Hopp til innhold
svensvik

Hvilke kast må man beherske?

Recommended Posts

Gjennom et sjabert år må man sysselsette seg litt. Deriblant har jeg lest om ymse fluekasting, også innhold i ymse kastekurs.

Det slår meg at overhode-kastet liksom er borte. Kanskje det mest praktiske kastet av alle.

Ellers produseres det eksempelvis (spey)liner engros som har til felles at tip’en ikke skal telles med i vekten. Ligner på skagit. En skal altså legge kanskje 20 fot på vannet, noe som gjerne krever sine varianter av kast. Ellers blir kast over hodet umuliggjort av linevekten.

Imidlertid er kunstferdige kast med, fx hvor man må bytte om hendene på korken.

Jeg spør gentlemennene her inne, hvilke kast greier man seg med?

Mitt forslag: Over hodet, snakeroll og enkel spey på rettsiden av elven. Over hodet, snakeroll og venstrespey/innkast over venstre skulder på feil side av kulpen. Da kan man fiske så mye man vil, så taktisk man vil og hvor man vil. Hva sier dere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Vel, jeg savner ikke overhodekastet. Det er vel det kastet med mest begrensninger(tohånds). 

Behersker man et underhåndskast eller moderne spey, kaster begge sider så klarer man seg godt i de aller fleste tilfeller, snakeroll er også et praktisk kast.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg savner folk som kan kaste overhodet jeg. Er alt for mye folk som plasker og bråker langs elvene våres, og ikke minst vader.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da jeg begynte med laksefiske var overhodekastet det første kastet jeg lærte med tohåndsen. Bruker det fortsatt ganske ofte når jeg må kaste langt eller vil unngå plasking og bråk i elva. Klumpene jeg bruker er ikke tyngre enn at det går fint å luftkaste med disse uten at stanga "tar kvelden".

Har observert fiskere som bruker både 3 og 4 innkast før de sender snøret ut i elva, stående utvadet til plimsollermerket :wink: Da er det ikke spesielt moro å komme etter en slik person og laksen har forlengst knepet kjeften godt igjen, men det er en annen historie..

Av andre kast som det er fordelaktig å kunne er som andre også har nevnt enkel/dobbel spey og snakeroll.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Benytter korte stenger i #3-5 . 7`9" - 8`6". # 6, 9`. Overhåndskast, selv om jeg prøver rullekast uten stort hell. Nøyaktig 50 år siden jeg kjøpte min første stang, etter å ha kjempet noen år med faderns cane stang og silkesnøre. Klarer meg med overhåndskast, kanskje derfor jeg ikke kan skryte av mange ørret over kg grensen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg