Hopp til innhold
Veggeland

Mye vann i Mandal

Recommended Posts

Fiska fra halv fem til halv elleve i går kveld, og fra halv fire til seks i dag tidlig. Ingenting å kjenne. Vannstanden steg fra ca. 75 kubikk når jeg begynte å fiske i går til ca 115 kubikk når jeg dro hjem igjen idag morges. Lite fisk å se. Så tre som hoppa i går. Kommer sikkert mye fisk oppover etter hvert nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det sies at det ikke er så mye fisk som har gått opp enda, men at den kommer nå som vannføringen øker. Og da burde det jo bli kanonfiske nå i helga! Siste måling på nettet var 112 kubikk klokka 5 inatt.

Var du i sone 3 ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det for mye vann nå?? En kompis ringte meg nettopp. Han hadde nettopp prata me med noen som var i manndals elva nå, de hadde gitt opp. Syntes det var for mye vann, og dro hjem igjen en dag tidligere enn de hadde tenkt..

Vet ikke hvor kompetente disse gutta var, men kan det være fakta? :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er ikke riktig at det er FOR MYE vann, men det er vanskelig å fiske dersom man ikke er kjent i elva. Alt ser likt ut nå. Og jeg som går med enhånds #7, kom litt til kort under disse voldsomme forholdene. Med en tohånds hadde jeg kunnet fiske flere steder enn med enhånds.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fisker også kun med en en hånds 7#. Kanskje ikke akkurat ideelt for meg der i helga ?? Jeg har ikke så peiling på laksefiske enda, så jeg spør sikkert om mye rart.. Men det blir kanskje i tøffeste laget for oss nybegynnere der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Æ hadde en gang med mæ noen passe inkompetente kompisa på fisketur til et lite fjellvann. Vannstanden va enormt høy, noe æ visste ikkje va særlig gunstig i forhold til å få fisk. Når æ prøvde å forklare dem grunnen til manglanes uttelling, blei det rett og slett ganske "festlig" ved bålet (på mi bekostning selvsagt). Her e noen av kommentaran som kom når æ fortalte at det ikkje va bra med for mye vann:

"Klart det ikkje e bra med for mye vann. Fisken like jo ikkje vann..."

"Kanskje det e så mye vann at fisken blir trøkt ned mot bunnen, og ikkje klare å komme sæ opp for å bite på kroken..."

"Kanskje fisken har drukna pga. flommen..."

"Æ synes æ så at fiskeoppsynsmannen sto oppe i lia å flirte..." (dem mente tydeligvis at vi fiska i Fiskelausvatnet)

Med andre ord en meget tvilsom type humor på andres bekostning....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fisker også kun med en en hånds 7#. Kanskje ikke akkurat ideelt for meg der i helga ?? Jeg har ikke så peiling på laksefiske enda, så jeg spør sikkert om mye rart..  Men det blir kanskje i tøffeste laget for oss nybegynnere der?

Prøv deg heller på havabboren i helga! Bankefjorden i Mandal eller Lenefjorden i Lyngdal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Prøv deg heller på havabboren i helga! Bankefjorden i Mandal eller Lenefjorden i Lyngdal.

Interessant..... Da er det jo noe å finne på i denne fjorden likevel!!! Skal på ferie til Lenesfjorden om noen få strakser, og lurer selvsagt på hvor bassgodplassene i denne fjorden er lokalisert? Beklager spørsmålet, men jeg er nordfra og ikke familiær havabbor - trenger derfor starthjelp.

Stennis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fisker også kun med en en hånds 7#. Kanskje ikke akkurat ideelt for meg der i helga ?? Jeg har ikke så peiling på laksefiske enda, så jeg spør sikkert om mye rart..  Men det blir kanskje i tøffeste laget for oss nybegynnere der?

Æ fiska også kun med enhånds i Mandalselva i fjor, og det va ikkje spesielt effektivt fiske. Mye flue i lufta og lite i vannet. Dessuten hadde dem som fiska med tohånds mye bedre snørekontroll, og fikk dermed flua til å gå bedre i vannet. Mandalselva e nok helt i grenseland for enhåndsstang, og man klare ihvertfall ikkje å dekke hele elva fra den ene sida. Hvis æ hadde vært dæ så ville æ ha prøvd Audna. Æ va der på torsdag, og elva va stor (mye vann). Det har garantert gått en del fisk opp i løpet av de siste dagan. Det e også ei perfekt elv for enhåndsstang. Skitt fiske! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Interessant..... Da er det jo noe å finne på i denne fjorden likevel!!! Skal på ferie til Lenesfjorden om noen få strakser, og lurer selvsagt på hvor bassgodplassene i denne fjorden er lokalisert? Beklager spørsmålet, men jeg er nordfra og ikke familiær havabbor - trenger derfor starthjelp.

Stennis

Du kan prøve deg helt innerst i fjorden, fint å vade der. Eller du kan kjøre ut mot Molandsli. Flere flotte plasser der ute.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du kan prøve deg helt innerst i fjorden, fint å vade der. Eller du kan kjøre ut mot Molandsli. Flere flotte plasser der ute.

Tusen takk, Veggeland

Stennis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tusen takk, Veggeland

Stennis

Bare hyggelig å kunne være til hjelp. Kom med rapport da. Jeg var forresten der på lørdag igjen, sammen med Ronny, men vi så ikke noe til havabboren. Vi fikk noe makrell og sjøørret. Jeg kommer nok til å besøke Lenefjorden ganske ofte framover, så kanskje du ser meg.

Jeg er han som ser ut som en uteligger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vært tre dager i mandal med en kamerat. og snakk om bra fiske...

VI fikk tre den 24/6, tre den 26/6 og en den 27. Snitt: 6,4 kg. Slå den!!

Fortsetter sesongen slik, så har jeg ikke ord.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg lurer vel egentlig på om ikke dere har ofra noe helt vanvittig til Gabbokjerringa...

Kanskje til og med menneskeoffer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor i Elva var dere?? Skal nedover jeg og for og ha Ferien min i Elva, Aldri vært der og ikke hørt så mye om den, men det høres ut som du kan litt om denne elva, Noen Tips og Triks og gi??

MVH

Gilje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor i Elva var dere?? Skal nedover jeg og for og ha Ferien min i Elva, Aldri vært der og ikke hørt så mye om den, men det høres ut som du kan litt om denne elva, Noen Tips og Triks og gi??

Du kan gjøre en av to ting:

1. Få dæ plass i Nødingfossen (feigefiske) :wink:

2. Be til høyere makter om å få litt fisk på elva...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ville ikke hørt for mye på rådene fra sixpacken, den eneste fisken han har fått i den elva tok han med hendene :D . He, he, he

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisket i Mandalselva i helga. Fy f... så dårlig. Ikke sett no, ikke fisk opp fossen i Nodehølen eller i Haugefossen. Ikke kjent no. Nei det blir en stund til jeg besøker elva igjen. Alle andre klager også så jeg hiver meg med i hylekoret. Eneste positive øyeblikk var den nye stanga mi Guideline Procast XP 14 ft. som var en fryd å speye med.

Fredag var jeg på Sigersvold, Lista og fisket 2 fjesing på flue. Ny art for meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var i sone 3 søndag kveld, startet oppe ved Laudal, så der en laks på 3-4 kg som var opp 2 ganger midt i elva. Prøvde senere ovenfor Jøtulfossen. Der var det ca 20 laks som var oppe i løpet av 1 time, både pjakk(smålaks) og mellomlaks, men ingen ville bite.

Det kunne selvsagt vært fisk som var oppe flere ganger, men det virket som det gikk opp et lite flak da. Kanskje det er noe på gang??!?!?!?!?!?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ville ikke hørt for mye på rådene fra sixpacken, den eneste fisken han har fått i den elva tok han med hendene  :D .  He, he, he

Så Rypekongen e ute å sprer rundt sæ med sure oppstøt igjen... Jaja, æ visste vel at den karen va et råttent eple... :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg