Hopp til innhold
svensvik

Mårhale

Recommended Posts

Har etter intens løping, i og uten måneskinn, fått anskaffet en mårhale. Men når jeg leser oppskrifter mm så er det ikke så mye rundt dette med binding av laksefluer av dette materialet. Noen som sitter inne med erfaringer fra binding med slikt hår, mønster mv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Fluer bundet med mårhale som rygg lager jeg meget enkle og rustikke.

Skal prøve å se om jeg kan få lagt ut et bilde senere men enkelt forklart binder jeg slike fluer gjerne på en standard enkel laksekrok str. 6. Bruker noe litt bustede gult eller blått i halen som ligger noenlunde rett ut med samme lengde som ryggen. Kroppen bygges opp litt fyldig med grov rundt tinsel i enten sølv, kopper eller gull og legger på litt kunstig tacke med kraftig rødfarge underst helt fremme ved hodet med retning mot krokspiss. Man kan og surre inn en rød ulltråd istedenfor. Det er jo gjeller som jeg inbiller meg dette kan indikere for fisken som ønsker å ta flua. Så legges ei noenlunde god klype med mårhalehår på ryggen og bindes fast slik at det ikke ligger altfor mye inntil krokskaft men lager litt liv i strømmende vann. Siden ekorn, rev og mårehår er glatte så løkker jeg dette først på oppe ved hodet og før hodet surres helt igjen så legger jeg på en dråpe med lim som kan trenge inn i håroten slik at de sitter orntlig. Jeg har også i senere tid brukt kevlartråd til nettopp dette da kevlartråd er meget sterkt og skjærer godt inn i hår slik at det sitter. Men bruk også som nevt lim og la limet virke i 10 15 minutter før du lukker og surrer hodet ferdig.

Nå må jeg virkelig si jeg gleder meg til å høre om det ferdige resultatet og kommer et bilde ut Svensvik så stiller jeg gjerne som sensor :-)

Fluer av det slaget som beskrives her fungerer også godt på SØ i litt grov elv på hastige brekk og laksene sier sannelig ikke nei tak de heller i skumringen. Snålt det der med at især smålaksene ser jeg har begynt med å stille seg på brekkene når det går mot mørke og det tror jeg ikke sjøaurene liker særlig. Noen vaner skal jo også sjøaurene få ha i fred.

Men nå tar jeg med meg barna for den ukentlige sjekken av nettopp, mårefeller. Ingen fangst så langt i år men kanskje i dag, hvem vet hvor måren hopper.. 

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
25 minutter siden, Salaren said:

Nå må jeg virkelig si jeg gleder meg til å høre om det ferdige resultatet og kommer et bilde ut Svensvik så stiller jeg gjerne som sensor :-)

Takker hjerteligst ! Kanskje blir dette marsutgaven. Vi ser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da ble det et par teste-måren-fluer allerede før kalendervinteren forsvant.

mår.JPG

Endret av svensvik
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Smellvakre fluer som langt overgår mine enkle rustikke kreasjoner. Men det kan jo være noe å huske på at selv om fluer er enkelt oppbygd så kan de sannelig fange fisk for det. Tenker tilbake på ei flue som ble til i min hjemmelv på midten av 80 tallet av en haltende nå avdød oppsynsmann. Flua ble laget uten bindestikke og rett og slett satt sammen av svart ulltråd og sprikende svarte hønsefjær som ble funnet på bakken ved prestegården, surret i hop med helt vanlig sytråd og lakkert med Karlsons lim. Flua som ble ble bundet på enkeltkroker i str.8 og 6 var rett og slett i ordets rette forstand stygge. Men de helt klart største sjøaurene den sommeren ble fanget på nettopp de fluene der av oppsynsmannen. Og fluas navn ble nettopp "Oppsynsmannen". :-) Flua ble "kopiert" av en dyktig fluebinder som dukket opp året etter men disse fluene ble ikke noe annet en vanlige fluer da de jo var jo altfor fint bundet.

Det er jammen ikke lett å bli klok på det med fiske..

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Veldig enig med deg i det der Salaren.

Det gjelder ørretfluer også.

Det er en fryd for øyet å se mer eller mindre perfekte fluer,men de fisker ikke nødvendigvis ikke godt av den grunn.

Det er ørreten som velger og ikke oss.

Jeg tror at mange fluebindere er mer opptatt av binde perfekte fluer for å vise dem frem enn å det å tenke

over hva som trigger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Til ørreten og røya trenger ikke imitasjonene å være så nøyaktige. Noen ganger ønsker man å overdrive en detalj, og som kjent skjer det jo feilklekkinger i naturen også. 

En av mine egne klekkere er bl.a bundet med isoporkule og en bit av min kones strømpebukse, og den fisker bra på SR. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
19 timer siden, Tom Syversen said:

Hva mener dere om selektivitet?

Er laks og ørret,eller fisk i det hele tatt selektiv?

Ja selvsagt er fisk selektiv. Men det har ikke så mye med mårhaler å gjøre :smile:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, at fisk kan være selektiv er noe man ble klar over tidlig i sin fiskekarriere. Noen agn fisker rett og slett bedre enn andre men man må også ta med at innfisking, linetyper og densitet mm. også spiller en stor rolle før man blir for mye bastant. Og hva som skiller .f.eks en god flue fra en dårlig blir en diskusjon som aldri heller tar slutt. Selv føler jeg at jeg fisker best når jeg bruker fluer jeg har tro på, der og da.

Og til trådstarter, du binder nydelige fluer som er en nytelse å se på. Stor takk til deg som deler slike vakre kreasjoner med oss. Og ha meg unnskyldt når jeg refererer til at fluer som rett og slett er for pent bundet kanskje ikke fisker godt alikevel :-) Men historien min som fortalt over er helt sann den, fluene så rett og slett ikke ut selv i måneskinn. Kanskje de store sjøaurene rett og slett tok disse fluene fordi de ble forbannet over styggskapen, hvem vet..de fisket ivertfall ubegripelig godt av ham som lagde dem

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
12 timer siden, Salaren said:

Og ha meg unnskyldt når jeg refererer til at fluer som rett og slett er for pent bundet kanskje ikke fisker godt alikevel :-) Men historien min som fortalt over er helt sann den, fluene så rett og slett ikke ut selv i måneskinn.

Kjente ikke en snev av sårhet. Det er ingen som vet hva laksen tar på, hvis den er der og vil ta. En sjelden gang er den skikkelig i bettet og tar alt. Få opplever en slik bett-økt. Da jeg var svært mye yngre, brukte jeg angel med diverse rappet ulltråd. Prøver vel litt på dette med å ha noe som det ikke er stint av ellers i elva. Og bytte fluer ganske ofte, sammen med å rigge to-tre stenger ulikt. Uansett får man fisk, hvis noen, på den redskapen som er uti vannet.

Skal se om jeg får laget en historisk sak denne uka, Heggeli. Også med mårhale.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg