Hopp til innhold
Tom Syversen

Ørreten slår etter flua.

Recommended Posts

Hei.

Nå skjedde det igjen.Har opplevd det noen ytterst få ganger før,men det hører til tilfeldighetene, i allfall for min del.

I dette tilfellet så klarte jeg ikke  å kjenne motstand i det jeg gjorde tilslag, og det på 3 kast i forskjellig retning.

Var jeg for rask?Liker ikke å tro det,for dette har skjedd meg før.

I det siste tilfellet så jeg tydlig halepartiet til ørreten som viste seg som det jeg trodde

var et vak etter flua,men kan det være at ørreten prøver å slå etter flua.

Eller er det rett og slett at den bommer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har vært borti det samme noen ganger , og da når det har klekket store vårfluer. Klarere du å la flua ligge uten å sette tilslag så tar fisken den under ett sekund etterpå :smile:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det hender vel at ørreten slår det byttet sitt med halen, men jeg opplever igrunn ikke det veldig ofte. Og det er vel ofte mindre fisk jeg opplever det med. 

Noen ganger er man for rask, for min del skjer dette gjerne tidlig i sesongen mens skuldrene er greit plassert oppunder ørene. Gjerne i krystallklare elver der man ser hele hendelseforløpet fra fisken stiger til den skal ta flua. Tipper jeg ofte røsker flua avgårde lenge før fisken egentlig har gapt over :p  Kan også skje på korte oppstrømskast (2-3 meter) og mens fortsatt skuldrene er plassert oppunder ørene :) 

Noen ganger er man for treig, for min del skjer dette gjerne seint på en fisketur (feks slutten av uka, seint i sesongen), skuldrene er der de skal være og man egentlig ikke er fokusert 100 % fordi man allerede er fornøyd med sesongen fiskemessig, og kanskje fokuserer mer på vak andre steder enn der man fisker eller en fugl eller naken dame som soler seg på andre siden :D  

Når skuldrene er på plass, man er 100 % konsentrert tror jeg ikke jeg verken er for sein eller for rask. Da tror jeg tilslaget stort sett sitter som det skal. Men det betyr naturligvis ikke at jeg får all fisk som for meg ser ut som vaker på flua mi av den grunn :) 

Noen ganger antar jeg fisken refunderer(spytter ut) flua altfor fort. Slik fisk kan man naturligvis også kroke, men jeg tror det i stor grad handler om flaks/uflaks. Hvordan fisken beveger seg når den er på vei ned igjen (rett ned, til siden, samme vei den kom etc). 

ALTFOR lange kast med mending etc så handler det nok også mye om flaks/uflaks om man får fisken. Kan tenkes tilslaget bør begynne FØR fisken faktisk vaker for å få satt det riktig. Men det hender jo da også at jeg kroker fisk, trolig snev av flaks. 

Man har også situasjoner med altfor mye løssnøre ute, gjerne oppstrømsfiske i drittstrømmer og man omtrent aldri vil kunne gi et tilslag korrekt om man vil at flua skal flyte riktig. Flaks/uflaks :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror ikke fisken bommer. Hvis den "bommer", er det fordi den refuserer flua. Fluer som ligger høyt, fare for å komme unna, slår den med halen for å drukne den. Deretter ta den.

3 M hadde noen fine filmer som ilustrerte dette (refusere). Gary Lafontaine hadde sine studenter på tur ....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg