Hopp til innhold
zulu bjarne

Gudbrandsdalslågen

Recommended Posts

Få tråder om G-lågen her. Skjønner egentlig ikke hvorfor, for etter mitt skjønn er det den beste fiskeelva på hele østlandet. Hvilke andre elver har storvokst ørret, harr, sik og abbor - og med en fisketetthet som er mildt sagt imponerende.

Skriver dette litt på bakgrunn av at jeg har vært i Trysilelva et par dager nå. Der skryter de av harren sin, blant annet. Søren meg ikke rare greiene. Ble skuffa, mildt sagt.

Nei, støtt opp om g-lågens fortreffelighet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Få tråder om G-lågen her. Skjønner egentlig ikke hvorfor, for etter mitt skjønn er det den beste fiskeelva på hele østlandet. Hvilke andre elver har storvokst ørret, harr, sik og abbor - og med en fisketetthet som er mildt sagt imponerende. 

Skriver dette litt på bakgrunn av at jeg har vært i Trysilelva et par dager nå. Der skryter de av harren sin, blant annet. Søren meg ikke rare greiene. Ble skuffa, mildt sagt.

Nei, støtt opp om g-lågens fortreffelighet.

G-lågen er bra den, ingen tvil. MEN...det er andre elver som har grov Ørret, harr, sik, abbor og gjedde. Nemlig Renaleva!

Glomma er ikke helt borte den heller selv om den har mye småharr.

Og; treffer man dancia-svermingen i Trysil så kan det jo være rett så gøy der også :)

mjoff

PS!

Fint nick du har :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joda, Renaelva er sikkert bra den også, men neppe så bra som G-lågen. Husk, den har mjøsørret, losnaørret, vaalaørret, som kan bli opptil 12-15 kg. Faen meg ikke mange vassdrag som har det, gitt.

Abonnerer på alt om fiske og irriterer meg over at de ikke har flere artikler fra gudbrandsdalen. Der går det mest i laks og sære ørretvann på vestlandet. G-dalen er et av de mest fiskerike dalførene i dette landet. Det må flere få øynene opp for.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fisker mye i glågen. Har ikke fått noe storørret ennå. :evil: Men det blir vel min tur en gang også. Håper å få en i august. Fisker stort sett med tohånds. Har tatt veldig mye harr på enhånds. Største harren jeg har tatt er vel på 500g. Fisker bare i sone1.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fiska i Rena-elva forrige helg. Ikke ett vak å se hele helga. De lokale sa det var for tidlig og at august er best Fikk noe små Harr i Glomma. Thats it. Hvor i G-Lågen er det best å fiske?

PS: hold fartsgrensa i Østerdalen på søndager. Mye kontroll. 3800,- for 101 km/t i 80-sona) :cry:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fra Mjøsa til Harpefoss har du flere stammer av storørret. Fikk en på 2,8 i Ringebu i fjor, på streaking caddis. Det var litt av en opplevelse. Første uka i september, mener jeg å huske. Ellers står mange rett nedenfor Hunderfossen nå. Storørreten har begynt å gå opp fra Mjøsa. Brua ved Fåvang er også et bra storørretsted. De har tatt flere på nærmere 5 kg de siste ukene.

Litt mindre utgaver finner du nord for Harpefossen, siden fisketrappa der er er ødelagt. Selsmyrene er et yndet sted. Ørret opp mot 1,5 kg er ikke uvanlig. Dovre har mange fine strekk med fin ørret.

Gå ut og opplev, sier jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joda, Renaelva er sikkert bra den også, men neppe så bra som G-lågen. Husk, den har mjøsørret, losnaørret, vaalaørret, som kan bli opptil 12-15 kg. Faen meg ikke mange vassdrag som har det, gitt.

Tja, det må bli Randselva da. Der tas det stor gytefisk fre Randsfjorden hvert år (http://www.fiskersiden.no/bilder/or/3.asp). I Mistra tar de også mye stor ørret som går opp fra Storsjøen.

Men jeg gir meg ikke på Renaelva :lol: Det er ei vanskelig elv, men den har stor fisk. Ikke så manga 10-12 kilos ørreter (de tar ikke tørt uansett :wink: ), men det er en bra stamme av stor ørret/harr der (for ikke å glemme sik) som faktisk tar tørt. Har også hørt om ørret på 8 kg som er tatt i elva. Det er ikke værst for ei elv som ikke har stor gytefisk på vandring opp fra sjøer som Mjøsa og Randsjorden.

mjoff

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hei zb

jeg er enig i at glaagen er ei bra elv. men langt fra den beste.

PS! den fisken paa 2,8 har jeg sett bilde av, hehe...fin den.

jeg er som du vet lillehamring, og har fisket mye i laagen. laagen er spesielt god for allrounderen. ikke for imitasjonsfluefiskeren, selv om omraadet rundt otta og nordover er fint. dovre, lesja, lora ogsaa.

nedre deler av laagen er ikke no saerlig for oss imitasjonsfluefiskere, kun om hoesten etter harren. lite insektliv er det ogsaa i nedre deler.

De siste 7-8 aarene har jeg fisket endel nord otta, selsvollene kaller jeg det. der har jeg opplevd brukbare doegnflueklekkinger, men aldri det helt store, type "gaa toerrskodd". hvis du skjoenner...?

dette har jeg derimot opplevd i hallingdalselva. dette er ei elv som appelerer mer til typen fiske jeg utoever. jeg har fisket i hallingdalselva i 13 aar, og kjenner elva godt fra Gol og soerover mot Nesbyen. Fauna, fisk, vademuligheter og alt som vi setter pris paa, kan ikke sammenlignes mot glaagen...desverre..

renaelva er ogsaa ei meget fin elv. gleder meg til jeg skal dit, 9.juli. kjenner ikke elva saa godt, noen som har tanker om hvordan det kan vaere der rundt de tider. tidlig for vaarfluer eller?

staa paa videre zulle bjarne

prates

memb x

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva med sjoa? Har kjørt forbi der en del ganger, men aldri fisket! Tenkte jeg skulle ta med stang neste gang....Hvordan er det med innsekter og ørret? Hvor i så fall?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har fisket i Sjoa. Ganske langt opp da, ved Hindseter og oppover. Fikk fisk på hares ear nymfe. Det klekket også noen gule døgnfluer, jeg aner ikke hva, Dette er noen år siden... fikk min første ørret på tørt der for 15 år siden :)

Mer vet ikke jeg...

mjoff

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjoa er vanskelig. Langt mellom fisk med størrelse, lenge mellom vakperiodene, mange "uproduktive" strekninger. Men - fin elv, og har du mye tid til å lære elva å kjenne og vente på bettperioder, og dertil synes natur og fred og ro er viktigere enn fangst, så er Sjoa noe for deg.

Hvis ikke, er nok Hallingdal/Hemsila og elvene øst for Glomma det du oppsøker.

Meg finner du helst i Sjodalen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nettopp kommet hjem etter en mildt sagt fantastisk helg i G.lågen herrejesus hvor stor harren er , selv om det ikke er den jeg er ute etter kan man ikke bli skuffet når man ser de stige og slurpe i seg flua di.

Mye pen ørret var det også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har akkurat kjøpt meg hytte i Sjodalen og tenkte jeg skulle bruke sommeren høsten på å bli kjent i Sjoa og omegn. Fisket en del der i fjor og strekningen mellom Sjodalsvatna er klart best. I Gjendeosen er det bestandig kø, men den kan være fantastisk fiske i august/september når gjendeknotten klekker.

Fikk noen pene i "stuttelva" mellom vatna. Tok på våtfluer faktisk, helt mørke - og streaking caddis. I rett tid tar den knottfluer, det vil si black gnat og cocky bondu, fikk jeg høre.

Noen her som har erfaring med Russåa eller Leirungsåa i samme område?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg er absolutt enig i at lågen er fantastisk,og da særlig sone 7.Den byr på lange strekk med stilleflytende vann der tørrflua fungerer utmerket.Med for det meste sandbunn er det greit å få øye på storfisken,men her må en tråkke varsomt for ikke å skremme den.I år har det derimot begynnt med lite klekking av fluer,og det er lenge mellom vakene. det eneste jeg har dratt på land hittil,er en harr på ca 500 g.det skyldes nok høy vannføring,men jeg håper at det snart er tilbake på normalen.Best er nok sene kveldstimer der man kan stripe en mellomstor caddis,da storfisken ikke er like skvetten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har kensje tenkt meg en tur til G-lågen i nermeste framtid. jeg har aldri fisket der før, så jeg har en del sørsmål som jeg hadde håpet noen kunne hjelpe meg med å få svar på.

Er det nen bra steder å stå å kaste ned flue?

Er det noen klekkinger der nå?

hvilken flue® bør jeg bruke?

hva ned vannstand, eller spiller det ingen rolle.?

på forhånd takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I Sel og Dovre er det mange fine sakteflytende strekninger. Mye fin ørret og harr også. døgnflueklekking der snart, vanligvis rundt st. hans, trolig før i år. Senere overtar vel vårfluene.

Fisk er det over alt, men mest ørret ovenfor Harpefossen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

zulu bjarne,

Hytte i Sjodalen, det høres fornuftig ut. Når det gjelder Leirungsåa, så bærer den sitt navn med rette, den er "leirete". Selv har jeg bare fisket den i dalen ovenfor vatnet, men dårlig sikt gjorde at jeg gikk over fra flue til mepps, og da jeg fikk jeg et par brukbare fisker. Dette er noen år siden, da jeg var relativt fersk som fluefisker,så det er mulig jeg bare brukte konvensjonelle fluer og at litt røffere utgaver kunne bli synlige og gi fangst. Russåa er ofte veldig bra i utosen, men der er det også ofte mer folk enn plass.

Har også hørt snakk om Leirungsåas utos i Gjende og kulper like ovenfor.

Ellers er det jo noen plasser det er verdt å oppsøke, men jeg tror ikke jeg legger ut disse på nettet. Du får heller sende meg en PM.

Skal selv oppover siste helga i juni. Med utgangspunkt i Besstrond skal jeg ta årets første sjekk av forholdene i fjellvann og elv. Gleder meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sel og dovre er vel og bra,men det er uten tvil lesja som byr på den beste strekningen for fluefiske.Her er det kilometervis med stilleflytende vann.

Klekkingen har dessverre ikke begynt enda,men det er søren meg ikke lenge før.

Av erfaring er det olivengrønne og brune døgnfluer som fungerer,og da gjerne helt opp i krokstørrelse 14.Men det beste er jo insekthåv,så du kan sjekke selv hva som klekker.

Har hatt flere turer i forige uke,og det eneste som biter er harr på steinflue.Har også sett mye maur på overflaten ,men det er liten interesse for den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det noen nettsider som viser kart over G-lågen? fiske plasser ol?

:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er en fin liten side, med en til dels interessant fangsstatistikk, selv om den domineres av slukfiskere i søndre del av elva som drar inn noen uforskammet store slusker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

heisann. Noen som har vært og fisket i sone fem i det siste. Etter finværet på lørdag og i dag. Har det begynt å bli noe serlig med klekkinger der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

heisann. Noen som har vært og fisket i sone fem i det siste. Etter finværet på lørdag og i dag. Har det begynt å bli noe serlig med klekkinger der?

Elva steg 1 cm i timen i går ettermiddag. Det er ikke ideelt, men når den begynner å falle igjen kan det bedre seg. Litt mer enn sporadisk døgnflueaktivitet(jeg har ikke peil på insektlære: en stor gul og en liten svart/brun), vårflueaktivitet utpå kvelden. Kun sporadisk overflateativitet, men jeg lurte et par halvkilo+, og ble lurt av noen som var større, selvsagt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Elva steg 1 cm i timen i går ettermiddag. Det er ikke ideelt, men når den begynner å falle igjen kan det bedre seg. Litt mer enn sporadisk døgnflueaktivitet(jeg har ikke peil på insektlære: en stor gul og en liten svart/brun), vårflueaktivitet utpå kvelden. Kun sporadisk overflateativitet, men jeg lurte et par halvkilo+, og ble lurt av noen som var større, selvsagt.

Det er Sel dere snakker om, ikke sant? Var der forrige fredag og dro land noen harrbeist jeg aldri har sett maken til. Satte ny pers på harr, litt under kiloen. Dette var på solsida, altså rett nedenfor E6. På andre sida er det visst mer ørret. Totalt harrdominans der jeg var i hvert fall. Men moro lell...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg var borte å fisket i G-lågen forrige sesong. Fantastisk elv. Stod da ikke langt fra Lillehammer sentrum. Fisket fra Gausa og ned til broen. Kjekt strekk som gav meg ørret på 1,1 og 2,5, samt en harr på 0,9. Satte alt uti igjen. Mistet en svær ørret som dorget utover i en sinnsyk fart. Mistet den....stod igjen som ett spørsmålstegn. Hvor stor var den?

Pakket godt på meg for elva var veldig kald.

Kommer tilbake...

Når er det slutt på ørretsesongen i elva?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg