Hopp til innhold
Gjest

timing på dobbeltrekk

Recommended Posts

Gjest

I avdeling for mikrokosmos (som det jo i all hovedsak dreier seg om her på forumet) lurer jeg på følgende: Når bør man starte å trekke på framslengen? Har akkurat oppdaga at ting går så mye bedre hvis jeg starter trekket LITT etter starten på framslengen. Da er vel alt fint kunne jeg jo tenke, men jeg lurer likevel på: Hva er riktig etter "Boka"? Skal man trekke akkurat når man starter framslengen eller vente en brøkdel av et sekund? Dessuten: Hvorfor i svarte er det alltid i framslengen flua henger seg opp i snøret, og ikke i bakslengen? Dette er jo relativt uviktige greier i forhold til global oppvarming og mulig krig i Irak...men man skal jo ikke undervurdere viktigheten av dobbeltrekket heller...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
Gjest

for mest "ekstrem" effekt skal du egentlig trekke raskt og hardt i samme moment som du slår over håndleddet i framslengen!

Selvfølgelig vil du trekke noen cm før du kommer så langt, men "selve trekkET" skal som sagt foregå så nært stoppen som praktisk mulig, og stoppe NØYAKTIG NØYAKTIG likt som håndleddsoverslaget avsluttes.

Ikke helt lett å forklare med ord!

fluefiskerhilsen, Andreas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt uenig med deg Andreas. Mener trekket også skal være en akselerende bevegelse (slik som stangføringen). Poenget med trekket er å spenne/lade stangen maksimalt, før den stoppes bestemt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Må bare skrive at jeg er uenig jeg og :)

Dobbeltrekket er absolutt en akselerende bevegelse som brukes "hele"

tiden for å beholde maks spenn i stanga.

Dobbeltrekket starter når framslengen starter men glem nå da ikke at du skal gjøre det samme i bakslengen.Dobbeltrekket skal jo hjelpe deg å lage disse bak/framslengene men med en helt annen fart.

Der du skal skyte snøre vil jeg nok si at Andreas sitt innlegg stemmer bedre for der må du ha den ekstra farta like før du skal slippe snøre..men dobbeltrekk er jo mer enn den siste slengen.

Hånda di skal rett og slett hele tiden være med å bestemme fart og spenn

i utstyret...ettehvert er det den hånda som nesten bestemmer kastingen mest og du vil ikke skjønne åssen du klarte deg uten dobbeltrekk :)

Lær deg gjerne å lage en slags U-bevegelse i bakslengen..den er nok verre å forklare sånn uten videre men den kan gi en utrolig ladning i stanga.

Husk at dobbeltrekket også brukes fint uten at du skal ha max lengder...jeg bruker det hele tiden..selv på korte distanser for det har bare blitt en vanesak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Vil bare sitere fra "legenden" Paul Arden, en liten bit om kasting og trekk;

"Another tip is to experiment with the speed of the hauling. So many people have an inefficient double haul because both hands synchronise speeds. The haul should be short fast tug. Also remember that the time to start hauling is at the beginning of the power snap. Hit it all right and you can knock-off 40 yards with a weight forward, without false casting. And that's the stuff of wet wild dreams. "

hva var det jeg sa.... :lol:

(hvis noen vil diskutere med fasiten, kan han nås via www.sexyloops.co.uk :D !)

Fortsett gjerne å eksperimenter, men prøv å få til det han skriver om her først før du/dere prøver å finne ut noe bedre! Har prøvd mye rart selv, men endte altså opp med dette.

Fluefiskerhilsen, Andreas Lium

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er enig med Andreas. Det er ikke bare Paul Arden som sier dette, Lefty Kreh er en annen autoritet på området, han kaster på en annen måte enn Paul A men sier omtrent det samme om timingen og lengden på trekket. Poenget er, i tillegg til det som Andreas siterte, at hensikten med trekket ikke er å spenne stanga, men å tilføre fart direkte til snøret. Jeg skal ikke på noen måte påstå at dette er ting som jeg har klart å klekke ut selv, men det er definitivt det jeg får til å fungere best. Et kort, raskt trekk i det stanga stopper (med eller uten håndleddsoverslag) setter fart på snøret og gir god lengde, mens min erfaring er at et langt trekk i takt med stangbevegelsen åpner snørebukta noe, og det er ikke hensiktsmessig om man prøver å få ekstra lengde på kastet.

Henning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Jeg er ihvertfall ikke enig :roll:

Neida...jeg sa midt inni teksten at jeg var enig men jeg benytter ikke den teknikken under hele kastet..og for å være ærlig så har jeg ikke så mye interesse av superduperlengdekasting..jeg har da kastet 45 meter med flyteklump #5/6 og da har jeg vel litt teknikk :D ..kanskje..

Men man må da ha spenn i stanga???

Jeg har kanskje missforstått hele greia..SØREN :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Jeg ser ikke helt poenget med å bruke dobbelttrekket hvis du ikke er interessert i "superduperlengdekasting" JmJ!

Husk på hvor mye større slitasje det blir på ringer og snøre!

:wink:

Jeg prøver selv å kun bruke dobbelttrekket der det kreves lange kast, eller høy fart på snøret.

Du hadde vel kastet desidert lengst i NM med en 10fot aftm7 hvis du kaster 45m med aftm5/6, hadde du ikke??? Hvordan gikk det med deg i NM?(Går ut fra at du var med..)

Fluefiskerkastehilsen,

Andreas Lium

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg ville bare skyte inn at 45 meter med en flyteklump klasse 5/6 virkelig er superduperlangt! Under NM i casting for noen uker siden kastet mange opp mot 50 meter, og det med synkesnører (15 m) på rundt 40 gram og 0,20 skytesene. Stengene tilsvarer forresten AFTM 17-18

Resultater fra NM i fluekasting finnnes forøvrig på sidene våre, og det lengste kastet der var 40 meter med god medvind og skyteklump i klasse 7.

Lengde er veldig viktig for noen, men dette var vel å overdrive..?

Filip

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Selvsagt overdrev jeg :D

Det må da være litt rom for tøys her?....Hvis ikke det er rom for tøys så lover jeg å aldri tøyse mer!Det lyste vel ganske lett gjennom?

Da får jeg bare beklage.

Sannheten var selvsagt 10m kortere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Greit nok at dobbeltrekket har i hensikt å sette fart på snøret, men selv om man vil det eller ikke så hjelper det til å spenne opp tuppen av stanga under hard belastniing.

Etter mine erfaringer kan starten på dobbeltrekket i framslengen være individuelt, men for at man skal kunne kaste lengst mulig må man ha ett aksellerende trekk, der man stopper i det man setter bukta. Stopper man et mikrosekund senere vil man selvfølgelig få stor fart på snøret, men overrullinga vil skje for fort, og det meste vil havne i en haug.

Gulars

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Enig med Gulars.

Og siden det var null respons når jeg spurte om det gikk an å tøyse litt så er det tydeligvis ikke populært og da kan jeg ikke annet enn å le oppgitt!

Bunnsolid seriøst må noen ha det..det er ikke min greie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

men da er jo andreas og jmj endelig blitt venner igjen, og jeg har fått mange gode svar og alle er fornøyde.

takk og takk

jørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Har studert dette med kasting en del, og jobbet mye for aa perfeksjonere min egen kasting.

For det foerste maa det sies at det neppe finnes noen fasit paa dette. Poenget maa vaere aa kaste dit man oensker paa en saa lite kraftanstrengende maate som mulig.

Selv bruker jeg dobbelttrekk til alle kast for aa korte ned selve kastebevegelsen. Ved aa korte ned kastebevegelsen oeker jeg ogsaa sjansen for aa treffe maalet. Hvis man liker korte kastebevegelser boer man styre unna amerikanske "guru" metoder. De gutta er flinke og underholdende, men deres metoder er neppe de letteste aa laere. Ta en titt paa en gjenomsnittlig amerikansk (eller engelsk, eller new zealandsk, osv osv) fluefisker saa forstaar du hva jeg mener. Vi skandinaver har utviklet oss i en litt annen retning enn 'de andre', og tro meg; det kan tydelig sees i selskap med bl.a. amerikanere.

Jeg begynner dt bevegelsen like etter kastet har startet og aksellererer den i takt med kastet. Maks er (selvfoelgelig) naar stanga har maks spenn. Ingen korte rykk e.l.

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Nå var vel temaet her; hva som var OPTIMAL timing på dobbelttrekket!

Forutsetningen for bruk av "det optimale trekket" er da en kastebevegelse som, ja, er noe vanskelig å lære seg.

Da får man jo velge:

1- gjør det enkelt, øv mindre

2- Gjør det til vitenskap, øv mye, kast som en gud :D

Her er det jo forskjellige interesser og prioriteringer selvfølgelig, og man kan kaste langt med utrolig mange forskjellige varianter av fluekast.

Veldig individuelt det med kastteknikk også..

Fluefiskerhilsen, Andreas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Jeg er ihvertfall ikke enig :roll: 

Neida...jeg sa midt inni teksten at jeg var enig men jeg benytter ikke den teknikken under hele kastet..og for å være ærlig så har jeg ikke så mye interesse av superduperlengdekasting..jeg har da kastet 15 meter med flyteklump #5/6 og da har jeg vel litt teknikk :D ..kanskje..

Men man må da ha spenn i stanga???

Jeg har kanskje missforstått hele greia..SØREN :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Nå var vel temaet her; hva som var OPTIMAL timing på dobbelttrekket!

Forutsetningen for bruk av "det optimale trekket" er da en kastebevegelse som, ja, er noe vanskelig å lære seg.

Da får man jo velge:

1- gjør det enkelt, øv mindre

2- Gjør det til vitenskap, øv mye, kast som en gud :D 

Her er det jo forskjellige interesser og prioriteringer selvfølgelig, og man kan kaste langt med utrolig mange forskjellige varianter av fluekast.

Veldig individuelt det med kastteknikk også..

Fluefiskerhilsen, Andreas

Optimal timing er vel helt avhengig av hva slags teknikk man har fra foer. Presiserer nok en gang at det finnes fluefiskere i Skandinavia som kaster bedre enn Lefty et co men som ikke er like pr kaate.

:)

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Jeg skrev da aldri at jeg kaster 15m som sitert over her..eller jo forsåvidt kaster jeg 15m oftere enn 30..behovsmessig vel og merke...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Har du sagt 15 meter, så har du sagt 15 meter og det må du stå for.... men det er slett ikke værst det... du vet...lengdene kommer etterhvert...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Ja det sitter nok snart med dobbeltrekket og da skal jeg søren meg over 20m...mulig jeg skipper dobbeltrekket og begynner å øve på trippeltrekket direkt! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg