Hopp til innhold
  • 0
AndyG

Steget opp fra nybegynner

Spørsmål

Hallais!

Er i min tredje sesong av fluefisking og bruker bare mer og mer tid på denne sporten (til stor frustrasjon fra min bedre halvdel).

Jeg gikk til innkjøp av denne: https://www.xxl.no/abu-garcia-fluefiskesett-diplomat-rh-4-delt-9-5-6-i-tube/p/1048621_1_style
Var et greit billig valg for meg som nybegynner, men kjenner nå at suget etter en bedre snelle er mitt neste steg. Slik jeg forstår det er stanga helt ok og jeg må egentlig punge ut endel mer for å få en bedre stang

Jeg ser primært etter ei snelle og snøre for å fiske tørt, og har et budsjett rundt 1500kr men er villig å høre etter om dette blir for lavt. Ser ikke behovet for ei snelle som kan ha ekstra spole siden jeg har en annen stang med synkesnøre. 

Ekstra spørsmål:
Investerte i en #7 stang for halvannet år siden men denne er dessverre lite brukt siden jeg ikke fisket så mye i sjø som jeg ønsket (haspel blir så fort foretrukket her på nord-jæren pga vind. Denne kan jeg vel bruke videre som laksestang siden den har synkesnøre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

3 svar på dette spørsmålet

Recommended Posts

• 0

Du trenger ikke mye til snelle for det letteste fisket, den er der stort sett bare til å oppbevare lina på en hendig måte. Med budsjett på 1500+ ville jeg ha kjøpt den billigste snella jeg kom over (gjerne litt brukt), og satset på å få mest mulig line ut av resten. Denne 7-erstanga kan du fint bruke til laksefiske, men det er bra å ha noen liner å skifte mellom. Også til laksefiske er det bra å ha fx en flyteline.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Ok.

Kjenner at snella på #7 er så ufattelig mye "deiligere" å snøre inn enn plastikk snella fra Abu Garcia. Samtidig som snøret på Abu Garcia hopper ut av snella når jeg gjør en brå bevegelse som å "kroke" fisken. 

Glemte også å spør angående snøre, hvilke snører som faktisk er verdt å gå for. Fikk en 60kr snøre fra Kina av en kompis som jeg synes er helt ok så lenge jeg smører snøret med "snørespray" før jeg tar det i bruk. Er det marginelle forskjeller for oss ferske mellom de billige og de en får for 500kr?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg