Hopp til innhold
Fjelldal

Vanskelig sjøørret i elv... tips?

Recommended Posts

Fisker i en liten elv som er litt grumsete og renner ganske rolig på aktuellt omerådet. Det er grunt og like ved land. Et sted står det 4 fisk som går klar av vannet hvert 2 minutt, et par av disse er på over 2 kg. PROBLEMET : den biter ikke på noe. Kaster rett på den. Kan noen gi meg gode tips, fluer etc. ??

takk på forhånd :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Heisann!

Kjenner til problemet ja! Har ei lita elv på vestlandet der det er vanlig. SØ

går opp på floa og nesten umulig å komme på talefot med. :lol:

Hvis elva er rolig og blank, bruk myke hår til vinge(rev) eller

gullhodenymfer. som

regel ender jeg opp med å måtte tråle hele flueboksen :-?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forsøkte litt med gullhode og en rekeliknende bakkropp. Var lite som hjalp. I dag skal jeg prøve igjen. Vet det står 4 store fisk på et lite omeråde i elva. Noen andre tips der ute?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tips nr1: Har du prøvd med tørt? Dead drift eller stripende... Fikk SØ på 1 kg på eit stankelbein i ei klar vestlandselv i dag. Det var eit stykke opp i elva.

Tips nr2: Prøv med ei rosa nymfe... I fjor fiska eg på SØ som kom med floa i Nordkjoselva... Hadde prøvd alt før eg sette på ei rosa rekeimitasjon som vi brukte i sjøen etter ørreten. Fekk fisk på første og andre kastet etterpå 1kg og 0,7. Selvfølgeli ringte kompisen eg hadde haika med bort rett etter eg hadde fått den andre. Flyttelasset var levert, og han ville til Tromsø igjen. Litt surt, men likevel fornøyd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sørg for at du fisker djupt nok. Bly ned flua eller bytt snøre. Er den skikkelig treig må du kanskje treffe kjeften på den. Treffer du kjeften er det mindre bry å sluke ei lita nymfe enn å flytte seg... Fisk oppstrøms med nappindikator. Har du ikke nappindikator tilgjengelig kan du bruke ei høgtflytande tørrflue, med nymfa bundet i krokbøyen. Begynn med lang sen i fra flua og ned til nymfa og juster deg inn til nymfa fisker rett over bånn der fisken står... Nesten like spennende som å fiske sjølv det her... Spennende å fiske på samme fisk i flere dager uten å måtte rusle lenger enn til datamaskinen... Dessuten er det bare finver her heime.

Som alltid på vanskelig fisk gjelder det å bruke så tynt og lett utstyr som du har mulighet til og så lang fortom du kan kontrollere...

Unngå å fiske for mange kast i serie... Fem kast, kvarters pause, bytte flue, fem kast osv. Bruk kvarteret til å planlegge neste trekk. Strekke ut fortommen, passe på at alt fungerer perfekt. Effektivt! Men lettere sagt enn gjort når du er ivrig, eller fleire veit om same fisken...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gå kraftig ned på krokstørrelse er faktisk et veldig bra tips, eks små, sparsommelig bundet fluer krok 12-14. Med litt drift i vannet bør flua drive helt fritt, i stillere vann kan man gi flua litt inndragning.

Mistet en sjøørret mellom 4 og 5 kg tirsdag på treblekrok 14 med liten svart revehårsvinge og orange butt.

På disse fluene tar sjøørreten svært forsiktig, nesten som når smårørret napper i ei for stor flue. Fikk århundrets sjokk når beistet tok her om dagen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tips nr 1 - vent til det er mørkt...fiskene står neppe på samme plass da...kanskje nærmere land ?

Tips 2 - Speed....få fart på flua di.....tenk at du skal få den til å se ut som om den prøver å komme seg lynkjapt forbi.

begge deler med cleartip snøre og maksimal lengde på fortommen (25 fot?) - jeg antar det er 1-hånds det er snakk om her ?

Funker for meg...og har sett noen som rendyrker disse teknikkene få lassevis av grov SØ på blanke dagen.

lykke til ! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å vente til det er mørkt er absolutt ett av godtipsene for sjøørret-fiske. Plasser som ser helt døde ut i i lyset kan plutselig romme masse og svær ørret. Finn en typisk dyphøl, og begynn fisket på grunnene over og bak disse når det er bekmørkt. Og det er faktisk viktig å begrense vadingen og kastingen på disse plassene til det er mørkt slik at ørreten får ro til å trekke på grunnene. Stor fisk kan stå svært nært land...

Bruker forøvrig intermediate clear-tip snøre på 1-hånds og det funker som F!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg