Hopp til innhold
viggo

Lengdekasting

Recommended Posts

Noen her som har noen mening om hvor langt man kan kaste med enhåndsfluestang?

Jeg tenker da først og fremst på kast som starter fra vannet, men også interessant hvor langt man kan nå med overhodet kast også.

Med de noe lettere stengene, la oss for eksempel si en #4 Vangen Gv 9 (eller noe i den gata) , med vanlig Wf eller dt snøre ?

Sven, og Tom dere må da ha noen formening om dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Er en tråd som heter "Hvor langt er et langt kast" eller noe sånt her et sted, men fant den ikke i farta. Sven er dataløs om dagen og Tom har tilgang kun i helgen, så håper de kommer med litt svar når de er på nett igjen. Mener å huske at Sven sa han hadde greid å tyne en #3er stang opp i over 40m her i sommer. Tror nok du nærmer deg hva som er mulig å få til da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

oooops - 40 meter med en "3, da har jeg mange km igjen før jeg er der

Hva regnes som normale lengder?

PS! Hvordan er Jarenvannet mht flue, Viggo?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er ikke så verst til å kaste, men med ei 3er stang er vel vanlig fiskekast i mine store Buskerudelver mellom 15 og 20 meter etter en 2-3 blindslenger. Kan både kaste kortere og lengre, men på den tråden jeg starta "Hvor langt er et langt kast" var de fleste enige om at kast mange meter over 20 begynner å bli langt med en 3er. .....og hva er vitsen med no' lengre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Grunnen til at man kjøper en treer stang er at man ikke trenger å kaste så langt. Men jeg har sett folk som kaster er helt treer snøre med treer stang. men som sagt hva er vitsen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

oooops - 40 meter med en "3, da har jeg mange km igjen før jeg er der

PS! Hvordan er Jarenvannet mht flue, Viggo?

Uuups jeg har en del meter til jeg er der jeg og.

Jarenvannet er bra på Gjeddefiske, og stor Sik, tror det er en an landets beste gjeddevann, men jeg fisker stort sett ørret, så det blir bare litt fiske etter gjedde når alt annet fiske er forbudt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Uuups jeg har en del meter til jeg er der jeg og.

Jarenvannet er bra på Gjeddefiske, og stor Sik, tror det er en an landets beste gjeddevann, men jeg fisker stort sett ørret, så det blir bare litt fiske etter gjedde når alt annet fiske er forbudt.

Er det fredning utover bekk/elv og munningene i Randsfjorden i enkelte vann hos deg?

Har hytte i nærheten av Søndre Gulsjøen, der kan det fiskes så lenge flua ikke stopes av isen da. Mye brune der men små.

Tar gjerne i mot tips om fine plasser, Viggo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

men som sagt hva er vitsen :)

Det finner du ut den dagen den store står på 35m og du plasker på 25... Kan ikke se noen ulemper med å kaste langt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er gøy :D God nok grunn i massevis for meg

Samme her, synes det er morsomt å tyne grensen med lettere stenger, synes jeg har bedre snørekontroll, i de lavere snøreklassene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det fredning utover bekk/elv og munningene i Randsfjorden i enkelte vann hos deg?

Har hytte i nærheten av Søndre Gulsjøen, der kan det fiskes så lenge flua ikke stopes av isen da. Mye brune der men små.

Tar gjerne i mot tips om fine plasser, Viggo

Hei Jarle, nei det er ingen spess fr3edning utover det du nevner her, det finne utrolig mye bra vann på Hadeland, men også mange dårlige med liten fisk, de beste vannene (synes jeg) er der det finnes lite, men stor fisk.

Fisker da stort sett med tørrflue på vakende stor fisk :), det blir ikke såå mange fisker i løpet av en sessong, men de vi får er store

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det ikke merkelig hvordan mange stadig sier vi ikke trenger kaste så langt, meg selv inkludert, og det første vi gjør når vi står på en gressplen med en fluestang i hånda er, nettopp ; vi kaster så langt vi klarer i nesten hvert eneste kast........ :roll:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Jarle, nei det er ingen spess fr3edning utover det du nevner her, det finne utrolig mye bra vann på Hadeland, men også mange dårlige med liten fisk, de beste vannene (synes jeg) er der det finnes lite, men stor fisk.

Fisker da stort sett med tørrflue på vakende stor fisk :), det blir ikke såå mange fisker i løpet av en sessong, men de vi får er store

Noen jeg burde prøve i nærheten av Gullerudvika og Løvbrøte?

Vet jeg fisker nå, men.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tar dere denne diskusjonen på 'Østlandet'-forumet kanskje? Litt lite interessant for resten av oss. Ikke for å leke moderator men...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tar dere denne diskusjonen på 'Østlandet'-forumet kanskje? Litt lite interessant for resten av oss. Ikke for å leke moderator men...

Det beklages!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du må da miste all kontroll på flua når du kaster godt over hele fluelina , hvis den ikke sjøtes da ? stå der med 10-15 meter baking uten for stang ringene jeg bare lurer?????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du må da miste all kontroll på flua når du kaster godt over hele fluelina , hvis den ikke sjøtes da ? stå der med 10-15 meter baking uten for stang ringene jeg bare lurer?????

hvis du er så dritgod som visse andre her på forumet som kaster 35 meter med 3er stang så er ikke det noe problemer med 15meter backing :?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei folkens.

For de av dere som kjenner meg vet dere at jeg er fanatisk opptatt

av å kaste med utelukkende #5 utstyr.Jeg pleier å si litt fleipete at å

kaste med kraftigere utstyr er feigt.(Ja da,ja da,det er en fleip).

Er det en ting jeg skal passe meg for er det å si hvor langt jeg har

kastet med #5 utstyr,da har jeg det gående tenker jeg.

Husk på det dere som spør,at når forskjellige folk sier hvor langt de

har kastet er dette i svært gunstige tilfeller.(Vind).

Et langt kast kan være mye det.Veldig mange av oss lurer oss selv

også.En ting er hvor mye snøre du klarer å få kastet ut,en annen ting

er hvor mye snøre du klarer å få strukket.

Tom Syversen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det finner du ut den dagen den store står på 35m og du plasker på 25... Kan ikke se noen ulemper med å kaste langt?

Skulle likt å se hvem som klarer å kaste 35 m i en fiskesituasjon få strekk på fortom, storingen går opp å tar`n så kommer tilslaget å fisken sitter :roll:. Hva sier du Tom kjenner du noen? skulle like å sett det ja :shock:Med 3er stang. Klarer du det T&T da skal jeg ta av meg hatten og kysse støvlene dine.Så god er vaffal ikke jeg :cry:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er en av "feiginga" som kaster med tyngere enn 5 er utstyr.

Heldig vis ,

Tren heller med en real 8-9 er for å styrke hanleddet og hele kastemaskineriet.

Hvis du da vil bruke en 5 er kreves det kun kort tilvenning.

Hvis du derimot skal gå fra en 5 er til en 8-9er og kansje fiske en hel dag i stor elv Problemer Syversen problemer :badgrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan man kalle det en 5er når man klipper vekk den øverste foten

Blir jo bare nærmere 5fot, så det skulle nok gå bra ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei robino

Ja Syversen kjenner noen som har gjort det (jeg vil ikke si hvem det er jeg er litt besjeden)

Jeg har faktisk sett Syversen I den beskrevne situasjonen(på Kola og

i Åsmarka.

Han har ikke kappa stanga mer en 2 fot :badgrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei robino

Ja Syversen kjenner noen som har gjort det (jeg vil ikke si hvem det er jeg er litt besjeden) 

Jeg har faktisk sett Syversen I den beskrevne situasjonen(på Kola og 

i Åsmarka.

Han har ikke kappa stanga mer en 2 fot  :badgrin:

Når ble du besjeden :shock:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg