Hopp til innhold
svensvik

Lange kast(?)

Recommended Posts

Når man har fisket i elver over mange sesonger, vet en gjerne hvor laksetakene normalt er. Noen av disse kan ha på vrangvillig måte ha plassert seg langt der borte, eller strømforholdene gjør at man må kaste langt og med liten vinkel. For meg er dette disse uvante kastene på 35 - 40 meter, hele skytelinen skal ut. Det er ikke bare enkelt for en person som slett ikke trosser vinterorkanene for å stå ute og trene lange kast.

Har prøvekjøpt ulike liner som skal bistå litt i disse hersens situasjonene, men har så langt ikke lykkes. Det siste kjøpet kom inn døra i dag, en Rio Scandi body som jeg skal forlenge med 10 eller 15 fots tip'er av ymse slag og generasjoner som ligger der.

Hadde Nextcast onepiece som alternativ, men har ikke prøvd den linen. Så da holdt jeg meg til det kjente. Så får vi se, må vel bli mulig med en test i helga.

Rio scandi.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Meg kjent så er jo ikke denne linen akkurat tiltenkt de lengste kastene...

For de virkelige langturene (gitt at du også har rom for å sette en skikkelig D bak deg, så er vel Rio (og andre produsenter) sine speyliner med short- medium- eller longbelly å foretrekke.  

Og for de som fisker virkelig trangt eller vil ha noe med "pønsj" så er det Skagit som gjelder

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
3 timer siden, Mr. Bean said:

Og for de som fisker virkelig trangt

Trangt, høyt, glatt, farlig. De vanlige normaliteter er ikke tilstede. Skagit line ble testet i fjor og var ingen suksess. Avventer testing av dette prøvekjøpet før nytt eventuelt prøvestøt settes inn. De andre Rio Scandi-linene jeg har går veldig langt, men disse er i flyt utgave.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
1 time siden, Mr. Bean said:

Hva var det med Skagit som ikke fungerte?

Det var en SA skagit kropp som ble testet. Jeg avgrenser meg til kast over hodet og de vanligste vannkastene, der stopper mine kasteferdigheter. Denne lina ga ikke mer bistand enn de øvrige i haugen, altså de vanlige skyteklumpene. Kastet vel faktisk lengre med et par av disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal du kaste så langt, så bør klumpen også være veldig lang,. I konkurranse er det ikke nødvendigvis slik at de linene de bruker der spenner opp stanga bedre, men lengden hjelper når det er grenser for hvor mye skyteline det er mulig å få ut av ringene før snøret lander. Å skyte 30m skyteline med en 7m skagitklump blir i alle fall en utfordring :P 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
24 minutter siden, Kpg said:

Skal du kaste så langt, så bør klumpen også være veldig lang,. I konkurranse er det ikke nødvendigvis slik at de linene de bruker der spenner opp stanga bedre, men lengden hjelper når det er grenser for hvor mye skyteline det er mulig å få ut av ringene før snøret lander. Å skyte 30m skyteline med en 7m skagitklump blir i alle fall en utfordring :P 

Helt sant, og jeg har gått til innkjøp av 16 m skyteklump. Dessverre ble den veldig upraktisk (for lang) til mine fleste fiskeøkter. Men har så langt veldig god erfaring med den nye Rio Scandi. I den grad det er mulig å skaffe seg erfaringer. Ser slik ut på disse kantene nå, beinhard strøm inntil siste grasrota. Så nå er det kortest mulige kast som gjelder.

vann.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har gått til anskaffelse av Nextcast sine Salarfinder-klumper denne sesongen, etter varme anbefalinger fra gjengen hos Nfisk. Kan ikke annet enn å slutte meg til hyllesten, utrolig gode snører. Prisen er dog rimelig stiv....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har også testet denne Rio scandi Versitip klasse 11 intermediate,synk 3 med  6 og 4 synk spisser på min Sage Method 15 foter og det fungerer utrolig bra.

Denne lina er utrolig lett kastet og den går langt nok.For min egen del så bruker jeg bare denne og Nextcast sine liner nå og er utrolig fornøyd med det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har sluttet å lete nå. Har fått testet  grundig denne Rio scandi-belly'en med light T-8 og tip'ene til en Rio scandi short. Disse er 10 fot med ulik synkegrad.

Bruker stasen på en 14.6 fot stang og det går veldig langt. På en lett og enkel måte. Så,ferdig letet og vel fornøyd. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg