Hopp til innhold
trout10

Skyteline / runningline

Recommended Posts

Har tenkt til å montere opp skyteklump på tohåndsen. (14" - #9/10).

Er litt forvirret når det gjelder benevnelsen når det gjelder skyteline eller runningline. Er begge egentlig det samme?

Uansett, hvilken skyteline anbefaler dere til en som har benyttet tohånds i ett år. Klump har jeg vært så heldig å kjøpe fra Fru Lucky Loop.

Skal man montere vanlig backing i tillegg til skytelina?

Kunne vel vært kjekt med noe som ikke er for komplisert å håndtere.

Per

laksetørken vedvarer.. :-?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Er litt forvirret når det gjelder benevnelsen når det gjelder skyteline eller runningline. Er begge egentlig det samme?

Benevnelsene brukes feilaktig om hverandre til daglig, men det er likefullt en forskjell.

Runningline brukes som benevnelse på skyteline med coating utenpå en kjerne, oftest av dacron, dvs som fluesnører. Denne er fullstendig død, uten minne. Den er også like tjukk hele veien, fra bak til front. Disse trenger rens og stell på lik linje som fluesnører, om man vil ha dem gode lenge.

Shootingline brukes som benevnelse på skyteline av hul eller flat nylon. Denne, varierende fra produsent til produsent, er det minne i. Den må strekkes, legges i varmt vann og/eller brukes for at noe av minnet skal forsvinne. Minnet kommer også ofte tilbake når den har ligget en tid på snella uten bruk. Disse nylonlinene er ofte glattere enn runningline. Disse har også lik diameter hele veien.

De hule er flytende og de flate uten hulerom synker under vannflata.

Begge typer leveres i forskjellige tykkelser/diameter ut fra behovet til enhånds- og tohåndsklassene. Det finnes mange forskjellige merker på markedet.

Ja. Fra innerst på snella: Backing, skyteline, klump, leader/monofilament, spiss.

Som jeg tror jeg husker kjøpte du en Guideline PowerTaper flyt/synk 1 av meg. Jeg bruker intermediate leader på denne lina, deretter en spiss i monofilament. Intermediate leader leveres også av flere, men vi har gode erfaringer med Vision Salmon intermediate, som vil liker litt bedre enn Loops intermediate leader. Men for all del, begge er gode og å anbefale.

Av backingen bør du ha 30lb.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk!

Må bare si at dette er et utrolig bra forum med mennesker som øser av bunnløs kunnskap.. :)

Da håper vi at det snart blir en laks på kroken i år. Kona har begynt å regne kilospris på fisken kontra ustyrskostnaden. Mulig jeg må legge turen om fiskehandleren i tillegg.

Per

Gir meg ikke!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bare et lite insmett vedrørende leaders. Dersom du bruker polyleaders så tror jeg du skal se hva du får billigst, dette fordi de aller fleste polyleaderne kommer fra samme samlebånd, og det kun er emballasjen som er ulik.

ikke enig! Har kun funnet 2 typer som jeg synes fungerer tilfredstillende og det er Airflo og Rio sine konsept. Her tenker jeg primert på taperingen jfr. energioverføringen og dennes evne til å slå over, også med en forholdsvis lang monofortom. Uten å nevne navn på en del fabrikater vil jeg gå så langt som å si at noen er direkte dårlige mht. rett tapering og svært klumpete og hensiktsmessig dårlige buttløkker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har tenkt til å montere opp skyteklump på tohåndsen. (14" - #9/10).

Uansett, hvilken skyteline anbefaler dere til en som har benyttet tohånds i ett år. Klump har jeg vært så heldig å kjøpe fra Fru Lucky Loop.

Kunne vel vært kjekt med noe som ikke er for komplisert å håndtere.

Per

laksetørken vedvarer.. :-?

Vil anbefale få deg en coated skyteline av merket Rio. Har fra i år skiftet ut alle mine tidligere skyteliner, både coatede og "plastikk", til nevnte skyteline og er overveldet fornøyd!! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter å ha vært en svoren tilhenger av skyteliner ala FS Shooter og liknende i mange år, kjøpte jeg for en tid tilbake en scientific Angler coated runningline....SSD--var det det det hette mon tro ? blått og tynt var det ihvertfall.

Utrolig bra line....helt uten minne, glir godt, flyter lett og skaper i sum en langt bedre kaste/fiske opplevelse enn med mine tidligere skytesnører.'

- det gjenstår naturligvis å se hvor holdbart, og glatt det holder seg (med stell) :-?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal ut å prøve noe annet i kveld. Jeg har en Scierra MWF #8/9 på min Thomas and Thomas DH1208. Først fikk prøve den hos en danske turist ifjor, og etterpå kjøpt en fra en annen danske som ikke hadde bruk for den. Har vært meget fornøyd med den, og andre klump brukere har syntes at den var bedre å kaste enn det som de hadde på sine 12'- 12'6" stenger.

Men runningline på den er elendig: coatingen på den begynte å flasse rett nedenfor løkken og så tenkte jeg at dette var p.g.a belastning på det samme punktet, og mye bruk. Skulle skifte ut løkket og fjerne den delen uten coatingen, men det visste seg at coatingen mye lenger ned kunne trekkes sammen (rynkler!). Det som jeg skal prøve ikveld er rett og slett en DT snøre som (uten mikrometer) ser ut til å ha den samme diameter som er noe tykkere enn vanlig running line.

Den vil iallefall ikke flasser!

mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hardy sin runningline.... prøvd et par forskjellige og denne er så langt den beste.... Scientific Angler... den blå har jeg også prøvd, nesten like bra...he he. Mulig det kun er farge forskjell, virker veldig like.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal ut å prøve noe annet i kveld. Jeg har en Scierra MWF #8/9 på min Thomas and Thomas DH1208. Først fikk prøve den hos en danske turist ifjor, og etterpå kjøpt en fra en annen danske som ikke hadde bruk for den. Har vært meget fornøyd med den, og andre klump brukere har syntes at den var bedre å kaste enn det som de hadde på sine 12'- 12'6" stenger. 

Men runningline på den er elendig: coatingen på den begynte å flasse rett nedenfor løkken og så tenkte jeg at dette var p.g.a belastning på det samme punktet, og mye bruk. Skulle skifte ut løkket og fjerne den delen uten coatingen, men det visste seg at coatingen mye lenger ned kunne trekkes sammen (rynkler!). Det som jeg skal prøve ikveld er rett og slett en DT snøre som (uten mikrometer) ser ut til å ha den samme diameter som er noe tykkere enn vanlig running line.

Den vil iallefall ikke flasser!

mvh

Og, dette var faktisk bedre enn originalen! En kamerat lånte stangen min, og syntes kombinasjonen var fantastisk å kaste med. Ble enda mer glad da han fikk fisk. Ingen hindring som jeg kunne merke på avstand, mer kontrollerbar i vannet, og godt å holde i!

mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dersom du bruker polyleaders så tror jeg du skal se hva du får billigst, dette fordi de aller fleste polyleaderne kommer fra samme samlebånd, og det kun er emballasjen som er ulik.

Nei, ikke kjøp etter pris. De fleste leadere koster rundt det samme, fra en snau hundrelapp til rundt 130 kroner. Jeg ville ikke spart de tierne der.

Det er viktigere at man finner seg leadere som man er fornøyd med - som slår over, som har et "belegg"/coating som holder, som har gode løkker (for de som ikke vil lage om løkkene sjøl) og som har en god kjerne. Og det aller viktigste: At man stoler på denne på lik linje som man stoler på resten av uttstyret.

Eksempelvis varierer lengden på leadere innen samme synkegrad fra fabrikat til fabrikat. Blant annet er Airflo sin kortere enn Vision sin og Loop sin.

Kjernen er også variabel. Loop brukte i fjor 0,40mm monofilament inni intermediateleaderne til 15ft #10/11. I år skal de ha økt styrken eller 0,50mm, men dette vet jeg ikke om er gjennomført. Vision bruker 0,50mm etter det vi har fått opplyst, men er også der usikkert på fakta. Poenget er at tykkelsen på monofilamentet i kjernen varierer fra produsent til produsent.

Blant annet Loop har ferdige løkker på sine. Vision har ikke løkke i front.

Det er for øvrig ikke kun en fabrikk som lager alle leadere på markedet, sjøl om noe fabrikker lager flere merker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og, dette var faktisk bedre enn originalen! En kamerat lånte stangen min, og syntes kombinasjonen var fantastisk å kaste med. Ble enda mer glad da han fikk fisk. Ingen hindring som jeg kunne merke på avstand, mer kontrollerbar i vannet, og godt å holde i!

mvh

Hvilken snøreklasse DT brukte du som "runningline" til #8/9 klumpen din.

Stennis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Stennis, bare føler meg fram her. Når jeg sammenlignet "originalen" og flere DT snører fra DT2 opp til DT5, så det ut om DT5 var den nærmeste diameter. (Har ikke mikrometer). Han som prøvde den i går likte den veldig: veldig godt å holde i, skjøt fint ut. Jeg har prøvd kun opp til 27-30 meter og med dobbel spey og snake roll, men det gikk meget bra. Merkelig nok, i dag så jeg danskene som solgte meg MWF'en ifjor. En av de prøvde stangen - kastet bedre enn har pleier å gjøre med sin vanlig klump og tynn skyteline - og fikk en fisk. Skal muligens prøve DT4 bare for å se forskjellen. Har nettopp bestilt meg en T&T DH1206 og tror at jeg må lage noe lignende opplegg.

Det som vi pleide å gjøre i UK var å kjøpe billige DT snører til dette bruk.

mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg