Hopp til innhold
Gjest

Kastbegreper

Recommended Posts

Gjest

Leser til stadighet om push og pull i forbindelse med fluekast.

Noen som kan hjelpe meg med en oppklaring?

Nybegynner

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
Gjest

Dette er to relativt fundamentalt forskjellige måter å kaste med flue.

To push = Å dytte/skyve. Man skyver stanga fremover og nærmer seg eller ender opp med en utstrakt albu. Svært usexy og lite energiøkonomisk :P (Selv om jeg har sett gode kastere som dytter. Var det ikke en for 7 år siden...)

To Pull = Å trekke/dra. Man drar stanga ned og roterer skulderleddet, med en viss justering av albueleddet, og oppnår de samme kastelengdene som en dytter, med en brøkdel av arbeidsveien. (regnet ved hånden, før dere biter hodet av meg ;) )

De som dytter har heller ikke samme draget...

Når sant skal sies drives det en viss blanding av pushing og pulling av de aller fleste. Det vanlige er at man starter med å dra, før man avslutter med et dytt... Avslutningsdyttet er strengt tatt ikke nødvendig, i hvert fall ikke i lettere snøreklasser.

Sjekk www.sexyloops.com for en grundigere redegjøring for begrepene.

ESL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Har sett litt paa denne siden, og her er det helt klart mye bra. Han er imidlertid ikke helt oppdatert paa kast fra vannet, underhaandskast etc. Han har ogsaa en ganske, hvordan skal jeg si det......'verdensmester' lignende holdning. Mange tips beskrives som det eneste riktige, selv om de fleste er diskuterbare. Greit nok, bare man er klar over at subjektiviteten.

Jeg maatte selvf. finne noe aa kritisere.... Alt i alt er det mye fint lesestoff for fluefiskere her.

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg