Hopp til innhold
Tom Syversen

Vision XO fluesnøre.

Recommended Posts

Jag har fiskat en del med flyt #7, tycker det är en kanonlina till enhandsfisket efter lax.

Jag har även fiskat en del öring på kusten, men då får jag rätt eländiga skärsår i "strip-fingret" för den är ridgad, så ska du fiska på hemtag rekommenderar jag en sån där stripping guard.
Det är en riktigt långkastande lina, och det känns som det går riktigt enkelt och följsamt att kasta med den - över lag så tycker jag att den är helt kanon på alla sätt och vis!

det kanske är lättare att få tag på i Sverige... Fishline har den för 799 sek, men då åker du väl på tull (pun intended ;) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Takk for svar SunrayShadow.

Jeg bestilte en XO i klasse 5 og har kastet med denne.

Det jeg personlig ikke likte med lina er at den har større diameter på taperingen i front og belly.

Dette er selfølgelig smak og behag,men jeg har aldri likt liner med den taperingen.

Det krever at vi må sette større snørehastighet enn om vi hadde en line med straight eller motsatt tapering

når vi har mer line utenfor stangringen.Jeg antar at tanken er å forsinke overrullingen og kunne slå over større fluer?

Et lite sidesprang er at jeg har aldri forstått hvorfor Vision ED lina forsvant.

Makan til line som går som en drøm gjennom lufta på grunn av sin diameter skal du lete lenge etter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
18 timer siden, Tom Syversen said:

Takk for svar SunrayShadow.

Jeg bestilte en XO i klasse 5 og har kastet med denne.

Det jeg personlig ikke likte med lina er at den har større diameter på taperingen i front og belly.

Dette er selfølgelig smak og behag,men jeg har aldri likt liner med den taperingen.

Det krever at vi må sette større snørehastighet enn om vi hadde en line med straight eller motsatt tapering

når vi har mer line utenfor stangringen.Jeg antar at tanken er å forsinke overrullingen og kunne slå over større fluer?

Et lite sidesprang er at jeg har aldri forstått hvorfor Vision ED lina forsvant.

Makan til line som går som en drøm gjennom lufta på grunn av sin diameter skal du lete lenge etter.

Just vikten långt fram är något jag uppskattar när jag fiskar in, ofta gör jag det nästan hela vägen till skarven mellan tafs och lina, med mycket vikt fram så är det lätt att vispa ut tillräckligt med lina för att kasta. Jag kör ofta med riktigt lång - runt två spölängder tafs och ganska små flugor (6-8 enkelkrok för lax) och upplever att linan ger hög fart utan att slå över för hårt...

XO är väldigt lik Extreme Distance (jag har iaf för mig att det var den som hade liknande tapering, men lite tunnare skjutlina) och jag tror att anledningen till att ED försvann var att den slets för snabbt pga den tunna coatingen.
Och visst, jag håller med om att skjutlinan är bra grov vilket gör att den fyller rullen rejält, men jag tycker att skjutet är riktigt bra. Möjligen med minus för när man står utvadad i strömt vatten med långa slingor skjutlina - då suger den fast lite väl hårt i vattnet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Taperingen på de to linene er ikke lik i det hele tatt.

Å kaste med de to linene mot hverandre er som natt og dag etter min mening.

En tanke som slår meg er: Hva hvis Vision hadde tatt opp produksjonen av ED igjen.

Det hadde vært artig å se hvilken av de to linen som ville solgt best under forutsetning at det

informeres om det.Vel,for min egen del,jeg hadde lett kjøpt 10 eller 20 liner hvis jeg viste at

Vision ED lina hadde blitt tilgjengelig igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
17 timer siden, Tom Syversen said:

Taperingen på de to linene er ikke lik i det hele tatt.

Å kaste med de to linene mot hverandre er som natt og dag etter min mening.

En tanke som slår meg er: Hva hvis Vision hadde tatt opp produksjonen av ED igjen.

Det hadde vært artig å se hvilken av de to linen som ville solgt best under forutsetning at det

informeres om det.Vel,for min egen del,jeg hadde lett kjøpt 10 eller 20 liner hvis jeg viste at

Vision ED lina hadde blitt tilgjengelig igjen.

Då blandar jag säkert ihop den med någon annan lina, och ja, jag ser på taperingen på bilden till ED att den inte alls är lik XO...
Men jag kommer ta mig tusan inte på vad den hette som jag tänkte på, den försvann för ganska många år sedan (precis som mitt minne verkar ha gjort) :unsure:

Endret av SunrayShadow

Del dette innlegget

Lenke til innlegg