Hopp til innhold
Tom Syversen

Fortom Ørretfiske stille vann.

Recommended Posts

Hei.

Til ørretfiskere på stille vann her inne,hvor viktig er det med fortomslengde

og spissdiameter?Noen som har noen tanker om det?

Kan det være vel så vesentlig,om ikke mer vesentlig at vi opptrer som indianer og holder oss skjult?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

I "gamle dager" fisket vi med fortom helt ned i 0.11 tykkelse når ørreten eller røya var lite bitevillige. I dag går jeg sjelden og aldri under 0.17, og får like mye - om ikke mer fisk enn tidligere. Dette tror jeg handler mest om bedre ferdigheter innen fisking/kasting (presentasjon, lengde), fluebinding spesielt og entomologi generelt. Under de mest ekstreme utfordringene med vanskelig fisk, hender det at jeg bruker 0.15 - dette handler også litt om type flue og krokstørrelser.

Fortommens lengde har vel stort sett holdt seg uforandret i alle år 2-3 m til enhands, men noen ganger kortere ut fra lokale forhold - f.eks. grunn elv, og noen ganger opptil 5 m hvis man trenger å komme dypt (nymfer langs bunnen).

Jeg tror at "indianerteorien" er et viktigere element her, men har også erfart at f.eks snøreskygge på solrike dager og grunt vann, kan være en utfordring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fisker minst 2x stanglengde uansett i innlandet. Også pleier jeg å bruke spiss etter størrelse på flua. Men stort sett går det på 5x (ca 0,15), da det passer godt til størrelsen på både fisk og fluer jeg bruker :) Så hender det at jeg går opp og ned i tykkelse alt etter flue og særheten på fisken. Jo tynnere fortom jo større sansynlighet at flua flyter mer korrekt. Men det er mer aktuelt i elv med litt rufsete strøm :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg opplever også at selve fluesnøret i seg selv skremmer.

Vel,skremmer er ikke nødvendigvis det rette ordet,men jeg får i allfall inntrykk av at det

ødelegger for meg.På stille vann hvor strømmen ikke strekker fortommen for oss er det

viktig å få strekk på en lang fortom hvis vi skal ha den minste nytte av en lang fortom.

Tross alt så skal vi kunne klare å stramme opp for å klare å kroke fisken.

Hva gjør dere når dere kaster med veldig lange fortommer på stille vann?

Jeg for min del bruker pull back på stille vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kaster litt ulikt fra situasjon til situasjon.

Kaster jeg nedstrøms så kaster jeg "vanlig",kaster jeg oppstrøms så mender jeg ofte etter stoppen

for å få fortommen foran snøret.

På stille vann føler jeg at det er svært viktig at fortommen lander slik at det er akkurat passe stramt på første kast,og ikke

at den ikke lander i en haug slik at jeg må trekke inn for kompensere for et dårlig kast.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det ikke vanlig fluekast selvom man må korrigere litt underveis? Iallfall for meg som ikke er noen plagsomt dyktig kaster :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg