Hopp til innhold
Sturla

Hjelp til fluer for innlands ørret fiske

Recommended Posts

Hei, nå er det sikkert mange som får kaffen i halsen av mine idiotiske spørsmål, men jeg tar sjansen:)

Først av alt, så lenge jeg bare ønsker å slappe av å kaste litt, spiller det noen rolle om jeg har tørrflue eller våtflue? Da selvfølgelig bortsett fra unødig sliting og misting av våtfluer evnt om de synker for langt ned og setter seg fast i noe? La oss for diskusjonens skyld si jeg skal fiske i ett stryk. Altså ikke i tjern eller lignende, da tar jeg forholdsegel om å bruke de minste fluene jeg har så jeg er sikker på at de flyter:)

Øverst til venstre i bildet så har jeg ett par fluer jeg har fått anbefalt, om de er tørrfluer eller våtfluer aner jeg egentlig ikke.

De i midten oppe skal også være bra, men igjen, er dette en av hver av gruppene? Siden den ene har 2 kroker og den andre 1?

De oppe til høyre er egentlig bare en samling jeg ikke helt skjønner hvorfor jeg tok med, men har skjønt at den ene med en sånn hvit knott på er en "klekker", de skal jo også være fine å fiske med. Har dessverre kun den ene, skulle kanskje ha kjøpt ett par til.

Så til den rekka i bunnen, alle disse er dobbeltkrokete, og jeg vil tro de synker (altså våtfluer), men er de egnet til å bruke på fluestang? Eller vil jeg bare ødelegge fortom og miste fluene? En annen ting er ang kvaliteten på noen av disse fluene, en del av de ser jo noe pjuskete ut, men er det mindre viktig eller bør jeg bare kaste de i søpla?

Siste spørsmålet mitt er ang silikon spray til fluene. Den er gammel, utgammel, men er den fortsatt brukendes? Jeg vil vel helle mot ett nei selv, men jeg tar ofte feil der jeg bør ha rett og motsatt:)

flue.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Dersom det er fluekasting for treningens skyld du mener, så spiller det ingen rolle hva du fester til fortommen som "vekt". 

Fluene øverst til venstre heter Streaking Caddis og er ypperlig til å imitere større vårfluer. Den med foam markøren er riktignok en klekker og veldig anvendelig som f.eks døgnflueklekker, men også som imitasjon for andre arter. 

Resten ser ut for å være våtfluer. De dobbeltkrokede fluene kunne sikkert egnet seg til sjøørretfiske i elv eller bak en oterfjøl. Personlig ville jeg nok kun beholdt Streaking Caddis om krokene er i orden og den ene klekkeren. Resten ser nok ut for å ha sett sine bedre dager. Silikonspray er nok lite egnet til formålet. Det finnes flere og bedre produkter i handelen.

-det finnes forresten ikke dumme spørsmål, bare dumme svar...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Alle fluene på bildet har fanget fisk i mange år og gjør det fortsatt!
"Slitne" våtfluer fisker ofte minst like bra som nybundede!

Unngå de dobbeltkrokede om du tenker C&R, til steikfisk fungerer de gull!

Alle fluene kaster du helt fint med fluestang, unngå de helt tynneste fortommene til de dobbeltkrokede, da blir de vonde å kaste.

Gjør ikke fluefisket mer mystisk en det trenger å være, det enkle er ofte det beste, og det viktigste: Flua fisker bare så lenge den er i vannet!

Skitt fiske!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tusen takk for gode råd. For å si det sånn så var det vel litt de svarene jeg regnet med å få:)

For meg så blir det nok veldig lite C&R, fisker jeg å får fisk så havner de i stekepanne eller evnt fryser om det skulle bli såpass med fisk.

MrBean: Det gjelder vel forsåvidt både trening og rekreasjon, men ved vann. Jeg vet at jeg kun trenger en ulldott i enden om jeg kun er ute etter å trene, men jeg ønsker å fiske samtidig så det var det jeg mente med hva det beste valget ville være.... tørrflue eller våtflue. Men har vel havnet på tørrfluer:)

Svensvik: Jeg må jo si jeg er litt enig med deg, de to fluene har jeg egentlig tro på, men MrBean er tydeligvis ikke helt enig i det? Har som på bildet en av "hver", altså tokroket og enkeltkroket, i skrinet mitt har jeg en enkeltkroket til av samme type. Vil den tokrokete her også bli litt for tung, eller vil den fungere som en tørrflue/ikke legge seg så dypt i vannet?

Arctic: Men får gå for de lette fluene, men må nesten starte å fiske snart... bare så synd det er så fryktelig med vind her om dagen:( Prøver så godt jeg kan å gjøre det enkelt, men jeg er fryktelig flink til å gjøre enkle ting komplisert!:)

Men tusen takk for tilbakemeldinger, de blir satt stor pris på.

Hva bør jeg evnt velge ang utstyr for å holde fluene flytende, og trenger jeg strengt tatt dette om jeg bytter flue litt ofte (vet at det da går utover fortommen, men jeg spør av nysjerrighet)? Havner vel nå på ett fiskekort her i nærområdet, det skal tydeligvis være veldig bra fiske i tidsrommet st hans og 3 uker fremover, så har ett par uker igjen. Men jeg kommer nok til å fiske mest på dagtid, tidlig kveld, noen "last minute advice" å komme med? Dette gjelder da en elv, eller lett stryk.... vet ikke helt hva jeg skal kalle det. Er ikke noe "stritt" vann. Fiskekort her kommer med så mange regler å restriksjoner at man kan bli litt gal av det, men jeg verker etter å fiske litt så biter i det sure eplet for å forhåpentligvis få litt fisk:)

Er det forresten noen som har noen gode råd ang selvlaget fiskehov? Vet at det ikke koster mange kronene, har bare litt lyst til å forsøke meg på ett prosjekt ang det. Har forsøkt youtube men finner ikke noe der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ett lite PS: Streaking Caddis hadde jeg en av, og jeg kjøpte 3 til. Det var ett råd jeg fikk i sportsbutikken av en som fisker i samme "høyde" som meg. Vet bor i Vestre Slidre i Valdres om det skulle være interessant. Regner med å bruke disse og kanskje skifte litt til Zulu innimellom. Høres dette ut som en god plan sånn for å bare kose seg litt ved vannkanten å kaste litt? Og samtidig drømme om å få en fisk eller to:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
13 minutter siden, Sturla said:

Har som på bildet en av "hver", altså tokroket og enkeltkroket, i skrinet mitt har jeg en enkeltkroket til av samme type. Vil den tokrokete her også bli litt for tung, eller vil den fungere som en tørrflue/ikke legge seg så dypt i vannet?

Det er en mannsalder siden jeg fisket ørret, men tar sjansen likevel. Jeg ser vel ingen tørrfluer i bildet ditt, og for egen del ville jeg ikke startet med det. Jeg ville ha kastet i strømmende vann til å begynne med for å ikke få for mange momenter oppå hverandre i oppstarten. I stillevann må du hale disse fluene inn mot deg for å få dem til å fiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har du muligheten så begynn i elv med våtflue!  Da trenger du ikke kaste langt til å begynne med, du lærer teknikken på korte kast, lengdene kommer deretter av seg selv, etter hvert som ferdighetene øker.  Kast ca 45 grader nedstrøms, slik at strømmen fører flua over elva i en klassisk "våtfluesving". Øk med en meter mellom hvert kast, eller gå et stykke nedover mellom hvert kast til du har fisket over kulpen eller strekket som du fisker.  Start evt på nytt hvis du ønsker å prøve en annen flue over samme kulpen.

Strømmen i elva vil hjelpe deg med å strekke ut snøre og fortommen, slik at du kan fiske rimelig effektivt allerede fra føste kast.  Sjekk fortommer for knuter med jevne mellomrom slik at ikke en vind(kaste)knute ryker fortommen når drømmefisken plutselig tar!

Kombiner gjerne praktisk fiske med kastetrening på plenen for å bli en bedre kaster, det har du alt å tjene på!

Tørrflue venter du med til du har fått litt trening!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ok, takker så mye for nye svar. Hadde jo sikkert erfart dette ved å prøve, men greitt å vite at de Streaking caddies ikke er tørrfluer... hadde nok en mistanke selv, men tenkte at volumet på fluene var nok til at de fløt, men så feil kan man tenke. Den Zulu flua var jeg nok mer på vippen med, men igjen greitt å vite at dette ikke er fluer som er ment å flyte:) Eller det vil vel kanskje si at de "flyter", men ikke synker så langt ned?

Har andre veldig små fluer som nok er tørrfluer, men tar til meg rådet med å starte i denne elva jeg bor ved med de fluene jeg hadde tenkt å forsøke uansett.

Takk igjen for gode råd og innspill.

Har dessverre ikke noe særlig til plen å kaste på, da blir det fryktelig korte kast;) Har ett jorde ved siden av meg, men har ikke akkurat sjekket om det er noe særlig "senevennlig" å kaste der. Det er derfor jeg tenkte at jeg kunne kombinere litt trening med fiske. Jeg trenger nødvendigvis ikke få fisk for å kose meg på fisketur, kan ha stor glede av mestringsfølelse etter endt fisketur også:) Ikke kjenner jeg elven, og ikke finner jeg noen som jeg kjenner eller kjenner via venner igjen som kjenner elven, så det blir uansett kasting litt på måfå, og hell og lykke. Men klarer jeg å få litt mestringsfølelse og ikke kaste bort for mange fluer så skal jeg si meg fornøyd.... kjedelig at det ikke kan være unnskyldning om oppsynsmann kommer om man er uten fiskekort!hehehe Men fiske kort er i anmarsj altså, bare jeg som ikke har funnet ut av alle spørsmålene mine ang reglene i elva enda, mener ikke å tjuvfiske:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

caddis er tørrflue som gjerne fiskes med ultrakorte inntrekk slik at flua etterligner vårflua (som den skal gjøre) som "danser" påvannfilmen. Ei meget effektv flue for ørret og røye, og sjøørret og sjørøye. Jeg fisker mye sjørøye hver sommer på den flua, DVs den varianten jeg binder selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tusen takk for svar, da skal dette bli spennende. Jeg får bare ta ting som øving, om jeg mister noen fluer eller ødelegger ett par fortommer så får det bare være!:)

Skulle det slenge på en fisk så får jeg bare håpe at det ikke er for mye knuter på fortom og at det holder til fisken er i land.

Takk til alle som har svart meg på denne tråden og ett par andre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg