Hopp til innhold
Henning Lund

Gytefisk og plaskekast

Recommended Posts

I går avsluttet jeg årets laksesesong med noen timer på Brufoss i Numedalslågen. Ikke det at denne sesongen har vært så omfattende - tre dager i Surna og 2+5 timer på Brufoss. De to øktene på Brufoss helt på tampen av september ga rom for et par refleksjoner - eller irritasjonsmomenter om du vil.

1 Gytefisk: Jeg så flere fisker som ble tatt i Lågen, og på dette tidspunktet har selvfølgelig mye av laksen stått lenge i elva. Hvorfor dreper man laks som er i full gytedrakt, kullsvarte og sannsynligvis ubrukelige som mat? Jeg er ikke spesielt glad i C&R som prinsipp, men i dette tilfellet lurer jeg på om det ikke ville være bedre å la fisken få en sjanse til å gyte, heller enn å ta den med hjem og la den bli kattemat.

2. Kasting og vading: Lågen er en stor elv, og så å si alle fluefiskerne der bruker tohåndsutstyr til tross for at fisken stort sett er små- og mellomlaks. Slik var det nå også. Taktikken synes enkel: vade så langt ut som overhodet mulig og Speykaste den tunge skyteklumpen med all kraft så langt det går an å få den, helst over mot den andre siden. I går gikk jeg bak en som fisket sånn, og lot ham gå langt nedover før jeg gikk ut og begynte med 7-stanga. Da hoppet laksen der han hadde gått.... Alle speykaster med klump, men nesten ingen er flinke til det, og resultatet er en hel....s masse bråk. Da er det kanskje ikke så rart at man må få flua over på den andre siden, for fisken på ens egen side er godt skremt. Det er vel fremdeles sånn at det går an å kaste overhodekast med tohånds når det er plass til det? Det bråker i hvert fall mindre, og de fleste kaster faktisk lenger på den måten, om det er viktig i situasjonen!? Det er i alle fall et alternativ til halvgode plaskespeykast. Jeg så én fisker i går som kunne behandle tohåndsstanga skikkelig, han sto på den andre siden og det var en fryd å se på ham. Jeg tror han brukte hel line, han kastet lange, drivende og uanstrengte overhodekast når situasjonen tilsa det, og han speyet med lang line og så kontrollert at snøret bare kysset vannflaten før framslengen.

Man kan ikke forlange at alle skal være eksperter, selv er jeg middelmådig med enhåndsstanga og kan ikke kaste med tohands i det hele tatt enda, men dette handler vel om å bruke hodet litt og å ta litt hensyn til andre? Er det andre der ute som har noen mening?

Henning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
Gjest

Hei

Jeg hadde også en tur i Brufoss sent i sesongen, og merket det samme. Jeg spurte noen erfarne Lågenfiskere på samme strekke hvor langt ut man kan vade for ikke å skremme fisken, og det virket som om det ikke var en problemstilling i det hele tatt. "Vad så langt ut du klarer" var svaret, og det var tydelig at holdningen var at fisken står på andre siden av strømmen.

I tillegg er ikke Lågen så stor på denne tiden at det er nødvendig med en 15' #12'er for å nå over til den magiske andre siden.

Ellers kan jo hannfisken være fin på denne tiden, men hunnfisken bør settes ut.

Pål

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når vi går i Bjerkreimselva (som ikke er en veldig stor elv) ser vi ofte en god del fiskere med tungt tohåndsutstyr selv om elva bare renner på 10 kubikk og gj.snittsstørrelsen på laksen er under 2 kg. Vi har faktisk brukt lett enhåndsutstyr på sommerfisket i år, og har virkelig kost oss når vi har fått svidder (laks under 3 kg).

Det virker veldig anstrengende og unødvendig å kaste, kaste og kaste med ei tohåndsstang på lita elv og liten fisk. En oppfordring bør være å slippe håret løs, og bruke litt lettere utstyr under slike forhold. Fisket blir kjekkere! Men selvfølgelig, sjansen for å få en større laks finnes jo, og en bør jo ta det i betrakning når en velger utstyr. Kanskje ikke ei 3'er stang er tingen, men du klarer lande stor fisk med ei 6'er eller 7'er.

Ta et tohåndskurs, eller se videoene fra Trond og Knut Syrstad. Kan nok hjelpe mange tohåndskastere å beherske stanga bedre, få et mer effektivt fiske og dermed mer fisk, om det skulle friste.

Filip

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

For det første må jeg jo si at jeg synes det virker litt rart at det ikke fins noen regel for utsetting av farga laks i numedalslågen. En slik regel har vi i flere sørlandselver, og den fungerer sånn tålig. Her må man selfølgelig bruke sunn fornuft. hva er egentlig vitsen i å ha åpent fiske helt ut september egentlig?? Man har ikke veldig gode sjanser for å komme i kontakt med nygått laks på denne tida av sesongen heller.

Det er klart at og speye med ei tohånds er veldig effektivt, når man mestrer det selfølgelig. Har man først lært seg de grunnleggende teknikkene så går det helt av seg selv og man trenger ikke og ta noe mellomkast før man skyter ut klumpen igjen. På denne måten opnår man at man faktisk fisker, istedenfor og kaste og kaste og kaste...........

Spesielt er det effektift og speye når det er mye vegetasjon i bakkant av der hvor du står. Dette kan man også gjøre med ei enhånds selfølgelig, og særlig fornuftig er dette når elva går liten. Men man trenger faktisk ikke å plaske når man speyer med tohånds heller.

Æ støtter han som sa at du burde melde deg på kastekurset til Trond og Knut Syrstad. Der lærer man utrolig mye! Jeg var der i sommer og har bare skryt og komme med. ( laks fikk jeg også ). De driver kursvirksomhet fra midten av juni og til ut august. Et 4 dagers opplegg koster 5500. Det er verdt vært øre etter min mening. Her fisker du på kjempevald også!

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Har flere kjente som fisker på en strekning langt ned i Lågen, og der er det tatt en rekke blanklaks og laks med lus de siste ukene. Det er ingen tvil om at det går mye laks opp i denne elva svært sent på sesongen. En helt annen sak er selvfølgelig om man bør tillate fiske så sent på året med tanke på laks som har stilt seg opp for å gyte. Men skal ikke all laks opp i elva for å gyte? Det faller vel litt på sin egen urimelighet å påstå at det er mindre "etisk" å fiske på farget laks enn blank laks? Vet ikke helt om jeg mener det siste jeg skrev, men for debattens skyld...

En helt annen sak: Nesten halvparten av de totale fangstene i Lågen tas ved såkalt "kulturhistorisk fiske." Med dette menes fiske med faststående redskap (flåter, garn og mange gamle sinnerike innretninger for å fange vår lille venn) samt garnfiske utenfor munningen av elva (ikke i beregnet i de totale fangstene). Dette er i de fleste tilfellene rent næringsfiske for noen få mennesker. Dette synes jeg er ille da Nummedalslågen ligger rett ved det tettest befolkede området i Norge, og kunne gitt flere folk flotte naturopplevelser med tilbehør (laks!).

Cato

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

jeg er ingen laksefisker, men det hender jeg fisker i et sjøørretvassdrag der det også går laks. nå på høsten er det åpent for fiske der, men sjø-ørreten er (heldigvis) gått videre for å gyte. derimot er det en del laks der, fra et par kilo og oppover til ca fem. de fleste (80%) er oppdrettsfisk, og jeg har fått et par slike som selvsagt ble beholdt.

jeg fisker med sekserstang. imidlertid fikk jeg for noen dager siden en laks (tart) på rundt tre kilo, som var vill-laks og farget (hunfisk) den tok det såvidt lang tid å få inn (visste ikke hva jeg hadde på kroken) at det var umulig å få liv i den tross pumping etc (stilleflytende elv - relativt høy vanntemeratur.)

akkurat da hadde det kanskje vært greit med en tohåndsstang så fisken bare kunne dras inn fortest mulig og gjenutsettes uten å være helt kjørt?

hva mener laksefiskerne om det?

selvsagt kan du si at man kan la være å fiske i vassdraget. på den annen side er det veldig bra at et vassdrag med så mye oppdrettsfisk blir beskattet hva oppdrettsfisk angår.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

hvilket vassdrag er det du snakker om her? Er det et innsig på 80% oppdrettsfisk, så ville jeg aktivt ha gått inn for garn og notfiske i utløpet av elva. Problemet med oppdrettsfisken er at den kan parre seg med villfisken og det er ikke gunstig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spesielt er det effektift og speye når det er mye vegetasjon i bakkant av der hvor du står. Dette kan man også gjøre med ei enhånds selfølgelig, og særlig fornuftig er dette når elva går liten. Men man trenger faktisk ikke å plaske når man speyer med tohånds heller.

Æ støtter han som sa at du burde melde deg på kastekurset til Trond og Knut Syrstad.

Helt enig, og selvfølgelig er det mulig å speye uten å bråke. Å se på en god speykaster er en virkelig skjønnhetsopplevelse. For min egen del inngår det i planene å få kyndig instruksjon før jeg går i elva med den nyinnkjøpte tohåndsstanga. Det jeg reagerte på i Lågen, var alle de som kastet tilsynelatende uten å ha fått god instruksjon, og det vanligste problemet syntes å være at i steden for å forankre nesten bare fortommen i vannet før framslengen, gikk store deler av klumpen i vannet med et skikkelig plask. Flere hadde også en tendens til å vente akkurat litt for lenge med å legge ut snøret også, slik at klumpen måtte rives opp av vannet med et nytt plask......Når man da i tillegg har vadet så langt man kan og står på laksens standplasser, er det en lite hensynsfull måte å fiske på, på en plass der flere fiskere må dele på godene....Et spørsmål er: når man fisker på et vald som er åpent for allmenheten, skylder man ikke da å være så godt forberedt og innkjørt på teknikken man bruker at man kan fiske uten å ødelegge for sine medfiskere? Burde det være lov å forvente at man trener før man går i elva og ikke mens man står der? Nå fisket jeg på en strekning som var forbeholdt fluefiskere, men vil faktisk påstå at en gjennomsnittlig markfisker ville forårsake mindre uro i vannet enn mange av disse karene.....

Henning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Cate skrev:

"Har flere kjente som fisker på en strekning langt ned i Lågen, og der er det tatt en rekke blanklaks og laks med lus de siste ukene. Det er ingen tvil om at det går mye laks opp i denne elva svært sent på sesongen. En helt annen sak er selvfølgelig om man bør tillate fiske så sent på året med tanke på laks som har stilt seg opp for å gyte. Men skal ikke all laks opp i elva for å gyte? Det faller vel litt på sin egen urimelighet å påstå at det er mindre "etisk" å fiske på farget laks enn blank laks? Vet ikke helt om jeg mener det siste jeg skrev, men for debattens skyld..."

Jeg så også flere blanke laks som ble tatt opp. Ellers er jeg med på problemstillingen. Alle lakser som går i elva er potensielle gytefisker, og som sådan er det ikke egentlig verre å fiske på farget enn på blank laks. Problemet mitt er dette: de fleste som drar opp en blank laks, tar livet av den og laksen havner på middagsbordet (og for min del er det en viktig del av opplevelsen). Da får ikke den laksen gytt, men den tjener i hvert fall en hensikt ved å bli mat. Om man tar på land og dreper en laks som er så gyteklar at den er ubrukelig som føde, har man drept den fullstendig til ingen nytte, ikke får den gytt, og ikke blir den mat. Etter min mening er det bedre å sette en sånn fisk ut igjen, da har den i hvert fall en sjanse til å gjøre nytte for seg.

"En helt annen sak: Nesten halvparten av de totale fangstene i Lågen tas ved såkalt "kulturhistorisk fiske." Med dette menes fiske med faststående redskap (flåter, garn og mange gamle sinnerike innretninger for å fange vår lille venn) samt garnfiske utenfor munningen av elva (ikke i beregnet i de totale fangstene). Dette er i de fleste tilfellene rent næringsfiske for noen få mennesker. Dette synes jeg er ille da Nummedalslågen ligger rett ved det tettest befolkede området i Norge, og kunne gitt flere folk flotte naturopplevelser med tilbehør (laks!)."

Helt enig. Det er begrenset hvor mye av den gamle angsten man må opprettholde for å ta vare på kulturhostorien!

Henning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

problemet er at 80% oppdrett gjelder laks. vassdraget er primært et sjø-ørretvassdrag, men det tas et betydelig kvantum laks også. av en eller annen grunn tas det nesten ikke sjø-ørret på denne tiden av året - sannsynligvis har den gått opp elva, gjennom et vann og opp i elver som løper ut i vannet, for å gyte. sjø-ørreten er fredet i vassdraget fra 1.september, mens det er lov å fiske på brunørret og oppdrettslaks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Jeg er ikke helt enig med sedgehammer. Alle må få lov til og lære seg og kaste med flue i elva. Det er lov til og plaske litt i starten. Det gjorde jeg og det gjorde sikkert du også. Elva er åpen for alle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Når vi går i Bjerkreimselva (som ikke er en veldig stor elv) ser vi ofte en god del fiskere med tungt tohåndsutstyr selv om elva bare renner på 10 kubikk og gj.snittsstørrelsen på laksen er under 2 kg. Vi har faktisk brukt lett enhåndsutstyr på sommerfisket i år, og har virkelig kost oss når vi har fått svidder (laks under 3 kg).  

Filip

sidste år var jeg en uge i Bjerkreimselven sammen med 11 andre fiskere fra Danmark. Efter at have gået med tohåndsudrustning i tre dage skiftede jeg til enhåndsstang (den Artisan Traveller Philip har testet) og så begyndte jeg at fange fisk. Da ugen var gået havde holdet fanget 7 laks ialt og af dem havde jeg fanget 5 på enhåndsstangen. De andre var meget interesseret i mine fluer og indtagningshastighed etc, men det eneste holdbare element jeg kunne finde var at jeg med min lettere enhåndsstang og overhåndskast forstyrrede fiskene meget mindre. Dette har i hvert fald gjort at jeg har store betænkeligheder ved alle de mellemkast der bruges af de fleste underhåndskastere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Først gytefisk: det er normalt regler om at fisken skal settes ut igjen hvis den er i gytedrakt, men dette er selvsagt gjenstand for skjønn. Jeg tok selv opp en fisk i fjor som jeg synes var gylden men ikke for mørk. Da den hadde vært på land i ca. 15 min var den nesten sort - :oops:

Ang. vading/plasking: flott med gode råd om hvordan man får fisk, men er det ikke sludder å irritere seg over andre som bruker 'gal' taktikk/teknikk? Det er denslags holdninger som skaper konflikter mellom fiskere (meite, sluk, enhånds vs. tohånds) etc. Elvene bør ha rom for alle, og hvis en ikke kan fiske etter en som foretrekker en annen teknikk enn seg, bør en leie et eget vald!

Jeg synes i hvert fall det er vanvittig smålig å irritere seg over folk med manglende teknikk! Har ikke alle vært nybegynnere en gang? Ikke alle har tid til å fiske 28 døgn i måneden!

Oddis

Volvo 4ever

Del dette innlegget

Lenke til innlegg