg svært ved at se.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei Signalhorn.

Hva er en stor bevegelse.Det er flere måter å kunne holde 20 -25m

line/snøre utenfor stangtuppen på.Nielsen har et godt poeng.

Du har ikke råd til å rote for mye med stangføringen din med store

snørelengder utenfor stangtuppen.

Det er flere veier til 30m. Signalhorn,ingen tvil om det.

Klarer du å holde en normal WF utenfor stangtuppen (27m) er

teknikken din rimlig oppegående.Det er forskjell på å fiske og å kaste

for kastingen sin skyld.

Tom Syversen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei "dansken"

Du er helt på bærtur !

Har desverre ikke tid til å svare utfyldende men det du skriver er absolutt selvmotsigende :evil:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Signalhorn.

Hva er en stor bevegelse.Det er flere måter å kunne holde 20 -25m

line/snøre utenfor stangtuppen på.Nielsen har et godt poeng.

Du har ikke råd til å rote for mye med stangføringen din med store

snørelengder utenfor stangtuppen.

Det er flere veier til 30m. Signalhorn,ingen tvil om det.

Klarer du å holde en normal WF utenfor stangtuppen (27m) er

teknikken din rimlig oppegående.Det er forskjell på å fiske og å kaste

for kastingen sin skyld.

Tom Syversen.

Hej Tom

Du husker nok den temmelig omfattende diskussion, jeg havde med Grunde, primært om stangens bidrag til linehastigheden. Så jeg vil ikke trætte dig med gentagelser. Kun at jeg ønsker at slippe så let om ved det som muligt.

At det er krævende at holde en hele line i luften, er ikke et argument for mig at se. Det stiller også store krav til præcisionen at kaste 30 meter med et kort skydehoved. Hvad der er sværest, ved jeg ikke, men jeg ved, at jeg sparer både kræfter, tid og plads ved at gøre det med skydehovedet.

Vi er svært enige om, at der er forskel på kast for kastets skyld og kast til fiskeri. Det er sådan set hele min pointe. Jeg har det personligt sådan, at kastetræning keder mig, hvis jeg ikke kan koble det sammen med fiskeriet. Andre kan få timer til at gå med kast for kastets skyld, og det er selvfølgelig helt fint for mig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Signalhorn,

ta det bare med ro... har ikke tenkt å sable deg ned.

Du husker nok den temmelig omfattende diskussion, jeg havde med Grunde, primært om stangens bidrag til linehastigheden. Så jeg vil ikke trætte dig med gentagelser. Kun at jeg ønsker at slippe så let om ved det som muligt.  

husker også den ja :) synes det var mest morsomt.

Men jeg har en liten sak du kanskje vil finne interessant. Du husker sikkert at vi ikke var helt enige om "viktigheten" av bidraget fra utladningen av stanga. Ta en lille kikk på: stangutladning.mpg

Filmen er tatt med 250 bilder pr. sek. og viser stanga og snøret når stanga lades ut og bukta formes. Man får ekstra utbytte av saken hvis man har en spiller hvor man kan stille på avspillingshastigheten.

Vennlig tuddeligtu,

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej Grunde

Jeg er skam ikke bange for at blive sablet ned. Det troede jeg, du havde lært :biggrin: Faktisk trives jeg storartet i modvind, og hvis den ikke er der, må man jo opsøge den.

Jeg har desværre kun mulighed for at afspille dit videoklip med Mediaplayer. Skal se at få fat i nogle cd-skiver, så jeg kan afspille det i en dvd-player.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej Grunde

Jeg er skam ikke bange for at blive sablet ned. Det troede jeg, du havde lært :biggrin: Faktisk trives jeg storartet i modvind, og hvis den ikke er der, må man jo opsøge den.

En ekte Dansker :-D Vi har bakker dere har motvind...

Jeg har desværre kun mulighed for at afspille dit videoklip med Mediaplayer. Skal se at få fat i nogle cd-skiver, så jeg kan afspille det i en dvd-player.

mplayer... http://www.mplayerhq.hu/homepage/design7/news.html gla jeg ikke må slite med windos...

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Signalhorn.

De fleste vil nok slippe lettest mulig unna ja.Hva er lettest?

Tom Syversen.

Hej Tom

Du kender nok mit svar, men her er det alligevel. Først endnu en henvisning til diskussionen om stangens betydning, hvor jeg stadig fastholder min påstand. Det kan så være, at du ikke er enig, men tænk på, at den diskussion primært handlede om det sidste fremkast, hvor linen slippes. Der er formentlig ingen, der vil bestride, at det kræver mere arbejde af kasteren at holde en hel line i luften end et skydehoved. Der er formentlig heller ingen, der vil bestride, at det kræver langt flere blindkast. Mit arbejde frem til det afsluttende fremkast er så begrænset, at det er lige til at falde i søvn over. Need I say more...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Signalhorn.

Hvor mye line klarer du å holde utenfor stangtuppen?

Hvor slitsomt er det?

Forhold deg til det Nielsen snakket om.Du dreier fullstendig av.

Tom Syversen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Signalhorn.

Hvor mye line klarer du å holde utenfor stangtuppen?

Hvor slitsomt er det?

Forhold deg til det Nielsen snakket om.Du dreier fullstendig av.

Tom Syversen.

Hej Tom

Jeg aner intet om, hvor meget line jeg kan holde i luften, og det interesserer mig ikke det mindste. Hvad skulle jeg bruge det til? Tænk på, min forudsætning er, at jeg udelukkende interesserer mig for fluekast, der relaterer til fiskeri. Fortæl mig hvorfor jeg skal interesse mig for at holde en masse line i luften - i forhold til fiskeri? Casting - det er en helt anden snak.

Jeg forstår udmærket, hvad Nielsen skriver. Jeg er ikke enig, men jeg forstår budskabet. Hvad er det, jeg ikke forstår?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et lite spørsmål til signalhorn

Hvis du ikke intereserer deg i kastetrening og Lengdekasting på bar bakke sånn som vi andre gjør hvorfor er du på denne diskusjonen da :shock: ? Synes det kommer mye svada jeg også men det er morro lell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Signalhorn.

Hvis du ikke aner det,ei heller interesserer deg for det og ikke vet hva

du skal bruke det til,hva diskuterer du det for da?

Hvor er det egentlig skoen klemmer?

Tom Syversen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et lite spørsmål til signalhorn

Hvis du ikke intereserer deg i kastetrening og Lengdekasting på bar bakke sånn som vi andre gjør hvorfor er du på denne diskusjonen da :shock: ? Synes det kommer mye svada jeg også men det er morro lell

Hej

Ja, nu bad jeg jo om modvind, og det fik jeg!

Jeg er skam interesseret i at kastetræne og at kaste langt. Men hvis det skal foregå på en måde, som jeg ikke kan koble til fiskeriet, mister jeg interessen.

Du må ikke opfatte det som et angreb på andre måder at anskue det på. Herregud - vi er forskellige, og heldigvis for det!! Jeg syntes bare, at dette synspunkt manglede...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Signalhorn.

Hvis du ikke aner det,ei heller interesserer deg for det og ikke vet hva

du skal bruke det til,hva diskuterer du det for da?

Hvor er det egentlig skoen klemmer?

Tom Syversen.

Hej Tom

meget af svaret kan du vist finde i mit svar til Robino.

Jeg forsøger at få lidt balance i tingene, så det ikke bliver en etableret kendsgerning, at man kun kan kaste langt ved at holde 8 kilometer line i luften. Og jeg forsøger at fortælle, at den metode ikke behøver at være vejen frem mod bedre kast. Og at den i vidt omfang vil være vejen væk fra fiskene (fy da, slemme Johan! Nu er der vist dømt 35 m/sek lige i ansigtet)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis målet er kun å kaste langt, noe det ofte er når man kaster kun for moro skyld, så er det ingen tvil om at jo lenger klump du kan holde i lufta desto lenger vil du skyte. Som kjent vil du kun skyte så lenge det er overrulling i snøret. Så det å holde så mye klump som mulig i lufta, i rett linje er absolutt relevant hvis man vil kaste laaaaangt. Og da snakker jeg selvfølgelig ikke om fiskesituasjoner, kun kasting.

Med andre ord er det god trening å f.eks. forsøke å holde 24 meter DT line i lufta.

Er heller ikke enig i at man skal kun trene på én teknikk. Synes du mystifiserer Göranteknikken litt vel mye , Johan :wink: . Du kan fint trene all verdens teknikker side om side. Personlig tror jeg man blir en bedre og mer allsidig kaster ved å gjøre det, samt at man får bedre forståelse for fluekasting generelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej Tore

Hvis målet er kun å kaste langt, noe det ofte er når man kaster kun for moro skyld, så er det ingen tvil om at jo lenger klump du kan holde i lufta desto lenger vil du skyte.

Til en vis grænse, ja. Hvis du nærmer dig grænsen for, hvad du magter at holde i luften, vil du ikke være i stand til at skyde mange meter line. Ellers er du jo ikke tæt på grænsen. Elementary dear Watson! Monter en skydeline i enden af en hel dt-line og prøv om du kan skyde 15 meter skydeline. Det er derimod absolut ingen sag med et kort skydehoved. Hvorfor?

Er heller ikke enig i at man skal kun trene på én teknikk. Synes du mystifiserer Göranteknikken litt vel mye , Johan  :wink: . Du kan fint trene all verdens teknikker side om side. Personlig tror jeg man blir en bedre og mer allsidig kaster ved å gjøre det, samt at man får bedre forståelse for fluekasting generelt.

Nu må du forstå mig ret. Hvis man synes, at det er moro (se nu hvor han folder sig ud på norsk) at træne forskellige teknikker, så skal man selvfølgelig gøre det. Men vi må nok allesammen indrømme, at vi motorisk ikke altid er i stand til at udføre det, vi med vores forstand godt ved vi skal. Vi ved også allesammen, at uvaner kan være svære at komme af med. Hvorfor? Fordi vi har gentaget dem igen og igen, så musklerne "har lært" at lave bevægelsen automatisk. Der findes kun én måde at omprogrammere musklerne på. Bevidstløse gentagelser. Igen og igen må man lave en anden bevægelse. Dette gælder selvfølgelig, uanset hvilken teknik du ønsker at beherske. Ja selv hvis du falder og slår hovedet så hårdt på en sten, at du vågner op med ønsket om at omprogrammere musklerne fra Görans til Lefty's teknik :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men vi må nok allesammen indrømme, at vi motorisk ikke altid er i stand til at udføre det, vi med vores forstand godt ved vi skal. Vi ved også allesammen, at uvaner kan være svære at komme af med. Hvorfor? Fordi vi har gentaget dem igen og igen, så musklerne "har lært" at lave bevægelsen automatisk. Der findes kun én måde at omprogrammere musklerne på. Bevidstløse gentagelser. Igen og igen må man lave en anden bevægelse. Dette gælder selvfølgelig, uanset hvilken teknik du ønsker at beherske.

Dette er en morsom sak :P - sånn som jeg skjønner dette så har du forstand til vite at du kan utvikle deg ved å trene på forskjellige stiler og måter - men du har ikke motorikk til å utføre det :o

Du har programmert kroppen ved å repetere din kastestil til du nærmest kan gjøre det i svime :shock:

Noe sier meg at hvis du f.eks. hadde drevet med turn så hadde du aldri vunnet gullmedalje - for når dine konkurrenter hadde lagt inn en dobbel skru i en salto - så hadde ikke du trent inn dette da du allerede hadde programmert kroppen til å gjøre salto uten skru og er vettskremt for å risikere og ødlegge denne finprogrammeringen som gir deg kontroll over denne bevegelsen :o

Muligens litt på kanten denne forklaringen men jeg liker`n :badgrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En gang kastet jeg sju meter og fikk fisk! :lol:

Jeg har fått fisk uten å ha hele fortomen utenfor topringen, mange ganger...

Hva så?

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er en morsom sak  :P  - sånn som jeg skjønner dette så har du forstand til vite at du kan utvikle deg ved å trene på forskjellige stiler og måter - men du har ikke motorikk til å utføre det  :o

Korrekt, min motoriske kapacitet er absolut begrænset! Men jeg lover dig, uanset hvor motorisk begavet du er, kommer du aldrig i den situation, at du ikke kan optræne nye kast og nye færdigheder indenfor disse principper. Den handler mere end noget andet om at åbne muligheder!

Du har programmert kroppen ved å repetere din kastestil til du nærmest kan gjøre det i svime  :shock:

Det er muligt. Men man må aldrig gå i den fælde og tro, at Görans teknik bare er en fastlåst bevægelse, der aldrig må fraviges. For så har de mange skeptikere ret i, at man begrænser sine muligheder. Man er jo dum, hvis man nægter at kaste til en fisk, fordi grene ud over vandet gør det nødvendigt at strække armen.

