Hopp til innhold
XenZor

Gjeddefiske med flue

Recommended Posts

Jeg skal fiske litt gjedde med flue i høst, og lurer på hva slags fortom jeg bør bruke. Jeg lurer også på om det er noen som har noen fluer å anbefale? Legg gjerne med linker til sider med bilder av fluer.

Utstyret jeg skal bruke er ei 10" #8 enhåndsstang. Har både flyt og intermediate snøre.

På forhånt takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Takker, mange fine bilder av fluer. (skulle søkt på forumet først :oops: )

Hva med fortom? Hvilke materiale er best? Og skal jeg montere dette rett på fluesena, eller som en spiss på f.eks. et flettefortom?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det finnes mange muligheter her, og lat som jeg er, så bruker jeg to varianter....

1) Ferdigfortom med stålspiss m/ hempe for lettere fluebytte....

Disse kjøpte jeg på Gero, men de finnes nok mange andre steder også.

2) Loop leverer ferdig fortom m/ spiss i et mykt og sterkt materiale (som jeg ikke husker hva heter)... Denne har ingen hempe foran til raskt fluebytte, men jeg har en løsning til deg; Lag en stor løkke i enden som er stor nok til at alle fluekrokene går igjennom. tre løkka i gjennom krokøyet på flua, og så videre over hele kroken, og stram inn snøret på samme måte som løkke i løkke systemet på skjøter.... Funker i massevis, og sparer deg for masse knoting med knuter på slike sterke og stive materialer... :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enten kjøper du ferdig gjeddefortom med stålspiss, eller så kan du kjøpe en laksefortom (10 fot), kutte av 4-5 fot og spleise på stålvire som man får kjøpt på rull.

Funker ypperlig begge deler.

Husk stiv og kraftig butt-del på fortommen. Man skal tross alt kaste fluer som får laksetuber til å virke som tørrfluer. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

0,70 er det billigste...og fungerer fint, men hvis du bruker dette, bør du lage en lien del inn mot sfluesnøret med 0,40 eller 0,30. Tillfelle du setter deg fast... slipper du å ryke snøret. Lag "brudd" delen så kort som mulig, pga overslag på flua....

LAG ALLE FLUENE I MATRIALER SOM IKKE TREKKER VANN.

Da kan du nemlig lage enda større fluer og enda klare å kaste dem.

Du slipper å få " våt skurefille " feeling... men fortsatt ha stor nok flue til at Bestemor Essox lucius er interessert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kan anbefale gjedefiske med belly boat! Har selv gjort det flere ganger med haspelutstyr, men ikke med flue enda. Det er morsomt å kjenne at man blir dratt etter selv ganske små gjeddder. :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som tafs kan Du INTE använda vanlig nylon, testa med Supra tress eller ProLeader. Stora fluer som simmar bra, funkar kanon.

http://medlem.spray.se/flyzone

Det er bare tull. Jeg fisker enn del gjedde i løpet av året, vår og høst.

Min erfaring er at flua sitter gjærne i munnviken, har brukt 0,60 og 0,70 og har aldri slitt av fortommen. Det har blitt stor fisk også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er bare tull. Jeg fisker enn del gjedde i løpet av året, vår og høst.

Min erfaring er at flua sitter gjærne i munnviken, har brukt 0,60 og 0,70 og har aldri slitt av fortommen. Det har blitt stor fisk også.

Då måste Du haft mycket flax (tur). Jag fiskar väldigt mycket gädda, och har varit med om att gädda biter 0.80 rätt av. Man känner knappt fisken innan den har bitit av nylontafsen. Det borde vara säkrare att använda tafsmaterial som är gjort för det.

Att fluan sitter i munnviken tillhör ovanligheterna, oftast syns knappt mina 20 cm flugor i gjeddkäften.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ettersom jeg er litt lat i dag, så kopierer jeg bare et innlegg jeg skrev i et annet forum :oops:

Har fisket en del gjedde med flue, og det er sinnsykt moro 

Vi fisker stort sett fra bellybåt og kaster inn mot land, men det er sikkert mulig å få de fra land også, det er bare det at det pleier å være så voldsomt gjengrodd rundt gjeddevannene. 

Jeg pleier å bruke enhånds i #8, og int line, med en polyleader i synk3 i enden. Som fortom bruker jeg vanlig mono og "knytbar" stålfortom. 

Mange velger å kun bruke mono, fordi man kroker fisken så fint, men jeg synes det er ergelig hvis "gammelgäddan" skulle ryke fordi man kun bruker mono. 

Når det gjelder fluer, så bind de så store som mulig, og med materialer som ikke terkker til seg vann, som f.eks flash. 

Har vært med på å lande gjedde på 7 og 9kg på fluestang, og det er rett og slett bare rått   

Min rekord derimot er beskjedne 3,5kg  , men merka også den godt i fluestanga :badgrin: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.

Jeg har aldri prøvd det selv,men har hørt folk sverge til 3-dobbelt med power-pro i ca 0,15 i spissen. Gjerne med noen "vindknuter slik at man holder de noenlunde sammen.

Gulars

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Då måste Du haft mycket flax (tur). Jag fiskar väldigt mycket gädda, och har varit med om att gädda biter 0.80 rätt av. Man känner knappt fisken innan den har bitit av nylontafsen. Det borde vara säkrare att använda tafsmaterial som är gjort för det.

Att fluan sitter i munnviken tillhör ovanligheterna, oftast syns knappt mina 20 cm flugor i gjeddkäften.....

:shock: ...hvis en gjedde biter av 0.80 sene rett av ,uten å nærmest kjenne den .....da bør mann vel stille spørsmål ved kvaliteten på den sena?? :?

For det er vel ingen tvil om at enkelte sener ikke tåler den minste "skrape" før den tar kvelden.Bruker gjerne sener som er så "harde og stive" som mulig, pleier å holde det.

En annen faktor i dette kan være tilslaget.Er mann litt treg eller lar gjedda "slafse" i seg flua ,så setter flua seg lengre inn i munnen/halsen....noe som vel ikke er så heldig hvis den skal settes tilbake igjen :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er fra nå og utover høsten at gjeddene er sprekest. Jeg begynner i nærmeste fremtid med intensivt gjeddefiske, må prøve å sette ny pers i høst på over 8 kg fra belly :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:shock: ...hvis en gjedde biter av 0.80 sene rett av ,uten å nærmest kjenne den .....da bør mann vel stille spørsmål ved kvaliteten på den sena?? :?

For det er vel ingen tvil om at enkelte sener ikke tåler den minste "skrape" før den tar kvelden.Bruker gjerne sener som er så "harde og stive" som mulig, pleier å holde det.

Va, har inte gjedderna i Norge tänder... :o

Snyggt jobbat Robino :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er nok en fordel å bruke fortom som er beregnet på gjedde.Da jeg ikke har annskaffet meg det ennå så driter jeg i det.Kommer kanskje på tale hvis jeg mister The big pike. begynner i morgen tidlig og jakte på de store.rapport vil følge :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er nok en fordel å bruke fortom som er beregnet på gjedde.Da jeg ikke har annskaffet meg det ennå så driter jeg i det.Kommer kanskje på tale hvis jeg mister The big pike. begynner i morgen tidlig og jakte på de store.rapport vil følge  :biggrin:

Är det inte synd att chansa... :-? Ja just det gjeddera i Norge har ju inga tänder :wink:

Jag ser fram mot rapporten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg