Hopp til innhold
Pettersen94

Hjelp med fortom

Recommended Posts

Hei:) har bestemt mæ for å lære meg å sette opp fortom selv, åsså lurer æ på om noen kan hjelpe meg igang med med størrelsen å lenge å gjære link til hvilken fortom materiale dokker ville ha brukt:)

Skal fiske laks opp til 10kg i ein elv:) å det er ein 10 fots stanga å bruker som regel dobbelkrok i størrelsen 10 i fluer,  vist noen kunne hjelpe mæ i gang så hadde æ blitt kjempe glad:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Må bare si som sant er at de taperte fortommene jeg syns best om, er disse som kjøpes på en fluefiskebutikk. Disse forlenger jeg med en bit fra en spole - knyter sammen eller bruker ring. Da har jeg fortommen ubeskåret etter hvert som fluer skiftes, og selve fortommen varer "evig." Kanskje fordi jeg ikke fisker mest med flyteline, mulig det, har dermed lavt forbruk av slike.

Mye om fortommer her, også oppskrifter både ved flyt og litt synk: http://www.granbo-flyfishing.no/_norsk/fortommer.html

Neppe særlig forskjell på de ulike fortomsmerkene, har fått disse anbefalt og vil prøve til sommeren: https://bestfiske.no/produktkategori/fluefiske/fortom/fortomsmateriale/?filter_merker=loop

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Blei endel klokerer der:) men på ein tapert fortom, når man knyter på litt meir, bruker man samme størrelsen eller går man ned eit lite hakk til på diameteren? Å ær d mye man knyter på ? 

Tussen takk for svar:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sikkert mange sedvaner og skikker i slikt.

Jeg forlenger med samme tykkelse som fortomsspissen, har ikke noe særlig utvalg med meg. Driver bare laksefiske, men det går helt sikkert fint å sette på tynnere.

Lengde blir mye "alt-ettersom." Hvor lang fortom vil jeg ha der og da? Hva er utgangspunktet, 9 fot eller 12 fot? Aldri mindre enn 2-3 fot, vil jeg tro. Har vel aldri målt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg