Hopp til innhold
Stennis

Lygna

Recommended Posts

Ferietida nærmer seg, og det er derfor på tide å starte en tråd om "Lygna".

Har fisket kommet i gang i denne "perla" av en elv. Blir veldig glad for å høre om vannstand, fangstrapporter (..evt. rykter), værforhold, vanntemp, laks vs SØ (...og oter), osv..

Stennis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Vannføringen er god, men det ser ut til at fisken uteblir. Det skal ifølge ryktene være tatt lite fisk. Var ute igår under glimrende forhold. Ikke antydning til fisk. Det samme utrykte de andre som stod langs elva.

Faktisk var det lite folk tiltross for god vannstand. Sier vel en del om fisketettheten i øyeblikket. Men fisken kommer nok............

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det ble tatt en laks Kvellandshølen i Lygna på 14,2 kg i går. Sørlandets største hittil i år?? Ellers lite å se. Vannstanden har økt med 1 meter fra i går til i dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mindre sjøørret i Lygna i år ? Har ikke fått SØ i Lygna siden Juli. Er jeg den eneste eller er det mindre SØ i år ?

Snakket med en av de lokale som nevnte noe om færre men større SØ, og at elva var på vei til å bli nesten en ren lakseelv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mindre sjøørret i Lygna i år ? Har ikke fått SØ i Lygna siden Juli. Er jeg den eneste eller er det mindre SØ i år ?  

Snakket med en av de lokale som nevnte noe om færre men større SØ, og at elva var på vei til å bli nesten en ren lakseelv.

Tror det stemmer. De jeg har pratet med har også tatt mindre SØ. Tidligere kunne man se SØ hoppe i Kvellandshølen om kvelden. Det har jeg i liten grad gjort i år. Jeg har hørt at elveeierlaget ønsker å kultivere elva som lakseelv. Laksefiske er mer hippt og er lettere salgbart enn sjøørretfiske. Har selv kun fått laks i elva i år.

Når det er sagt er nok Lygna ei elv som kan svinge mer enn andre sørlandselver i tonnasje fra år til år. Dette skal visstnok skyldes forholdene i fjorden.

Uansett er Lygna ei spennende elv å fiske. Hvis jeg skulle ønske meg noe, måtte det være at grunneierne hadde tilrettelagt litt bedre langs elvebredden, stier etc. Enkelte steder er det mildt sagt krøkkete å ta seg fram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror den viktigste grunnen til at det ikke tas så mye sø for tiden er at det fiskes mer målrettet etter laks. I tillegg har vannstanden i år vært svært variabel. Skal selv forsøke etter sø i helga. Fisker mye i fjordsystemet rundt Lygna hele året og ingenting tyder på nedgang i sø-stammen, kanskje tvert om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ok, var kanskje litt kjapp med konlusjonen, fikk tre SØ idag, (men de var små). Har allikevel fått langt mindre SØ i år enn tidligere.

Når det gjelder mangel på tilretteleggelse for fiske, så er nesten den viktigste grunnen til at jeg fisker Lygna. Her er det nok fiskeplasser for alle som er villige til å bushwhacke litt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjøørreten er der ennå. Idag ble det en på 2,5. Var borti to til i går, men det var roligere en det pleier å være.............

Del dette innlegget

Lenke til innlegg