Hopp til innhold

Recommended Posts

Fortsetter med flere manglende forståelser i dette sjabre året.

Ikke minst i elver med et visst motsetningsforhold mellom de ulike redskapstyper er krangelen om feilkroking høylydt. Men ingen sier hva feilkroking er, det er liksom noe underforstått. 

Jeg mener fx at hvis fisken suger kroken slik at den går ut mellom gjellebladene, kan man ikke kalle dette feilkroking. Likeså hvis kroken fester i svelget. Eller at laksen slår etter flua og den fester på utsiden av munnviken. 

Jeg mener at feilkroking skjer når kroken fester seg i skinn, finner og fiskekjøtt i området bak gjellelokkene og til sporden. 

Hva sier gentlemennene?

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Så det er noen som mener at det er feilkroking hvis flua er inne i munnen på fisken ?? jævla spesielt ! ikke rart laksefiskere blir sett på som idioter :smile:

Er svært enig i setningen din til slut over hva du definerer. Selv om jeg har opplevd laks som kliner til tørrflue med halen bevist og har satt seg fast. Helt teoretisk er jo det en kroking lik en i munnen siden det alle laksefiskere prøver å oppnå er å provosere laksen til hugg :cool:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
9 minutter siden, lars p said:

Så det er noen som mener at det er feilkroking hvis flua er inne i munnen på fisken ?? jævla spesielt ! ikke rart laksefiskere blir sett på som idioter :smile:

Må bare bekrefte dette umiddelbart, Lars. Særlig i «drøftelsene» rundt flue og makk hvor sistnevnte til tider svelges. (Skulle forstått det hvis saken var cr). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et glitrende eksempel på feilkroking må vel være da jeg kroket en bever på Støren med tohåndsen. Kroken satt i pelsen og ikke i kjeften. Var ikke så lysten på å praktisere C&R på en småsur bever, men heldigvis så klarte jeg å røske løs tubekroken, og alle var happy :smile:

Ellers så har jeg en litt snevrere def. av "feilkroking", da jeg mener det omfatter all kroking, unntatt når flua sitter inne i kjeften på laksen.

Endret av Gillen
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jag fick en tysk kanotist i ett bakkast en gång.:blink::clapping:

Jag såg inte honom, men han såg mig och skulle vara snäll och inte störa och smög bakom mig.
Fel beslut :badgrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg