Hopp til innhold
KimRoger

Spleise på tur til New Zealands beste ørretelv?

Recommended Posts

Hei, jeg planlegger en tur til New Zealand i januar 2020. Jeg vet om en elv som trolig er den beste i hele landet, og som jeg har drømt om i 15-20 år (har blant annet bodd der nede). Utfordringen er at elva er vanskelig tilgjengelig, og krever helikopter og muligens guide (de guidene som kjenner elva tar heller ikke med alle dit, men kun noen få som vet om elva). Rundt 2006-2008 fikk jeg en pris på 10 000 kroner for en dagstur dit. I dag er prisen garantert enda litt høyere. Og da slo tanken meg at vi kanskje kan reise flere? To fiskere vil halvere prisen, noe som er svært gunstig, siden det er så dyrt. Å reise alene tar jeg meg rett og slett ikke råd til. Noen som tilfeldigvis skal til Sørøya i 2020, og vil være med og spleise? Jeg kjenner for øvrig noen lokale som dro dit uten helikopter, men det er en veldig lang og slitsom tur, og ikke aktuelt. Til slutt, og det viktigste, litt fakta om elva: Det er ei fin og blank elv, ikke så stor, altså typisk newzealandsk. Det som gjør elva spesiell er snittstørrelsen på ørreten. Den ligger nemlig på "double figures", det vil si over 10 pund, som igjen er 4,5 kilo. Det er naturligvis også en del mindre fisk i elva, men veldig mye av ørreten ligger på 4-6 kilo. Det virker som at de fleste ørretene her blir maksimalt store, noe som gjør snittstørrelsen så utrolig. I motsetning til "normale" elver, der bare noen få ørreter blir så store, noe som da kalles for troféørret. I praksis er denne elva derfor full av troféørret, som faktisk er gjennomsnittsstørrelsen. Vi snakker altså om fisk fra 4,5 kilo  og oppover.

Så igjen, noen som blir med og spleiser på en dagstur dit? Som sagt, med to personer og halv pris vurderer jeg å dra. Hvis ikke blir det for dyrt. Jeg tenker at det koster selvsagt mye penger. Men også at dette er en once in a lifetime fisketur, og definitivt det ypperste av ørretfiske du kan oppleve noe sted.

Kim R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder