Hopp til innhold
  • 0
Hansrp25

Fersk Fluefisker

Spørsmål

Hei, jeg har fått smaken på fluefiske men jeg er helt fersk i dette området.

Jeg lurer rett og slett på hvilket utstyr jeg skal ha. Skal fiske i middels størrelse elver etter ørret og kanskje litt laks. Interessert i å lære 1-hånds stang. Fått noen tips fra erfarne fiskere. Kan det være bra å starte med #7 Stang, #8 snøre og evt #7/8 Snelle? Kan jeg binde flue fra hår fra hunden? 

Bor i Nordland i Nord-Norge og fisker i området hvis det skulle være viktig for noe:)

Endret av Hansrp25

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

4 svar på dette spørsmålet

Recommended Posts

• 0

Skal du primært fiske ørret, og kanskje en tur etter laksen iblandt ville jeg valgt ei #6 stang.  Og som nybegynner valgt et tyngre snøre f eks #7 til du fikk litt trening. 

En hund er jo så mangt, men til våtfluer, streamere, laks og sjøørretfluer ol vil hår fra hund funke ypperlig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0
On 1.8.2017 at 10.20, Hansrp25 said:

Kan jeg binde flue fra hår fra hunden? 

Du kan binde fluer fra hva som helst. Selv har jeg tidligere klippet hår av ulve- og kaninpelsene til kona, helt til hun oppdaget dette. Jeg binder også en klekker der jeg bruker små isoporkuler, og disse pakker jeg inn i en bit strømpebukse (konas kasserte), for å gå festet dette til kroken. Til imitasjonsfisket er det bare fantasien som begrenser, og det kan lønne seg å tenke utradisjonelt i valg av materialer. 

Til tørrfluer bør du bruke materiale som flyter godt i utgangspunktet. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Kanskje vurdere lengden på stanga. Kaster ikke mye med enhånds etter laks, men syns at stanga må være 9.6 fot i elv. Ser at mer proffe enhåndslaksefiskere nevner 10 fot. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg