Hopp til innhold
Gjest

Kastekurs

Recommended Posts

Gjest

Tror dere det er marked for og starte opp egne speykastekurs i sørlandselvene (Mandal/otra hovedsakelig)? AF har gjennom Trond og Knut Syrstad drevet med dette noen år oppi Orkla. Med stor suksess

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
Gjest

Det er definitivt marked for det på det sentrale østland. Må være glimrende å ta det nå på høsten. Hvis noen vet om noe så skrik ut. Spey eller overhodet-kast.

Stian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Både langs sørlandet (Mandal, Otra) og Sør-Vestlandet (Bjerkreim, Figgjo og Frafjord) er det ganske sikkert et stort behov for både enhånds- og tohåndskurs. I Bjerkreim er det en som holder private kurs mot en rimelig høy pris, og det har han gjort i flere år nå. Så markedet finnes, det gjelder bare å skaffe instruktører til elvene.

Filip

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Ingen problem å få kurs/opplæring i kasting i Kristiansand! Kontakt Grønnberg sport. De gir gratis kasteundervisning om våren, samt at de formidler kurs i Spey'ing (som regel om våren).

Teobald

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Tenkte mest på og starte opp med kursing, og lurte derfor på om dere tror det kan være lønnsomt? Greit nok at Grønberg har kastekurs, men for å få en mere ekte opplevelse av det hele, så er det noe ved det å stå i elva å få fisk når man er på kurs!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Tenkte mest på og starte opp med kursing, og lurte derfor på om dere tror det kan være lønnsomt? Greit nok at Grønberg har kastekurs, men for å få en mere ekte opplevelse av det hele, så er det noe ved det å stå i elva å få fisk når man er på kurs!

Mener bestemt det er viktig aa ikke bli distrahert av 'fiskeelementer' naar man skal laere seg kasting. Bevegelser maa repeteres og terpes til det kjedsommelige, slik at de sitter i kroppen, deretter kan man proeve seg paa vannet. Kurset du oensker aa arrangere innbyr til en fin opplevelse, men er neppe noen fordel for kastetreningen.

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Jeg fikk en grensesprengende ide! Simpelthen revolusjonerende! Kanskje man kan kaste litt først og fiske litt etterpå?

Jeg synes det er god ide. Kjør på!

ESL - Som lurer på hvordan man skal lære seg speykast uten vann...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Distraherer vannet deg da? Selfølgelig må du ha vann. Du står da i elva og kaster, eller hva? Ikke noe værre enn at du tar av flua kamerat. Har du tenkt på det noen gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Mange maater aa laere fluekasting paa. Er selv tilhenger av Andersson metoden som innebaerer at man har en grunnbevegelse for ALLE kast. Fordelen med det er at man slipper aa laere en ny teknikk for hvert nye kast. Man blir derfor veldig allsidig ganske fort hvis man trener. Det viktigste er at grunnteknikken sitter 100% foer man gaar videre. Man har faktisk ikke stanga i handa en gang den foerste tiden. Deretter stang uten snoere. Saa 4-5 meter snoere osv. Jeg kan love at det gaar ganske mange timer foer man boer gaa i vannet. Med denne teknikken er spey/underhaandskast en videreutvikling av overhaandskastet. Dette innebaerer at overhaandskastet boer sitte ganske godt foer man gaar videre.

Det hele er selvfoelgelig avhengig hvilke ambisjoner en har ang. kastingen. Oensker man kun et 'fiskbart' kast kan det laeres paa en time eller to.

Er enig i at speykastet boer laeres i vann :)

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg mener at all fluekasting ideelt sett bør trenes ved vannet. Å kaste på en gressplen er greit for grunnbevegelse og terping av armbevegelse. Men skal du ha en realistisk opplevelse av stanga og snøret, må du til vannet. En skyteklump som passer i tyngde og lengde på land, vil normalt sett være for tung i vannet. Du får større friksjon på vannflata enn på gressplenen, og et vått fluesnøre veier mer.

En annen ting er opptrekk og nedlegg. Det MÅ trenes på vann, etter min mening. Å trekke opp snøret uten å få masse ringer i vannet kan en kun trene på når en står i vannet, ikke på gress. Samme med nedleggene. Speykastet må selvfølgelig trenes på vann, selv om grunnteknikken er den samme som for overhodekastet, som forøvrig kan trenes på land.

For et veldig godt resultat ved elva/vannet er det viktig å ha trent tilsvarende plasser på forhånd, og ikke kun på land.

Filip

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Grønneberg arangerer kurs som holdes i elv For Spey er dette helt nødvendig. En annen sak er at Grønneberg har egne kursdeler fro enhånds. Dette er det såvidt jeg vet kke så mange andre som tilbyr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Men skal du ha en realistisk opplevelse av stanga og snøret, må du til vannet. En skyteklump som passer i tyngde og lengde på land, vil normalt sett være for tung i vannet. Du får større friksjon på vannflata enn på gressplenen, og et vått fluesnøre veier mer.

En annen ting er opptrekk og nedlegg. Det MÅ trenes på vann, etter min mening. Å trekke opp snøret uten å få masse ringer i vannet kan en kun trene på når en står i vannet, ikke på gress. Samme med nedleggene.

For et veldig godt resultat ved elva/vannet er det viktig å ha trent tilsvarende plasser på forhånd, og ikke kun på land.

Filip

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg mener at all fluekasting ideelt sett bør trenes ved vannet. Å kaste på en gressplen er greit for grunnbevegelse og terping av armbevegelse. Men skal du ha en realistisk opplevelse av stanga og snøret... Filip

Den andre setningen her stemmer jo godt overens med det du sa, men du hadde ikke sitert meg på det.. Selvfølgelig kan grunnbevegelse trenes på land, som jeg skrev i mitt forrige innlegg.

Tror egentlig vi er enige!

Filip

Del dette innlegget

Lenke til innlegg