Hopp til innhold
svensvik

Heggeli - marsflua

Recommended Posts

En Heggeli underveis i treningsleiren. Gullfasan hackle og vinge fra mårhale. Dessverre greier ikke min iphone fra 1953 å lage et fullgodt bilde, omtrent som vanlig.

Men dette får være marsflua fra meg.

heggeli.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Vakker.

Er det flat sølvtinsel i kroppen, eller holografisk plast? Hvilken krok er den bundet på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ok, synes det var litt vanskelig å se hva han gjorde, men takk for svar.

Endret av Gillen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
2 timer siden, Gillen said:

Har du/dere noen tips til innbinding av tippets ?

Hva opplever du er krevende med innbindingen? Dersom det er å få stammene til å bli liggende på toppen av kroken, løses det gjerne med å legge de samlet på toppen av krokstammen med et pinsettgrep (altså mellom pekefinger og tommel). Foreta en "slakk løkke" (en løs turn med bindetråd rundt krokstammen og trekk til mot deg. (Sørg for at bindetråden ikke er tvunnet slik at tråden legges flatt oppå materialet du skal fest.). Bind fast materialet med noen flere turn og fortsett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det jeg synes er vanskelig, er å unngå at fjæra vrir seg, slik at "baksiden" blir mest synlig. Bruker bare en fjær, som jeg klipper en del av og prøver å brette dobbel ..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En måte å løse dette med fargeforskjell over og under fjæren er å kjøpe farget tippet. Jeg har begge deler (naturell og farget i ulike farger, også oransje som er tilnærmet lik oversiden på en naturell). I bildet naturell.

Har vel aldri brettet, det gjør ingen ting at man kan se noe av den fargeløse undersiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
6 timer siden, Gillen said:

Det jeg synes er vanskelig, er å unngå at fjæra vrir seg, slik at "baksiden" blir mest synlig. Bruker bare en fjær, som jeg klipper en del av og prøver å brette dobbel ..

Da bruker du samme metode som beskrevet tidligere. Ta de fjærene som skal bindes inn og fold dem som et tak og bind dem inn med slakk løkke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk til dere begge for gode råd :smile:

Heggeli har fast plass i flueboksen, - særlig når det fiskes sjøørret.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg