Hopp til innhold
Asbj.R.

Den spesielle fisken

Recommended Posts

Alle oss har en fascinasjon for å fange edelfisken på fluestanga, og mange av oss har flere spesielle opplevelser i minnebanken.

Hva er den ene spesielle fisken eller det øyeblikket som har festet seg dypest hos hver enkelt? Er det den største laksen i elva, er det ørreten eller sjørøya i vannet - på tørrflue, er det den store sjøørreten i fjæra på våren - eller tett inntil land i den høstmørke elva, er det den vanskelige fisken som du har brukt timer på, er det tarpoon eller bonefish fanget under andre himler?

Hva er ditt beste fiskeminne? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Mitt villeste minne er fra 15.juli 2011. En av de kveldene jeg går ut etter middag, lyset faller, og jordene er i ferd med å tørke opp etter dagens regnvær.

Jeg starter på samme plass jeg alltid gjør, og som ofte har skjedd akkurat her tar det ikke mer enn tre-fire kast før det smeller til. På valdets desidert fremste storlaksplass er det liten tvil om at dette er en av sjefene i området som har tatt, og som vanlig er stiller den seg pent tilbake på plassen sin etter å ha tatt flua (jeg hadde knapt hele skyteklumpen ute). Det tok imidlertid ikke lang tid før den forsynte seg med ca 150m snøre og stakk nedstrøms, snudde og dro oppover på andre siden av elven. Jeg, som sto i elveforbygningen på den dype siden kunne gjøre lite annet enn å håpe på at knuter og fortom ville holde. å følge etter var håpløst, og jeg begynte også å gruble på hvordan jeg skulle lande fisken i den bratte forbygningen uten hjelp eller håv. 

For å gjøre historien kortere; etter en liten time hadde jeg fisken inne ved land, og det er uten tvil den største jeg har hatt kontakt med (aldri sett en så bred rygg). I forsøket på å lande den konstaterer jeg at sporden er for bred til at jeg får ordentlig tak, og i samme øyeblikk løsner flua med et smell, fisken glir ned i dypet og jeg stuper etter i ren refleks... 

Kliss våt, iskald og helt apatisk ruslet jeg ned til hytta og tok en kald en, og der ble jeg sittende. Lenge!

Fisken var nok ikke så sensasjonelt stor, kanskje 14-15kg. Det er den største fisken jeg har hatt på nært hold, og jeg kommer aldri til å glemme den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En episode som har plantet seg inn i mitt minne er fra et lite tjern ikke langt fra Sølenstua.

Dette lille tjernet har et et veldig rikt insektliv,og jeg ble fortalt fra noen fra fiskeforeningen at de hadde

satt ut noen 14cm som året etter var 28cm.Altså doblet sin lengde.Dette alene på grunn av inntak av insekter.

Makan til næringsrikt vann.

I de titallsårene jeg fisket der var det ikke kyter i tjernet og for alt jeg vet er det ikke det nå heller?

Grunnen til at akkurat denne episoden har festet seg så godt i minnet er fordi jeg husker hvor slitsomt det var

å fiske etter akkurat denne fisken som jeg hadde sett vake flere ganger.

Jeg gjemte meg bak en kjempestor maurtue og dere vil ikke tro hvor mye knott og mygg som på død og liv

skulle gjøre dette til et lite helvete.Virkelig et helvete uten like.Maurene var ikke borte de heller.

Jeg bet tenna i sammen for ikke å avsløre meg selv bak mauertua.

Kastet snøret og flua ut og satt og ventet.Et smertehelvete uten like.

Bang,der satt den.Fy fader det var den peneste ørreten jeg noensinne hadde sett.Fantastiske prikker.

Ikke stor,gjetter på 700-800 gram,men den hadde noen fantastiske prikker og farger.

Den  var den peneste ørreten jeg noensinne har sett.

Nok om det,prøvde et kast til fra samme posisjon og sannelig min hatt så smalt det på en til.

Den klarte å rote seg under en stokk så jeg ble nødt til å bare ryke fortommen.

Det var i seg selv en opplevelse å se at den gikk rundt stokken to ganger.

Hvorfor pokker gjorde den det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Registrer deg eller logg inn for å kommentere

Du må være innlogget for å legge igjen en kommentar

Lag en konto

Registrer deg og få full tilgang til forumet!

Register a new account

Logg inn

Har du allerede konto? Logg inn her.

Logg inn nå