Noe sier meg at hvis du f.eks. hadde drevet med turn så hadde du aldri vunnet gullmedalje - for når dine konkurrenter hadde lagt inn en dobbel skru i en salto - så hadde ikke du trent inn dette da du allerede hadde programmert kroppen til å gjøre salto uten skru og er vettskremt for å risikere og ødlegge denne finprogrammeringen som gir deg kontroll over denne bevegelsen :o  

Muligens litt på kanten denne forklaringen men jeg liker`n  :badgrin:

:biggrin: Jeg kan sagtens se din pointe, men forklaringen udmærker sig mest ved underholdningsværdien. Hvad med denne:

Jeg vil vinde OL i tikamp, så jeg træner målrettet efter at blive god i disciplinerne. Bliver jeg en bedre tikæmper af at dyrke skihop? Rally? Faldskærmsudspring? Danse tyrolerhopsa?

Jeg har ofte rodet mig ud i diskussioner som denne. Og som regel sker det samme som her. Jeg får at vide, at jeg afskærer mig fra nogle muligheder ved at holde mig til bestemte principper. Men længere kommer vi aldrig, fordi ingen kan fortælle mig, hvilke muligheder jeg afskærer mig fra. Ja, jeg kan ikke holde en hel DT i luften, men hvorfor skulle jeg, når nu nogen har anvist mig en lettere metode?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:biggrin: Jeg kan sagtens se din pointe, men forklaringen udmærker sig mest ved underholdningsværdien.

Underholdnig trengs i denne debatten :wink:

Jeg vil vinde OL i tikamp, så jeg træner målrettet efter at blive god i disciplinerne. Bliver jeg en bedre tikæmper af at dyrke skihop? Rally? Faldskærmsudspring? Danse tyrolerhopsa?

Regner med at du hadde blitt bedre i 10 kamp av å trene alternative idretter ja :wink: - skihopp for spenst & satsøyeblikk , rally for konsentrasjon , Faldskjærmudspring for å tøye grenser ( funker nok for fluefisket ditt også :biggrin: ) og tyrolerhopsa for å hente medaljer på prisutdeling på en estetisk måte :badgrin:

Jeg har ofte rodet mig ud i diskussioner som denne. Og som regel sker det samme som her. Jeg får at vide, at jeg afskærer mig fra nogle muligheder ved at holde mig til bestemte principper. Men længere kommer vi aldrig, fordi ingen kan fortælle mig, hvilke muligheder jeg afskærer mig fra. Ja, jeg kan ikke holde en hel DT i luften, men hvorfor skulle jeg, når nu nogen har anvist mig en lettere metode?

Kan ikke lære gamle hunder nye triks heter det på norsk - i dette tilfellet tror jeg dette ordtaket holder......

Min tilnærming til dette er at jeg er nysgjerrig - jeg er nok håpløs teknisk, med begrensede motoriske ferdigheter - men dette kompanserer jeg ved å løse fiskesituasjoner ved å utfordre det etablerte. Har en følelse at både Gøran . Lefty . Mel og andre guruer hadde grått blod ved å måtte instruere meg :badgrin::badgrin::badgrin:

For meg er fluefiske/kasting en lek , og hvor teknikk er erstattet av følelse og observasjon av linen :o - ikke terping på teknikk og detaljer.

Så denne tråden er nok ganske så meningsløs for meg :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei "dansken"

Jeg forstår at det blåser fælt i Danmark,

Det kan vist bli veldig mørkt der også.

Det med å trene med lange liner vil ikke si at vi bare kaster med det.

----Blir litt matt trodde dette var presisert godt nok fra før.

Nor du behersker et 180`kast sitter alle andre vinkler etter kort justering.

Forøvrig er det artig å se at fler og fler av di som har som mål å kaste laaangt ev. med klomp har begynt å trene med DT- klomp 23-24 m,

Den "verdensrekorden" var ganske morsom ikke er det 1set april heller

t.n.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forøvrig vil jeg si til den "håpløse "Dansken"

Det man selv ikke behersker er noe tull nog dritt.

Vær litt ydmyk og respekter oss som trener aktivt for å bli bedre fluekastere.

---Adolf satte pers på Holmendammen med 37m i en alder av 82 år

Det er håp for deg også "Dansken"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg