Hopp til innhold
troutfish8

Loop Croos S1 13fot kl 8

Recommended Posts

Hei jeg har så og si nettopp investert i min nye Loop CrosS1 13 fot klasse 8# !  Er det noen som kan gi meg tips til en god klump flyt med utskiftbare spisser? Bruker en RIO Skagit Verry short 6,5+spiss 10 fot Intermediate nå,men den blir for kort for lange underhands kast nå! Har også COMPACT fra Guideline! Men nå er det så kort tid igjen av laksefiske at det bør være en klump på ca 10/12 meter flyt for sjøørett! Har prøvd 31 gr blir litt lett,har også prøvd 34 gr og kjenner at stanga tåler enda mer! Så hvilket merke på klump og hvilken vekt? Både til undehånds og overhånds kast Flyt med utskiftbare spisser?? HJELP ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Nextcast Salarfinder 40 550gr (ca 35g) burde fungere bra. Du får denne fra ren flyt og i varierende synkegrader. 

Bruker denne på min 13' #8 og det går som et skudd!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
4 timer siden, troutfish8 said:

Hei jeg har så og si nettopp investert i min nye Loop CrosS1 13 fot klasse 8# !  Er det noen som kan gi meg tips til en god klump flyt med utskiftbare spisser? Bruker en RIO Skagit Verry short 6,5+spiss 10 fot Intermediate nå,men den blir for kort for lange underhands kast nå! Har også COMPACT fra Guideline! Men nå er det så kort tid igjen av laksefiske at det bør være en klump på ca 10/12 meter flyt for sjøørett! Har prøvd 31 gr blir litt lett,har også prøvd 34 gr og kjenner at stanga tåler enda mer! Så hvilket merke på klump og hvilken vekt? Både til undehånds og overhånds kast Flyt med utskiftbare spisser?? HJELP ???

Anbefaler Rio sin Versitip iklasse 9 https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fluesnorer/tohaands-skyteklumper/rio-scandi-versitip/rio-scandi-versitip-9-585gr-38g-flyt-med-4-tips-151221-p0000135217 Et fantastisk snøre både til underhånds og overhånds kast..I og med at Nextcast sine liner ikke regner med vekt på spiss så fungerer disse dårlig hvis du skal kaste overhånds da blir dem veldig tunge..Men som rene spey liner er disse utrolig bra. IFølge Rio sin 2017 SPEY LINE RECOMMENDATIONS så skal Rio versitip i både 8 og 9 gå gått på den stanga http://cdn-tp2.mozu.com/15440-m1/cms/files/25f14871-055a-4110-8282-5e0d637500c6

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 8/14/2017 at 12.08, guru33 said:

I og med at Nextcast sine liner ikke regner med vekt på spiss så fungerer disse dårlig hvis du skal kaste overhånds da blir dem veldig tunge..Men som rene spey liner er disse utrolig bra.

Dette er et godt poeng. Jeg benytter meg kun av Speycast med disse linene. For overhåndskast med flyt ville jeg vurdert en hel WF-line

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
20 timer siden, Puma said:

Dette er et godt poeng.

Men. Kan man ikke regne med vekten på tip'en når man kjøper Nextcast (med utskiftbare fronter) mtp speykast? På disse linene som ikke har utskiftbare fronter, er det hele linen som teller. Var på nippet til å kjøpe nextcast med multitip, og da tenkte jeg å kjøpe etter total vekt.

(Noe annet er at jeg kjøpte Rio, det har å gjøre med at man gjerne holder seg til det som synes å fungere max).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei du skal ikke regne med vekt på spissen på disse Nextcast linene.Disse  linene er vel en hybrid mellom Skagit og Scandi liner.Dette er rene speyliner og for oss som liker å kombinere og er så gamle at et skikkelig langt og godt overhånds kast er å foretrekke når forholdene ligger til rette for det må  nok holde oss til Rio sine Versitip liner som også er helt fantastisk å speykaste med

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
11 minutter siden, guru33 said:

Nei du skal ikke regne med vekt på spissen på disse Nextcast linene.

Det har Guru33 selvsagt helt rett i.

Men sliter likevel med å forstå hvorfor man likevel ikke kan gjøre - når man VET at lina skal brukes til overhode- og underhåndskast, og bare det. Har ikke sett dette begrunnet noe sted. En av flere grunner til at jeg velger å holde meg til Rio scandi.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

På grunn av at spissen ligger i vannet ved vannkast derfor er den ikke medregnet i linas totale vekt ,du kan ikke bruke disse linene til overhåndkasting Svensvik de er ikke beregnet for det .Du må plusse på ca 5-6 gram ved 10 fots spiss og ca 9 gram på 15 fots spiss for å få den totala vekta på klumpen.Hvis du leser nederst på siden til Nordisk Fiskeutstyr så ser du at Nextcast linene oppgis med vekt uten spiss. http://nfisk.no/fluesnorer/tohands-klump/nextcast/nextcast-salarfinder-45#&variation=544465

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er ikke enig i at du ikke kan bruke linene til overhåndskasting i det hele tatt, men om du skal må du regne med vekten av spissen også, og eventuelt gå ned en klasse ift. hva man ville benyttet til vannkast.

Men det finnes som det sies her vesentlig bedre alternativer om det er overhåndskasting det går i....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du kan sikkert bruke disse linene til overhåndkast  hvis du går ned tilsvarende klasser. Jeg for min del har ikke brukt dem til overhånds kast.da har jeg andre liner som passer bedre til det formålet,Du kan kaste Skagit klumper overhånds også,Men det fungerer ikke så veldig bra akkurat.

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
1 time siden, guru33 said:

.Hvis du leser nederst på siden til Nordisk Fiskeutstyr så ser du at Nextcast linene oppgis med vekt uten spiss. http://nfisk.no/fluesnorer/tohands-klump/nextcast/nextcast-salarfinder-45#&variation=544465

Jada, leste dette for noe tid tilbake. Men Nextcast omtaler ikke disse linene som skagit-liner: " SF 45 er multidensitets synkeliner som lar deg velge den siste synkegraden mot flua," omtrent likt med omtalen av Singlepiece. Så derfor tenkte jeg tanken at også disse linene måtte kunne dimensjoneres eller tilpasses på vanlig eller velkjent måte. Kanskje for enkel tanke.

Men det fikk jeg aldri svar på, så dermed ble det en annen line. Ingen vits i å kaste bort vel 1000-lappen på et forsøk, tenkte jeg.

Så håper jeg at trådstarteren fant liner til sin Loop Cross, det var vel jeg som var synderen for denne avsporingen(?).

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
21 timer siden, svensvik said:

Jada, leste dette for noe tid tilbake. Men Nextcast omtaler ikke disse linene som skagit-liner: " SF 45 er multidensitets synkeliner som lar deg velge den siste synkegraden mot flua," omtrent likt med omtalen av Singlepiece. Så derfor tenkte jeg tanken at også disse linene måtte kunne dimensjoneres eller tilpasses på vanlig eller velkjent måte. Kanskje for enkel tanke.

Noen skagit liner er dette ikke,Men kjempegode speyliner så å bruke noen lapper på å teste ut disse linene ville jeg anbefale deg Helge.Har fler av dem og er meget godt fornøyd med kasteegenskapene til disse Nextcast klumpene,stabile liner som ikke vingler av gårde som en skagit gjør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 14.8.2017 at 12.08, guru33 said:

Anbefaler Rio sin Versitip iklasse 9 https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fluesnorer/tohaands-skyteklumper/rio-scandi-versitip/rio-scandi-versitip-9-585gr-38g-flyt-med-4-tips-151221-p0000135217 Et fantastisk snøre både til underhånds og overhånds kast..I og med at Nextcast sine liner ikke regner med vekt på spiss så fungerer disse dårlig hvis du skal kaste overhånds da blir dem veldig tunge..Men som rene spey liner er disse utrolig bra. IFølge Rio sin 2017 SPEY LINE RECOMMENDATIONS så skal Rio versitip i både 8 og 9 gå gått på den stanga http://cdn-tp2.mozu.com/15440-m1/cms/files/25f14871-055a-4110-8282-5e0d637500c6

"Spot On", Guru33!:smile:.

Har brukt Rio Scandi Short Versitip i #8 og #9, til min Cross S1 #8, med de 10 fot spissene som følger med snørene, og 15 fot spissene, som jeg kjøpte i tillegg. Begge klassene passer til denne stanga. Det går både lett og langt, med minimalt bruk av kraft. Personlig så holder jeg en "knapp" på #9 snøret. Jeg synes at det spenner opp stanga, helt perfekt.

Forskjellen på Rio Scandi SHORT Versitip og Rio Scandi Versitip, er kun lengden på tip`ene. "Klumpen" på begge snørene er like lang. Scandi Short, leveres med 10 fot spisser, og Scandi leveres med 15 fot spisser. Disse snørene klarer å "slå over" det meste av vanlige spisser, opptil 15 fot.  Man kan faktisk bruke nesten alt av spisser som selges, fra forskjellige produsenter/merker. Supert snøre-konsept!!!

Prøvde et NextCast snøre for noen dager siden, og synes at det er et godt snøre, men personlig så foretrekker jeg Rio sine versitip snører. Synes de er mer anvendelige, fordi de fungerer så godt både med spey-, overhånds- og skagit kast. Mener også at "logistikken" er bedre, p.g.a. at vekten på spissene er inkludert i totalvekten, på disse snørene. Prisen går også i favør av Rio.

Så Troutfish8, hvis du kjøper et Rio versitip i #8 eller #9, så er jeg ganske sikker på at du blir fornøyd:smile:.

Endret av Norseman
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg