Hopp til innhold
stein

Peiling på Sage GIII?

Recommended Posts

En som prøvde stangen min, G III 14" #9-10 mente det var en E utgave, brunlig farge og det er 3-4 år siden den ble kjøpt. Er det noen som har noe historikk om G3'ern spesielt om dette med bokstaven E. Det står ikke E etter GIII på mi stang. Er det flere utgaver v GIII ? Hvordan er aksjonen i forhold til GIV ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

En som prøvde stangen min, G III 14" #9-10 mente det var en E utgave, brunlig farge og det er 3-4 år siden den ble kjøpt. Er det noen som har noe historikk om G3'ern spesielt om dette med bokstaven E. Det står ikke E etter GIII på mi stang. Er det flere utgaver v GIII ? Hvordan er aksjonen i forhold til GIV ?

Siden den er brun vil jeg tippe dette er en rein GIII, dvs ikkeno E. XP´n derimot er GIIIe, og denne grafitten er grønn. Har dessverre ingen III/IIIe i samme AFTM-klasse, så det er litt vanskelig å sammenligne. Inntrykket er likevel at IIIe er en litt roligere videreutvikling/videreføring av GIII, samtidig som jeg tror at GIV er "hurtigvarianten" av denne videreføringen. Jeg antar samtidig at selve aksjonen vil variere mellom ulike GIII/IIIe/IV-modeller?

Stennis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du kjenner godt forskjellen på Sage GIII vs GIV i 14ft hvis du kaster med begge, men å forklare det i ord. Jeg kan prøve hva min opplevelse er, som har hatt begge og har GIV i dag.

GIII er litt "særere" og ikke så dyp som GIV. GIV er også litt mer tilgivelig, tåler litt mer "sleivkasting". GIII er noe raskere enn GIV. Samtidig synes jeg GIV er smekrere, ei lettere 14ft og det er mer "trøkk" i stanga. GIV er forholdsvis lett å spenne opp, lettere enn GIII, GIV er mer spenstig. GIV er også mer nydelig å kjøre fisk på, fordi den gir mer nedover i stanga.

:P Jeg ville ikke ha bytta om att...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter det jeg skjønner lurer han på om stanga han har er en vanlig GIII eller en GIII European (den som Göran var med på). Altså ikke om det er en GIIIe eller en GIV. Både GIII og GIII European har samme grafitt og farge, men forskjellig aksjon. European er vesentlig kjappere. Bortsett fra det vet jeg svært lite om to-håndsstenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Etter det jeg skjønner lurer han på om stanga han har er en vanlig GIII eller en GIII European (den som Göran var med på)...
:wink: Og hvordan aksjonen er i forhold til GIV. Se siste spørsmålet fra Stein.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:wink: Og hvordan aksjonen er i forhold til GIV. Se siste spørsmålet fra Stein.

Jauda, var ikke det jeg mente :) . Og, etter det jeg vet er det ennå ikke laget noen tohånds i GIIIe(?) GIV lages ikke i det hele tatt lenger. Trist egentlig...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for alle svar. Det er nok en vanlig GIII jeg har og jeg kjenner igjen aksjonen. Det er helt riktig at denne kansje ikke så dyp som GIV'en, men fy søren og den går når bukta er satt. Jeg har derimot ikke fått helt dreisen på speykastinga med den, spesielt med en sinktip i tillegg i bekørket, derfor ser jeg meg nå om etter en 13 foter til dette formålet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jauda, var ikke det jeg mente :) . Og, etter det jeg vet er det ennå ikke laget noen tohånds i GIIIe(?) GIV lages ikke i det hele tatt lenger. Trist egentlig...

De rolige spey-stengene "Traditinal style" er vel laget av IIIe (en blanding mellom GIII og GIV), mens de raskere "European style" stengene som er mer velegnet for skyteklumper er laget av GIV (..er ikke dette riktig Fru Lucky Fly?). Göran Anderson var involvert i utviklingen av de legendariske GIII stengene (brune) som forøvrig er forløperen til "European style". Disse var tre-delt (ihvertfall 14 foteren). Når "Traditional" og "European" stengene siden ble introdusert kom de som fire-delte stenger. For å skille modellene fra hverandre ble "European style" lagd 1 tomme lenger enn "traditional style" - spesifikasjonene ble da henholdsvis 9141 kontra 9140.

Stennis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De rolige spey-stengene "Traditinal style" er vel laget av IIIe (en blanding mellom GIII og GIV), mens de raskere "European style" stengene som er mer velegnet for skyteklumper er laget av GIV (..er ikke dette riktig Fru Lucky Fly?). Göran Anderson var involvert i utviklingen av de legendariske GIII stengene (brune) som forøvrig er forløperen til "European style".

GIII-stengene var "Görans verk", for å si det slik; de Sage-stengene han nok blir husket best for blant fluefiskende, tohåndsfiskende nordboere. GIII-stengene var brune og de som er mest kjente blant fluefiskere, og som de fleste som har GIII-stohåndsstenger har, er 10150-3 og 10140-3. Jeg mener også bestemt å huske at GIII 14ft også ble laget i klasse 10, dvs 10140-4. Disse stengene gikk ut ved årtusenskiftet, litt trinnvis.

For øvrig var GIII-serien også i en 11,6ft som jeg vet noen fisker med den dag i dag og som jeg gjerne skaffer meg om jeg skulle komme over et vettug eksemplar. Det er ikke lett, den var populær og etter diverse søk etter blanks, har jeg gitt opp.

Så ble GIII-serien erstattet med GIV-serien, som blant annet kom i 8126-3, 9141-4 og 10151-4, som nok er de modellene de fleste som har GIV tohåndsstenger her i Norden, har. For øvrig finnes både 12,6ft og 14,1ft i to lettere klasser, men disse har jeg ennå tilgode å se noen fiskere ha og de få som jeg vet har prøvd dem, synes de var "lause" og slaskete. Dette er nåtidens European Style og finnes fortsatt på markedet.

For øvrig var den første GIV-stanga i 14,1ft brun! Så obs, obs, dere som kikker etter en GIII. Ikke la dere forvirre. Om denne er en forgjenger til European Style GIV eller om det er en forgjenger til Traditional Style vet jeg ikke. God synes jeg den i alle fall ikke er.

Om GIV-stengene ikke produseres mer, kan være riktig slik tmags sier, men de finnes i alle fall å skaffe flere steder. Grunnen til at Sage kan ha stoppet produksjonen, kan være fordi Sage kommer med en ny tohåndsserie om en måned eller to. Dette er en ny serie tohånds rettet mot spey- og underhåndsmarkedet. :P Jeg gleder meg til å kjenne på hva det er.

Jeg tror ikke jeg er på bærtur med disse opplysningene, men du veit memorien er nedadgående etter å ha bikket halveis i livet. :badgrin: Sjøl om det ikke skal skje når det gjelder fluefiske...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De rolige spey-stengene "Traditinal style" er vel laget av IIIe (en blanding mellom GIII og GIV), mens de raskere "European style" stengene som er mer velegnet for skyteklumper er laget av GIV (..er ikke dette riktig Fru Lucky Fly?). Göran Anderson var involvert i utviklingen av de legendariske GIII stengene (brune) som forøvrig er forløperen til "European style". Disse var tre-delt (ihvertfall 14 foteren). Når "Traditional" og "European" stengene siden ble introdusert kom de som fire-delte stenger. For å skille modellene fra hverandre ble "European style" lagd 1 tomme lenger enn "traditional style" - spesifikasjonene ble da henholdsvis 9141 kontra 9140.

Stennis

Dette stemmer nok ikke etter det jeg har oppfattet. Sage har gått tilbake til det 2-håndssortimentet de hadde før GIV. De er alle i GIII. Göran utviklet som sagt GIII European, ikke Traditional som er helt lik å se på. Det er derfor de kalles European, fordi Göran er svensk :) . Stanga er tilpasset Görans stil, noe han var flink til å reklamere for tidlig på '90-tallet. Samme tid som Sage RPL 596 var "Världens bästa öringspö".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sage laga også en GIII #12,6` denne ble erstattet av GIV 12,4`(SP)begge i snøreklasse 8.

Jeg har GIV`n og det er ei krem stang men den er gått ut av produksjon.

Den ble erstatta av GIV 12,6`#8 (XP) det er en grei stang men jeg foretrekker 12,4`pga at korken er noe lenger enn på 12,6.

Jeg har også testet 12,6 #6 og den er MYK og meget følsom overfor for mye kraftbruk, men er utrolig artig å fiske med på lita elv etter smålaksen.

Siden du skriver at du er på jakt etter en 13` stang ville jeg sett om jeg kunne fått tak i en SAGE 12,4 GIV (SP).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Erhm.så vidt jeg vet fikk Sage laget endel av sine spey blanks i England. Hardy feks. eller hva.? jeg skal undersøke saken nærmere. 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg