Hopp til innhold
sgam

Polariserte fiskebriller

Recommended Posts

Har tenkt til å kjøpe polariserte fiskebriller, ser mange forskjellige meninger på nett om hva som er best noen sier billige er best andre sier dyre er best. 

Tenkte jeg skulle legge kanskje 1000kr inn i disse brillene, men tenker det kan være fordel å kjøpe billige briller så jeg har flere briller med forskjellige farger på glassene for alle lysforhold

Kom gjerne med anbefalinger om hva som er best å kjøpe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg merker iallfall stor forskjell på rimelige og dyre brilleglass. Jeg syns ofte rimelige brilleglass kan ha en eller annen form av optiske defekter. Solbrilleglass man skal bruke hele dagen bør være helt nøytrale optisk, hvis ikke kan man bli sliten i hodet/øynene. 

Når det gjelder farge har jeg bare en farge, jeg har brun, med slike som endrer mørkhet etter hvor lyst det er ute. Vilket merke man kjøper er sikkert en smak sak, tror jeg kjøpte HaberVision direkte fra USA sist gang, de har jeg hatt i mange år og de er like fine :) Aldri følt noe farlig behov for å ha mange farger på glasset selvom det i enkelte typer lys kan være praktisk :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den store hovedforskjellen på glassene er om de er av "plastmateriale" eller av "glassmateriale". Skal du ha én brille velger du som Hermansen brunaktige glass. Fotokromatiske linser som endrer seg i takt med utelyset er selvfølgelig et pluss. Andre farger på glass velger du avhengig av behov. De enkelte produsentene har gjerne en brukerveiledning som sier noe om bruksområdene som f.eks denne http://www.smithoptics.com/no/fishing

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
4 timer siden, sgam said:

Noen som har prøvd disse? Funker de bra? ser det følger med ekstra linse for andre lysforhold

Har ingen kjennskap til disse brillene, men jeg ville nok ha styrt unna. Glemte i mitt forrige innlegg en vesentlig detalj. Fiskebriller må (skal) ha polariserte glass, ellers så faller noe av poenget bort (bortsett fra å beskytte øyet mot en krok på avveie da). Det står ingen ting i annonsen om at disse brillene har polariserte glass (men sett bort i fra det, så er fargekomboen grei nok)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
23 timer siden, guru33 said:

Guideline briller er helt ok og kjøpe.

Det er de sikkert, men her gjelder det altså å lese hva som både står og ikke står i teksten (poenget uthevet):

"Våre solbriller har gjennom årene fått mange tilhengere. Fotokromatiske linser endrer innslippet av lys etter hvor lyst det er ute. Med andre ord, helt perfekt til fiske! De fleste av våre øvrige modeller har 1,1 mm tykke polariserte, ripeforsterkede vinylglass som gir en god balanse mellom innslipp av lys og den polariserende effekten. Gjør deg selv en tjeneste, beskytt øynene dine, vad trygt samt se mer fisk!"

Dette betyr i klar tekst at brillene "Boca Grande" med flere kun egner seg for å beskytte øynene dine mot kroken. De har med andre ord ingen andre nyttige egenskaper for fluefiskere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så dette at det ikke var polariserte glass, var å kjøpe Xstream briller hos min lokale fiskeutstyr forhandler får se om de funker neste fisketur

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enten jeg misforstår eller ikke men er det slik å forstå at det er forskjell i styrken på polariseringseffekten..? Er noen briller mere polariserende enn andre eller er det kun to alternativ, altså polarisert eller ikke polarisert..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En test fra 2013, neppe helt utgått:

http://www.dinside.no/fritid/billige-briller-beskytter-like-bra/61271448

Og dette er da litt interessant: "En av forklaringene på den relativt jevne kvaliteten på solbriller, kan være at nesten alle solbriller i verden kommer fra én og samme produsent. Italienske Luxottica lagde ifølge Forbes i fjor 75 millioner solbriller, og det inkluderer et stort antall velkjente og mindre kjente merker. Noen eier de selv, mens andre blir produsert på lisens. Her er noen av merkenavnene:"

Prada, Versace, Bulgari, Chanel, Dolce & Gabbana, Ray-Ban, Oakley, Arnette, Persol, Alain Mikli, Burberry, DKNY, Polo, Paul Smith, Ralph Lauren, Emporio Armani og Stella McCartney.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Registrer deg eller logg inn for å kommentere

Du må være innlogget for å legge igjen en kommentar

Lag en konto

Registrer deg og få full tilgang til forumet!

Register a new account

Logg inn

Har du allerede konto? Logg inn her.

Logg inn nå