Hopp til innhold
Tom Syversen

Kastestil

Recommended Posts

Jeg har fra første stund jeg ble interessert i fluekasting og fikk høre om Steve Rajeff alltid vært sabla imponert.

Steve har noen særegne stopper og ikke noen typisk 170 stil.

Han har i mine øyne en stil som tiltaler meg.

Dette gamle klippet viser noe av dette.

Noen som her en eller annen mening om det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Rajeff er kjent som en amerikansk kraftkaster med noe spesiell teknikk hvor de "voldsomme" stoppene peker seg særlig ut. Det er neppe mulig for de fleste å kopiere dette. Skulle gjerne ha greid det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kort armlengde og mye kraft! Med større utslag i skuldre kunne han kanskje fått enda mere dreis på snøret. 

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når jeg lærte å kaste med flue så lærte jeg å se fremover og ikke snu hodet for å se bakover.Vet ikke hvorfor noen velger å gjøre det.:ph34r:

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, Tom,

ble det av dere på lørdagen, fikk dere kastet noe der inne?

Når det gjelder Steve her, så har jeg altfor mye respekt for ham til i det hele tatt å våge meg på å kommentere stilen. Så det skal jeg ikke gjøre. Men jeg tenker at alle stiler er tillatt så lenge de fungerer til formålet. Hva vi kommer unna med eller ikke er til ganske stor grad betinget av utstyret. Heldigvis vil jeg si, har vi flere stiler vi kan plukke frem til hvert sitt bruk. De fleste gode kastere har flere stiler med sitt tilpassede utstyr som de tar frem til respektive fiske/kastesituasjon. Jeg tenkte bare jeg kunne passe på å si litt om min egen preferanse i forhold til guru33 sitt innlegg om hodedreining. Jeg både ser og ikke ser, avhengig av hva jeg holder på med. Til et overhodekast av den mer ekstreme typen, ser jeg alltid, for blant annet å studere linja, høyden, og renheten i bukten, før jeg bestemmer om jeg kan komme på avlevering. Min greie for å unngå overrotasjon er å avvente hodedreiningen inntil bukt satt. Blant annet. Den har nok smittet over mer og mer til vanlig fiskekast også de senere årene, og det er nyttig for jeg kaster med mange ulike typer liner, og hva jeg ser etter i så måte vil variere noe. Jeg tenker at for en nybegynner finnes ingen fasit i forhold til om denne bør se eller ikke, jeg synes faktisk det blir like feil å si til en nybegynner at han aldri må se, som å si at han alltid skal det. Det som blir viktig, for meg i hvert fall, er å la det helt og holdent få være deres egen sak, men forsøke å veilede i hvorfor, på hvilke tidspunkter, og hvordan den fungerer i samarbeid med kroppens posisjon og føringer i øvrighet. Som vi alle vet, tingene henger sammen.

Jan.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg