Hopp til innhold
svensvik

Tip'er - fronter.

Recommended Posts

Årets fluefiske er så langt mer enn normalt preget av kampen mot kaldt vann og strøm. Har lagt bort de tradisjonelle synk 4/5 og 5/6 til fordel for en Rio I/s3 pluss utskiftbare fronter. Veldig grei line å gå med, og kvier meg derfor å ta fram de gamle og velkjente synkelinene. Men, jeg syns den synker lite, også med en 10 fot Rio light Mow T-8 front.

Er det noe kunnskap i forumet om andre fabrikat av fronter? Tror jeg bør gå for 15 fot med mest mulig synk, begrensningen ligger i vekt. Jeg vil helst ikke ha en line som samlet veier mer enn 42-43 gram. Dvs si at fronten ikke kan veie mer enn 5-6 gram. Forslag?

Å sette på en extra fast synk poly er vel bare et blindskudd? Innbiller meg at det blir bare kasteprakkeri(?)

Selvsagt et alternativ å ta fram gamlelinene utover juli.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Du kan bestille Nextcast sine spisser i 10 fot disse synker ikke så fort som Rio sine,Men med synk 8-10-og 12 så må det da vel gå ned vil jeg tro.

Vektmessig så er disse spissene likt Rio sine.  http://nfisk.no/fluesnorer/spisser/nextcast/nextcast-tips#&variation=693923

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 2017-07-10 at 10.27, svensvik said:

Årets fluefiske er så langt mer enn normalt preget av kampen mot kaldt vann og strøm. Har lagt bort de tradisjonelle synk 4/5 og 5/6 til fordel for en Rio I/s3 pluss utskiftbare fronter. Veldig grei line å gå med, og kvier meg derfor å ta fram de gamle og velkjente synkelinene. Men, jeg syns den synker lite, også med en 10 fot Rio light Mow T-8 front.

Er det noe kunnskap i forumet om andre fabrikat av fronter? Tror jeg bør gå for 15 fot med mest mulig synk, begrensningen ligger i vekt. Jeg vil helst ikke ha en line som samlet veier mer enn 42-43 gram. Dvs si at fronten ikke kan veie mer enn 5-6 gram. Forslag?

Å sette på en extra fast synk poly er vel bare et blindskudd? Innbiller meg at det blir bare kasteprakkeri(?)

Selvsagt et alternativ å ta fram gamlelinene utover juli.

Hei.. Du fisker veldig lett. For mei er det IKKE heftig synkutstyr. Jeg bruker Airflo FIST, (skagitsnöre i Flyt, Inty og Synk3) 600 grains og 15 fot Airflo cc T18 spiss. Stanga er ett Sage GIIIe 8-136. Du treng nok 720 grains til din stang, da kan du bruke T20 likevel. Og bare 1 meter fluorocarbon. Bedre blir det ikke. Å så Perry Poke, kaboom..Nei, det er inget nymfefiske a la Sawyer det her..  mvh  borano20  

Endret av borano20

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vet ikke helt,har kjøpt mine ruller med 30 fots T-18 og T-20. Og testet dem i ulike lengder på ulike "body'er." Syns disse spissene i denne kombinasjonen synker utrolig lite når strømmen går tung og massiv. Kanskje har det noe med tykkelsen å gjøre,ligger mye vann i dem. 

Vær og værmelding er klar og det er bare å grave fram helsynk liner i s6 og 7. Disse tynne greiene går gjennom strømmen når de får 5-6 m slakk skyteline med seg,før de strammes opp. Men ikke gladfiske,dette. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg