Hopp til innhold
Shortcut

Er fluestengene egentlig blitt "bedre" siste 25 år ??

Recommended Posts

Min selvbygde Sage 796 RPL  Graphite III , 25 år gammel, er fremdeles en fantastisk fluestang. Spey eller over hodet. Den går som en "kule" og svært behagelig å fiske med. I år traff jeg 2 ungdommer i Bjerkreim. De ble født det året jeg bygget stangen min :) Vi diskuterte stenger og liner. Og det endte opp med at vi byttet stenger en økt. De kunne ikke forstå at en 25 år gammel stang kunne være så bra. Spørsmålet er : Er alle disse nye materialene og betegnelsene bare lureri ?? , for å få oss til å tro at siste modell er så fantastisk ? Etter mitt syn er det bare marginal utvikling siste 25 år .

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
6 timer siden, Shortcut said:

Min selvbygde Sage 796 RPL  Graphite III , 25 år gammel, er fremdeles en fantastisk fluestang. Spey eller over hodet. Den går som en "kule" og svært behagelig å fiske med. I år traff jeg 2 ungdommer i Bjerkreim. De ble født det året jeg bygget stangen min :) Vi diskuterte stenger og liner. Og det endte opp med at vi byttet stenger en økt. De kunne ikke forstå at en 25 år gammel stang kunne være så bra. Spørsmålet er : Er alle disse nye materialene og betegnelsene bare lureri ?? , for å få oss til å tro at siste modell er så fantastisk ? Etter mitt syn er det bare marginal utvikling siste 25 år .

Etter å ha bygd #9 på glassfiberblanks frå Asbjørn Hørgård , vart det på ein bråbestemt ferietur til Svealand ca. -80( Snø ned til 500 m  4juli !!!!) plutselig innhogg i budsjettet  med innkjøp av 10f #6 CARBON ! . Hadde jo lest om nye materialer og denne måtte eg berre ha (eg er mannen i huset !) Kingfisher mod. Black Pennel . Har ingen problem med å ta denne i elva den dag i dag (eller neste sesong !) Litt utdatert i forhold til ringer ,3 småe Fuji nederst og knøttliten Fuji toppring !! Så det funker ikkje med Moserstrømper på Tjukke klumper nei !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 14.9.2017 at 21.21, ling1 said:

Etter å ha bygd #9 på glassfiberblanks frå Asbjørn Hørgård , vart det på ein bråbestemt ferietur til Svealand ca. -80( Snø ned til 500 m  4juli !!!!) plutselig innhogg i budsjettet  med innkjøp av 10f #6 CARBON ! . Hadde jo lest om nye materialer og denne måtte eg berre ha (eg er mannen i huset !) Kingfisher mod. Black Pennel . Har ingen problem med å ta denne i elva den dag i dag (eller neste sesong !) Litt utdatert i forhold til ringer ,3 småe Fuji nederst og knøttliten Fuji toppring !! Så det funker ikkje med Moserstrømper på Tjukke klumper nei !

Husker du mere om de Kingfisherstengene..? Jeg kjøpte nemlig 2 byggesett men husker ikke hvem som var postordreselger her. Stengene har jeg ennå og bruker dem selvsagt i ny og ne. Den ene stangen er 11' 3-delt #8 og den andre er 10' #6 todelt. Mener å huske jeg kjøpte disse i ca 1986-88 eller deromkring.

Her prater man aksjon nedi håndtaket. Utrolig gode til å speye med og eter omtrent alt av lineklasser. Har du bilde av stanga du kan legge ut hvis du gidder..?

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
35 minutter siden, Tom Syversen said:

En annen ting er at altfor mange leser seg blinde på tallet på stanga.

Tenker Tom her på prislappen eller vektklassen? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 15.9.2017 at 9.09, Salaren said:

Husker du mere om de Kingfisherstengene..? Jeg kjøpte nemlig 2 byggesett men husker ikke hvem som var postordreselger her. Stengene har jeg ennå og bruker dem selvsagt i ny og ne. Den ene stangen er 11' 3-delt #8 og den andre er 10' #6 todelt. Mener å huske jeg kjøpte disse i ca 1986-88 eller deromkring.

Her prater man aksjon nedi håndtaket. Utrolig gode til å speye med og eter omtrent alt av lineklasser. Har du bilde av stanga du kan legge ut hvis du gidder..?

Min er som sagt 10f #6 .Kjøpt ferdig på butikk i Sverige. Rettelse, ingen Fuji i toppen ,men ganske liten .Kun eit ørlite merke av Kingfisher-fuglen på Klinga,resten av merking under ,i enden . Måtte slipe litt for å trylle fram merking etter slitasje på alu-endebutt .Må sitere fleire gonger for å få inn bilder .

P1020932.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk skal du ha så masse for flott bilde. Ja det er slik også jeg husker de som var ferdigbygde og her i Sør var det flere som hadde Kingfisherstenger i den tiden der i siste halvdel av 80 åra. Husker ikke helt hvorfor jeg valgte å bygge selv men sansynligvis hadde det vel med pris å gjøre. Men så var dert også disse stengene som trigget interessen for å bygge/surre flere stenger etterhvert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bygde meg en Kingfisher Black Habit 10' #8-9 i 1981/82. Mener jeg bestilte emnet og deler fra Karpens flugfiske. Tok lang tid gjennom tollen siden emnet var produsert i Taiwan.... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har personlig kun brukt og prøvd mer moderne stenger enn de dere snakker om men en ting jeg setter pris på med dagens stenger er at de er 4-delte og kommer i praktiske tuber. Det tror jeg er bedre enn den gamle 2-delte løsninga. Aksjon og feeling kan sikkert oppfattes som bedre på på de eldre stengene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vil melde meg på som kverulanten eller eller kjetteren her. Sammenligner jeg de stengene jeg hadde for ca 20 år siden med de jeg har i dag, er de (mye) lettere, og med spenstigere/kjappere slag samtidig som de dempes raskere og er generelt mer lettkastet.

Selvsagt ingen kvantesprang fra "de første" gode karbonstengene og fram til nå, men helt klart forbedringer i viktige detaljer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Veldig enig med Svensvik her. 

I tillegg er det en annen faktor som virker inn. Man har, som ivrig enhandskaster, lagt bak seg noen tusen kast siden de første karbonstengene kom ut. Skal man tro at flittig praktisering også betyr bedre ferdigheter og større erfaring, bør vel dette også inn som en variabel i diskusjonen her. Så helst bør man plukke frem den første karbonstanga igjen og prøve den med dagens liner, ta høyde for egne forbedrede ferdigheter, så vil man få et inntrykk - men ikke en fasit. 

Min erfaring er vesentlig forbedrede stenger de siste 10-15 årene. Man MÅ nesten mene dette ellers er det jo ingen poeng å kjøpe nye stenger. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
14 timer siden, Asbj.R. said:

Man MÅ nesten mene dette ellers er det jo ingen poeng å kjøpe nye stenger. 

Ble veldig uenig med Asbjørn her. Å kjøpe stenger eller sneller er et helligbrøde i seg selv, mange mener at dette er det ultimate poenget med livet. 

Selv har jeg ikke kjøpt noe slikt på 2 år nå,bare noen nye liner. Og jeg kjenner veldig godt at dette virker inn på kroppen med ilende stressmerter, og mentaliteten med tunge sinnsmessige trauma. 

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg for min del har fått et veldig avslappet forhold til dette.Jeg har ikke kjøpt en stang eller snøre på flere år nå.

Ser ikke noe som helst poeng med det,i og med at det ikke noe nevneverdig nytt som skjer.

Og med nevneverdig mener jeg at det skal ha en betydlig endring,noe som gir meg en annen opplevelse

enn stenger og snører fra 10 eller 20 år tilbake.

Back to the future.....

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som relativt ny innen fluefiske, så syns jeg det er kjempegreier med sånne som tror at nytt utstyr er saliggjørende. Dermed flommer Finn.no over med utstyr til en billig penge.

Om fluestengene er blitt bedre siste 25 år har jeg ingen forutsetning for å mene, da jeg helst har fisket med haspelstenger. Og de har ihvertfall blitt bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
8 timer siden, OlafK said:

Som relativt ny innen fluefiske, så syns jeg det er kjempegreier med sånne som tror at nytt utstyr er saliggjørende. Dermed flommer Finn.no over med utstyr til en billig penge.

Jeg har fortsatt alle enhands fluestengene jeg har kjøpt, siden første halvdel av 70-tallet. 9 i tallet, og den siste anskaffet for 3-4 år siden, fordi jeg hadde mistet 2 lakser (bifangst) på #5 stanga (den mest brukte). Graderte opp en klasse og ble overrasket over hvor mye bedre den stanga var ifht 5ern som var rundt 10 år gammel. 

Har solgt ei tohands som jeg ikke ble venn med. 

Ellers er jeg enig i poenget ditt Olaf, at man finner mye bra stenger til hyggelige priser på Finn. Personlig vil jeg helst prøvekaste ei stang før jeg kjøper den, pga selvlærte kaste(u)vaner.

Forøvrig var min sluttkommentar i forrige innlegg mest humoristisk ment. Jeg tenker at jeg har de stengene jeg trenger nå, for resten av mitt fiskerliv.  Hvis ikke, som Tom sier, det skulle dukke opp noe revolusjonerende nytt, eller som Svensvik hinter til; å vedlikeholde sin helse og velvære. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hører kanskje med her at den ikke helt ukjente Gøran Andersson kommer opp med en ny serie nå:

En-hånds

494-5

590-5

696-5

796-5

To-hånds

9116-5

6120-6

8130-6

9126-6

10150-6

Detaljer rundt dette får man mest trolig neste måned. Kanskje må man da bla opp, enten man vil eller ikke. (Skulle gjerne visst hvordan man får satt enkelt linjeskift her inne).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det eneste nye er vel at "forrige modell" stenger er blitt delt opp i flere deler slik at de enklere skal få plass for transport i små elektriske biler som for øvrig også er i skuddet om dagen.  Selv foretrekker jeg større biler og de gamle tre-delte stengene. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
19 timer siden, Tom Syversen said:

Mener bestemt at Loop / Karpens hadde en slik løsning for minst 30 år tilbake i tid. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
4 timer siden, Nobody said:

Mener bestemt at Loop / Karpens hadde en slik løsning for minst 30 år tilbake i tid. 

Veldig nysgjerrig på å vite mer om dette. Hvis du virkelig vrir skallen, husker du litt mer om dette? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror det var noen lettere utgaver av Sage SP-modellene som hadde en slik løsning med Sage storspolesnelle på slutten av 1990 tallet.

Mener det ble solgt en slik på Ebay for ei tid siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
6 timer siden, Nobody said:

Kan det være SAGE SPL Center axis du tenker på fra 90 årene som Arctic1827 snakker om her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Registrer deg eller logg inn for å kommentere

Du må være innlogget for å legge igjen en kommentar

Lag en konto

Registrer deg og få full tilgang til forumet!

Register a new account

Logg inn

Har du allerede konto? Logg inn her.

Logg inn nå