Hopp til innhold
svensvik

Enda en sesong

Recommended Posts

Riffling og bombere ned denne siklebekken i kveld. Ganske så rart at her kan det renne både 100 og 120 kubikkmeter vann per sekund. Men ingen tellende resultat i form av laks eller sjøørret. Og dermed er også årets sesong over for meg. En helt uvanlig dårlig fluefiskesommer som det er greiest å glemme umiddelbart.

IMG_4669.JPG

Ørret.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ja det er bare å hive seg på og vet sannelig ikke om man skal le eller gråte men samme her, makan til elvesesong har heller ikke jeg opplevd. Ikke at det ikke finnes sølvfisker der jeg slenger mine fluer men jeg klarer ikke å få dem på land, kun korte tak, et og annet sprell og så sier fisken takk for seg. Det har heller ikke i år manglet på hverken innsats eller timer men det virker altså som at det ikke blir røkelaks til Jul av selvfisket laks i år. At dette har påvirket psyken er det aldri tvil om og nå går jeg i elva og fisker rett og slett med et slags fandenivolsk humør og uttrykker ikke en mine lenger når jeg mister mine fisk, men bare fisker videre helt uttrykksløs som om intet har hent. Det er rett og slett blitt en regel snarere enn et unntak at man mister sine sølvfisker.

Men heldigvis har heiene gitt meg mange gode panner med aurer når jeg har ferdes på mine turer i sommer og jeg ser ennå muligheten til å sikrer noe matfisk fra hei og fjell før høsten setter inn for alvor.

Det hviler en forbannelse over mine laksefluer og stenger, hva gjør en mann i beste alder da.?

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
15 timer siden, Salaren said:

Det hviler en forbannelse over mine laksefluer og stenger, hva gjør en mann i beste alder da.

Man kan selvsagt også se dette fra den positive siden. Det kan godt være at en del utvalgte har fått utstyret utsatt for fiendtlig ganning, og at det derfor må skiftes ut.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 1.9.2017 at 13.36, svensvik said:

Man kan selvsagt også se dette fra den positive siden. Det kan godt være at en del utvalgte har fått utstyret utsatt for fiendtlig ganning, og at det derfor må skiftes ut.

Ganning, ja da må i så tilfelle alle mine fluestenger som andvendes til sølvfisker være sterkt angrepet. 

Ellers, joda jeg var godt inne på tanken om å skaffe meg ei superlett tohånds tidligere i sommer men nå er den tanken ganske så fortrengt. Og mine ellers så ypperlige fluestenger som i tidligere år har bukket så pent vel og lenge men som i år kun har gitt uhøflige korte nikk har jeg bare hengt opp under garasjetaket så kan de bare henge der til spott og spe. De fortjener fanden ikke å få overvintre i sine silkeforede futeral i vinter nei.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
19 timer siden, Salaren said:

hengt opp under garasjetaket så kan de bare henge der til spott og spe. De fortjener fanden ikke å få overvintre i sine silkeforede futeral i vinter nei.

Har bedre tid nå og ser derfor av og til på TV'en. Iflg. logikken til disse som forstår seg på ting, er dette stigmatisering (jvnf. at man må være snill og god mot disse som banker en i hodet eller stikker en med kniv) - altså stangstigmatisering. Så jeg kommer til å stelle og dulle med stenger og sneller såpass at kona blir både forbauset og misunnelig.

Det er min plan, inntil videre og etter hvert.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er trist å høre om slakke snører og lite laks, gutter. 

I nord har det, til tross for kalde temperaturer og lite insektsklekking, vært en bra sesong for oss enhandsfiskende treller. Opplevde et sjørøyebonansa i ei av finnmarkselvene, men 22 sjørøyer på 4 døgn og 2 mann. Ingen av SRene var under 1 kg, og flere var over 2 kg. Virkelig en "once in a lifetime" opplevelse. 

Jaggu ble det Altalaks på en tohandsamatør også, men det inspirerer likevel ikke til økende aktivitet med de tunge stengene i kommende år. 

Denne skomakeren blir ved sin lest, og holder seg trofast til det noe lettere fisket. 

Det får være konklusjonen dette året nå når vadebuksa er vasket og hengt til tørk, og stengene blir høytidelig takket av for god innsats og støtte. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel, må bare få innrømme i dag etter å ha kommet med tildels grove utstyrsbeskyldninger og hevnpåstander for noen uker siden at ting tross alt forandret seg i siste liten. Siden noen elver her i sør fikk forlenget sesongen så ble det gitt tillatelse fra kone og barn at far kunne få fiske litt til men bare hvis ungjentene fikk være med minst en tur daglig i elva. Bare koselig det og når man klarte å lande ikke mindre enn 2stykker 5 kilos gytemodene mørke hunner i fullt åsyn og stormende jubel fra jentene så ble det jo ekstra stas. Og når far på sine aleneturer morgen og senkveld i tillegg fikk 4 andre hannlakser i 3-4 kilos klassen så ble det allikevel litt matfisk til en fiskesulten familie. Så det ble mao. full revansj siste uken her men nå er det over, endelig. Og stengene skal nå få tørke godt før de poleres og legges i vinterdvale i sine gode myke futeral. Og snellene de skal få sitt stell de også da jeg merker at enveislagrene kjipper litt da fettet sikkert har blitt hardt og må erstattes. Så da blir det vinterkos av det og utover de stadig mørkere kvelder. Merkelig sesong er det ivertfall for egen del da man sikkert har vært borti 40-50 lakser og noen henger også lenge før de slipper men ingen kommer altså på land. Men så i løpet av ei lita bonusuke så bare renner de inn omtrent uten tap. Men elvefanget SØ ble det ikke i år og det har aldri skjedd siden jeg begynte å fiske med flue i 13 års alderen og det kjennes vel så tøft for jeg har virkelig prøvd å fiske selektivt etter SØ på samme måte som i alle år. Man får heller trøste seg med at det har blitt endel SØ i fjordene på flua.

Så da er elvesesongen oppsummert og det ble ikke fullstendig galt allikevel, bare galt. :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
43 minutter siden, Salaren said:

Men så i løpet av ei lita bonusuke så bare renner de inn omtrent uten tap. Men elvefanget SØ ble det ikke i år 

Det var da endelig bra,og ikke minst at aparteiden i heimen stoppet også. 

Generelt er jeg noe misunnelig på muligheten for å kunne fiske de to første ukene i sept. Når mørket kommer litt tidlig og elva gjerne får litt farge,og det er både (nygått) laks og ørret i elva. Veldig lenge siden jeg hadde muligheten til disse to godukene. 

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
11 timer siden, svensvik said:

Generelt er jeg noe misunnelig på muligheten for å kunne fiske de to første ukene i sept. Når mørket kommer litt tidlig og elva gjerne får litt farge,og det er både (nygått) laks og ørret i elva. Veldig lenge siden jeg hadde muligheten til disse to godukene. 

Ikke uenig der og i tidligere tider så var det fast ivertfall ut hele 90 tallet at fisket gikk til 15 september her i agderelvene men det var jo i tiden mens SØ fisket enda var godt og før laksen igjen overtok elvene på orntlig etter 30 års fravær. SØ fisket helt frem til sesongslutt den gang ble bare bedre og bedre og siden jeg stort sett fisket på elvenes nedre halvdel så var SØ sjelden direkte gytesjuk men med stor blankhet i ytre utseende selv i september  da mesteperten av fisken man fikk kom rett fra fjorden. SØ fisket fra disse dager har jeg beskrevet mange ganger her på forumet og er en tid jeg aldri vil glemme og som jeg virkelig håper jeg får oppleve igjen, det var tider det..

Som tidligere nevnt her i tråden ble jeg velsignet med noen riktig flotte rognfruer men uheldigvis for den ene så var det lite annet å gjøre enn å kakke da krokfestet satt i en gjellegitterstav og fisken blødde såpass godt og var så slapp selv etter en lang tid hvor jeg prøvde å holde den på rett kjøl at jeg ikke fant det tilrådelig å gjennutsette. Og jeg fisket sågar med hannlaksfluer men rognfrua må ha tatt fryktelig feil eller må ha hatt dårlig syn. Forferdelig synd og vondt å kakke slik fisk men sånn er det altså. Det som man aldri ser på film skjedde altså meg og det er heller ikke første gang. Man får heller diskutere om det egentlig er tilrådelig å fiske så sent på en annen tråd. Og så får man heller nyte den kulinariske opplevelsen det er og steike lakserogn når det først ble så galt. Vannvittig kraftig kost det der og bare den ene av de to rognsekkene var mer enn nok for å mette en voksen mann. Så helt til spille gikk da rogna ikke selv om jeg heller hadde sett at lakserogna som ble mitt proteininntak den dagen heller hadde kunne ligget i befruktet tilstand i elvegrusen om ettpar måneder vel vitende om at dette kunne representert et verdifullt tilskudd av ungfisk til våren i ei elv som godt kunne trenge det. 

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Registrer deg eller logg inn for å kommentere

Du må være innlogget for å legge igjen en kommentar

Lag en konto

Registrer deg og få full tilgang til forumet!

Register a new account

Logg inn

Har du allerede konto? Logg inn her.

Logg inn nå