Hopp til innhold
Sluska

Nextcast eller Rio Versitip

Recommended Posts

Tenkte jeg skal prøve nye skyteklumper i sommer. Så langt står valget mellom Nextcast Salafinder eller Rio Scandi Versiptip. Skal brukes på LTS Explosive 13,6 #9.

Hvilke erfaringer eller preferanser har dere? Hvordan ser oppsettet dere ut?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Kjempe gode liner begge to, Men med forskjellige egenskaper.Rio scandi versitip er en fantastisk lett kastet line og går som en kule.Den fungerer like godt til alle kast om det er vannkast eller overhånds kast med lange bakslenger. Nextcast linene er vel mer likt en skagit klump der vekta i spissen ikke skal regnes med (jeg vil kalle det en hybrid line mellom skagit og scandi),Men den kaster utrolig bra og er mye mer stabil enn en ren skagit klump.Jeg bruker kun Rio scandi versitp og nextcast nå ,disse fungerer meget godt til mine Sage stenger. Nextcast  Zone  F1  er også en utrolig god line.  http://nfisk.no/fluesnorer/tohands-klump/nextcast/nextcast-zone#&variation=722437

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 3.4.2017 at 10.50, guru33 said:

Kjempe gode liner begge to, Men med forskjellige egenskaper.

Jeg kjenner bare Rio sv så jeg skal ikke uttale meg. Men har sett en del på Salarfinder. Har ikke kjøpt noen enda. Det jeg funderer på er om man MÅ sette på denne spissen, eller om man kan nøye seg med en vanlig fortøm og bruke den som 2D line?  Og er den kresen på hvilke spisser som settes på? (På Rio bruker jeg ymse fra ulike hold).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å bruke den lina uten spiss fungerer nok dårlig,Men du kan bruke Rio sine spisser og Rio mow-tips. Guideline sine spisser fungerer nok også greit vil jeg tro. Nextcast Salarfinder  er vel beregnet for 10 fots spisser, Rio sine 10 fots spisser til short versitip lina fungerer utmerket til disse.

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

`"Å bruke den lina uten spiss fungerer nok dårlig"

Takker, opplysende! Da må det bli den korteste ved evt. kjøp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
3 timer siden, Sluska said:

bruker du Rio Scandi?

Har flere scandi short versitip. Bruker dem mest når elvene flyter litt saktere og er lavere og på de minste stengene som 12 fot kl 6 og 11.6 fot kl 8. På disse stengene/dette fisket har disse linene erstattet alle de tidligere linene jeg hadde til disse stengene unntatt noen få synkeliner som jeg bruker i juni/juli. Å kunne sette denne lina på en lettvekter stang er som at sola kommer fram etter en uke med regn og kjølige dager. Alt blir lett og depresjonene damper bort. Korte kast, lange kast og presise kast kommer av seg selv.

Varierer også med tip'er fra andre merker. Vil jeg dypest mulig (med en slik line), setter jeg på en 15 fots s6 spiss fra Guideline's gamle multitip'er.

Kaster svært lite over hodet, bare når jeg kan. Rio'en duger fint til det også.

Men altså, når vannet går fort, det er mye av det og det er ganske kaldt, bruker jeg fortsatt (inntil tunge) synkeliner. Ser ikke bort ifra at Nextcast kunne erstatte flere av disse. Tenker litt på å testekjøpe en slik Salarfinder s1/s3 for å se.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nextcast har også Salarfinder i singelpiece utgave.Altså en 3D Line som ikke skal påføres spiss.Jeg har prøvd #10/11 i 2/4/6 og 4/6/8.De går rett og slett som en kule.og med 100% overrulling selv på 40 meters kast.Jeg ble imponert.Salarfinder som skal ha utskiftbar spiss skrytes det også veldig av.Det skal sies at disse linene nok synker litt saktere enn andre produsenter så ikke bli veldig skremt av synkedensitetene.på en 13 fot ville jeg gått for Salarfinder 40..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg