Hopp til innhold
Asbj.R.

Mens vi venter på døgn i Alta

Recommended Posts

Etter e-posten med bekreftelse på to døgn tildelt i Alta i slutten av juli, har man gått i en lettere forvirret tilstand, og fundert over de store spørsmålene i livet.

Hvert døgn har fiske fra kl.18.00 til 12.00 neste dag, altså 18 timers effektivt fiske. Med en lettere tilårskommen kropp med innebygde rygg- og nakkeplager, innser man raskt at 18 timers fiske kan bli i overkant mye, selv for ei ivrig sjel. Da må man nødvendigvis tenke å sette sammen et lag som deler fisketiden og kostnadene. Hvem skal tilbys plass i "The A-team"? Bør man satse på kompiser med begrensede fiskeferdigheter slik at egne muligheter styrkes, eller bør man satse på venner med gode sosiale ferdigheter som også behersker fluefiskeriet. Avholdsfolk har definitivt ikke plass i gruppa. Noe fintenking gjenstår her, men det ser ut for at man lander på 4 fiskere totalt.

Så er det valdene da. Forbygninga kjenner man til fra sjøørretfisket for noen år siden, og til dels også Pathakorva. Etter litt nettsøking fant man ut at Forbygninga (døgn 1) strekker seg fra godt i overkant av brua i Øvre-Alta (hvor langt oppfor?), og ned mot svingen ved den første steinstranda. Derfra overtar Pathakorva (døgn 2). Hvis jeg forstår informasjonen rett, dekkes Midtfaret og Skiferholla av kortet til Pathakorva, slik det står beskrevet under Raipas-sonen i altaelva.no. Hvis noen kan bekrefte dette hadde det vært fint?

Og så fluene. Jeg registrerer at flua Pathakorva (Frødin) er kåret til beste flue i Alta, og vet fra tidligere at Sunray Shadow er regnet som bra. Hvilke andre bankere bør ligge i boksen? Hvilke krokstørrelser må være med?

Stenger som blir med er - Sage z-Ax 15' #10-11, - LTS Explosive 12,6 ' #8, - Loomis GLX Distance 10' #8 (enhands). (Og kanskje et par lettere enhandsstenger til annet fiske før/etter.)
Snellene (i tur og orden): Abel spey classic, Danielsson L5W 8-12, Vangen Phantom, + div. andre.
Snører (til begge tohands): Flyt, F/S 1, F/S 3-4, + et par ekstra synkefortommer.

Overnatting: Blir neppe aktuelt de to døgnene det står på. Vurderer telt eller campingvogn før/etter.

Som dere ser er noe tenking allerede gjort, og mye gjenstår. Skal forsøke å holde tråden varm fram mot D-day, og håper noen andre hiver seg på med praktiske tips.

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ikke at jeg skal blande meg i dette, ikke har jeg billett og Alta ligger mer enn to timers kjøring unna. Men! Burde ikke Asbjørn satse på gjentatte treningsleire i denne sammenhengen. Nevner ikke høydeopphold da elvene i all hovedsak ligger i lavlandet. Og ikke nødvendigvis i Alta, men elvene åpner i god tid før dette evenementet og man kan tenke lokasjoner slik som de gjør i de mest nervepirrende actionfilmer.

Altså: Hva med å velge ut 3-4 åsteder i juni/juli hvor man max legger opp til å simulere opphold og fiske som venter i Alta? Med samme utstyr, personer, mat og drikke, gemakker og det hele. Om nødvendig kunne man selvsagt også male noen kulisser på papp.

Og så reiste man da til disse treningssentrene, gikk gjennom alle prosedyrer og skikkelig forberedte seg til døgnene i slutten av juli. Og møtte opp der, vel forberedt og topptrent.

Bare en tanke eller en ide.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg likte Svensvik ide om treningsleir og samlinger utover forsommeren. Utfordringa i Troms er at de aller fleste elvene åpner først 1. juli, med 2-3 unntak.  Så da blir det ettermiddagstreff i den lokale småelva, uten flue i enden av snøret. Kjedelig, men sikkert nødvendig trening. 

Og så kan man jo ha med god drikke og gå hjem igjen, så blir øvelsen mer realistisk. 

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvem blir fjerdemannen på laget?

Avventer svar fra en forespurt, men dette må avklares raskt. 

Mange er interesserte, og jeg har mottatt meldinger og tlf fra nær og fjern (USA). 

Har fremdeles to kandidater hvis det blir nei fra nr. 4, så jeg vil ikke sette plassen ledig riktig ennå. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Trenger du en fjerdemann? hadde jeg fått døgn i Alta så må man være litt taktisk. Har du vunnet kortene så betaler selvsagt de som få bli med korta.

Så må du velge noen som er passe ivrige til å fiske men ikke for flinke, for du vil jo ha fisken :smile: men de må være hyggelige og sosiale så pausene dine blir trivelige.

PS: jeg kan godt være med altså, Er god til å lage mat og ganske sosial av meg, ikke spesielt god til å fiske heller.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg synes 4 mann på 18 timers fiske er en for mye..... 4,5 time pr døgn synes jeg er snaut. Husk også at det kan være en fordel med båt, iallefall om en skal fiske på oversida av brua i forbygninga. Jeg ville campet i forbygninga for å slippe å bryte leir til døgn 2. Da bruker en båten til å forflytte seg ned til i Phatagorva. Til mitterfaret er det jo gangavstand. Men mitt inntrykk er at fisket i Phatagorva og også Elvestrand er blitt mye dårligere de siste årene pga gjengrusing og utretting av svinger og kanter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel moby, blant mine fiskevenner prioriterer vi nok ulikt fra deg. Om det blir 4,5 eller 6 timers fiske pr døgn er underordnet. For oss er dette en happening. Vi får altså fisket verdens beste lakseelv i beste tiden av sesongen. Opplevelsen forsterkes av omgivelsene, og fiskemuligheten er ren bonus. Det ryktes allerede at venner fra Østlandet tar turen nordover for å være sammen med oss, og det uten fiskerett. Man skal ikke undervurdere den sosiale hyggen ved elvebredden. 

Når det gjelder båt, så er det vel bare overfor brua det er bruk for den. Til transport er det unødvendig siden avstandene er såpass korte uansett. Vi har muligheten til å leie inn en båt, men vil vurdere det underveis. 

Forbygninga og Pathakorva skårer jevnt høyt på fangststatistikken hvert eneste år, også i fjor. Så SÅ mye dårligere har valdene neppe blitt. 

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg hadde samme kortet i fjor men i starten av juli. Vi fikk tre laks mellom 6,5 og 10 kg på Forbygninga. Phatagorvadøgnet fisket vi blankt... Ikke glem å fiske fra muren i Forbygninga. Og går det fisk så prøv for all del lilleplassen på oversida av brua! Misunner dere. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk ;) 

Fisket dere mye i midtfaret? Hører andre som fikk mest der. 

Lilleplassen er det fra østsida? 

Hvor langt opp av brua kan du fiske? Vade fra vestsida?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi fisket nok feil i mitterfaret, mest fra vestersida, som i gamle dager... Burde nok fisket østersida, øverst iallefall når det går fisk. Var veldig forandret ift 2012, da gikk djupålen langs vesterlandet, ifjor var det vanskelig å lese...

Lilleplassen fra østersida ja. På den vannstanden vi fisket kom fisken ganske nært østerlandet. Lilleplassen er på en måte "østersida øverst på brekket."  +/- 150 kbm? Sist i juli kan det være helt andre forhold, i verste fall ned mot 30 kbm, og da blir det noe helt annet! Kanskje best nedenfor brua da?  Vi hadde båt men brukte den lite. Er det mye vann og du setter fast 15+ fisk oppfor brua er båten ditt håp om fisken går nedover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da var laget klart. 

Forutenom undertegnede er det Doktoren og Terapeuten som kompletterer den harde kjerne. I tillegg har utvalgte venner fått invitasjon til å besøke oss og gjøre noen kast. 

Doktoren er kompis siden barndommen og fluefiske-kamerat siden ca. 1973. Vi tilbringer mange timer og døgn på tur sammen hvert år, fra fjærefiske etter SØ på våren, via jakten på SR om sommeren, og tilbake til SØ i elvene på høsten.

Terapeuten er tidligere kollega og fluefiske-kamerat siden ca. 1996. Vi tilbringer også mye tid sammen på tur, mer etter laksen, men også endel etter SR og i fjæra etter SØ.

Dette er gutter med ekstreme kvaliteter innen det sosiale området, fluefiske og fluebinding. Men ingen av dem er spesielt store eksperter med tohands, så balansen i laget blir perfekt. ;)

Dessuten, det er vel ingen bedre plass å øve seg på tohandsfiske, enn i Alta i slutten av juli. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
21 timer siden, Asbj.R. said:

Doktoren og Terapeuten

Men ingen av dem er spesielt store eksperter med tohands, så balansen i laget blir perfekt. ;)

Her legges det opp til virkelig harde tak! Med behov for både lege og terapeut!! Bare fantasien setter grenser for hva som forventes her!!!

Når så det gjelder dugleikar, har en stille og klok person tidligere påpekt behov og muligheter for en serie treningsleire i forkant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Harde tak blir det nok utvilsomt, og ikke nødvendigvis bare i fiskeriet.

For å unngå videre spekulasjoner og mulige konspirasjonsteorier føler vi behov for å komme med et par avklaringer.

Doktoren er ikke lege, og Terapeuten er utdannet kokk.

Etter faglig begrunnede råd fra høyt kvalifiserte personer har vi bestemt at treningsleire er med i de videre planene.

For øvrig har vi etablert kontakt med meget kyndige folk innen fiskefilmer, og håper at dette resulterer i noen herlige filmsnutter i et offentlig digitalt rom etter turen, og som egne minner på DVD.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har lagt inn bestilling til kona og symaskinen om en slik 8-tall arm-stropp som Granbo reklamerer for. Stroppen tenkes brukt på treningssamling for å tvinge inn og automatisere motorikken i tohandskastet. 

Som mangeårig enhandsfisker sliter man med å unngå å bruke for mye enhandsteknikk i tohandskastet.

Gammel vane vond å vende. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
4 timer siden, Asbj.R. said:

Har lagt inn bestilling til kona og symaskinen om en slik 8-tall arm-stropp som Granbo reklamerer for. Stroppen tenkes brukt på treningssamling for å tvinge inn og automatisere motorikken i tohandskastet. 

Som mangeårig enhandsfisker sliter man med å unngå å bruke for mye enhandsteknikk i tohandskastet.

Gammel vane vond å vende. 

Er tanken med denne stroppen at man skal være forhindret i å skyve stanga med den øvre hånd og tvinge fram mer aktiv bruk av undre hånd i to-håndskastet?

Det å benytte krafttilførselen med en dominat nedre hånd kan også gjøres ved at man går litt tilbake til gamle synder ved å tenke litt over hvordan man kaster med en sluk eller markstang.  Du dytter vel ikke på med øvre hånd der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
3 timer siden, Tom Syversen said:

Hvordan ser den ut da Asbj.R.?

Funker det?

Et band sydd som en stort 8-tall. Trer ei løkke helt opp på overarmen og andre løkka på underarm, låser delvis av albueleddet.

2 timer siden, Nobody said:

Er tanken med denne stroppen at man skal være forhindret i å skyve stanga med den øvre hånd og tvinge fram mer aktiv bruk av undre hånd i to-håndskastet?

Det å benytte krafttilførselen med en dominat nedre hånd kan også gjøres ved at man går litt tilbake til gamle synder ved å tenke litt over hvordan man kaster med en sluk eller markstang.  Du dytter vel ikke på med øvre hånd der?

Slik unngår jeg å skyve for mye etter i siste del av fremkastet (enhandsuvane) med høyre hand. Det blir dessuten slitsomt i lengda  

Lenge siden jeg slengte med slukstanga nå, så jeg tror dette kan hjelpe til å tvinge venstrhand å bli mer aktiv og styre kastet. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ved nærmere ettertanke, er det faktorer ved denne arm-stroppen som må tas med i den videre planlegginga.

Jeg tenker nå at stroppen kan brukes under treningssamlinger forut for turen, men ikke under selve fisket i Alta. Grunnen til dette er at jeg ser for meg komplikasjoner når fisken tar flua, og skal kjøres etter alle kunstens regler. Jeg er nemlig en høyrehåndssveiver, og hvordan jeg da skal kunne frigjøre armen fra stroppen mens fisken raser i enden av snøret og jeg samtidig skal skifte hand på å holde stanga med.

Jeg ser for meg en situasjon som minner meg på en lokal politikonstabel fra mine barndoms år, som hadde "funnet opp" et sikkerhetsbelte til politimotorsykkelen sin. I utgangspunktet en flott ide, men i praksis ikke så hensiktsmessig. Da konstabelen veltet motorsykkelen fremst i en kortesje (kanskje kongen på besøk), endte han opp innsurret i beltet til allmenn munterhet for alle som var vitne til hendelsen.

Overført til laksefisket, ser man for seg finurlige motoriske bevegelser med tilhørende besvergelser, mens man prøver å få høyrearmen ut av løkka samtidig som man skal sveive inn laksen.

Jeg har ingen spesielle ønsker om å bidra til slik allmenn munterhet over ens egen potensielle "heksedans", og som muligens ender opp i at laksen går løs fra flua. Derfor blir stroppen kun brukt i treningsøyemed.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan det være en mulighet for at hjelpemiddelet får motsatt virkning Asbj.R.?

At du rett og slett blir avhengig av at det er der hele tiden når du først har tatt det i bruk.

På en måte kompenserer du for en bevegelse du gjør som du ikke vil ha.

Hvis du ser på bevegelsen din når du kaster og ser at du "skyver" med høyre arm i stedenfor å se på

snøret og bukta så ville det ikke forundre meg at du da endrer det.

Hva synes du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det ingen i nærheten hos deg som KAN litt teknikk, som kan vise deg litt Asbjørn?

Et fluekast er ren teknik, og vi snakker vel om et underhåndskast eller moderne spey om en vil, og jeg er litt usikker om denne stroppen alene vil gjøre at en forstår hva en driver med. Skjønner tanken med den, men det er andre elementer som også spiller inn om denne stroppen skal ha noen effekt. Kasting er trening, og atter trening, men det hjelper lite om ikke trener på de riktige tingene, som mange andre ting. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå var det ikke meningen at denne tråden skulle bli en kastetråd, men som alle skjønner er det en del av hele turen.

Jeg har studert teknikken til flere gode kastere, G. Andersson, Syrstad, Granbo m.fl. Alle har det til felles at de gjennom hele kastet har en relativt spiss vinkel i albueleddet i høyre (øvre) arm, og lar underste arm styre kastet. Siden jeg stort sett bare driver med enhandskasting, og har gjort det i noenogførti år, trenger jeg å avlære gammel vane rundt hvilken hånd som styrer kastet. Derfor tenkte jeg at arm-stroppen kunne være et hjelpemiddel underveis.

Sagt med andre ord; Jeg forstår, og "kan" teknikken i teorien. Jeg leter vel mest etter en "snarvei" til å beherske motorikken i tohands spey på en bedre måte. Jeg må likevel si at jeg er ikke helt grønn i speykastet heller. Jeg får stort sett ut snøret dit jeg vil, og har jeg muligheter til overhodekast, klarer jeg greit å legge ut 40 m. Men, siden teknikken ikke er helt etter boka, blir det ganske kraft- og energikrevende for en gammel rygg/nakke å stå i fisking gjennom to døgn. Derfor ønsker jeg å trene inn en lettere teknikk.

Så var det dette med trening da. Siden jeg er lærer av profesjon vet jeg selvsagt nødvendigheten av dette. Imidlertid er det "vanskelig" å sette av tid til trening på tohands teknikk på forsesongen, fordi dette samtidig er tida da vi starter enhandsfisket. Prioriteringer..... Jeg tror nok vi må lande på Svensviks gode råd om treningsleir, der vi jobber med tohands- øvelser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
48 minutter siden, Asbj.R. said:

Sagt med andre ord; Jeg forstår, og "kan" teknikken i teorien. Jeg leter vel mest etter en "snarvei" til å beherske motorikken i tohands spey på en bedre måte. Jeg må likevel si at jeg er ikke helt grønn i speykastet heller. Jeg får stort sett ut snøret dit jeg vil, og har jeg muligheter til overhodekast, klarer jeg greit å legge ut 40 m. Men, siden teknikken ikke er helt etter boka, blir det ganske kraft- og energikrevende for en gammel rygg/nakke å stå i fisking gjennom to døgn. Derfor ønsker jeg å trene inn en lettere teknikk.

Man skal ikke lære en gammel bikkje å gjø eller glefse, men veldig forsiktigvis:

Stroppen eller beltet eller skytereima kan ha en funksjon, den gjør det vanskelig for høyrearma å fortsette langt framover. Dette blir neppe brukt så mange ganger, likevel

Det er ingen oppskrift på dette, og de fleste bruker begge armene i en saksebevegelse under kastet. Får man til en kraftfordeling på 70 på den nederste arnen og 30 på den øverste, så er man godt inne den gemene hop. Men stanga må stoppe og ikke for lavt med tuppen, liten tvil om det. Like viktig er det at stanga ikke kommer for langt ut ifra kroppen. Kanskje kan en slik "stroppfiksering" gi en visualisering av akkurat det før den legges bort?

Det viktigste med dette er uansett et bra antall treningsleire som utmerket godt kan legges til april-mai.  Man kan også fint trene underarmskast ved sjøen, gjorde det mye selv engang. Man kan ha med bilder av laks eller låne en utstoppet, hvis akurat dette elementet er så viktig. Også dette med å sveive med rett hånd må trenes inn, man kan umulig komme til Alta og sveive med høyre hånd. Det går ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
10 minutter siden, svensvik said:

man kan umulig komme til Alta og sveive med høyre hånd. Det går ikke.

Nei det skulle tatt seg ut :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I utgangspunktet sveiver jeg like godt med begge hender, men alle snellene er satt opp med høyresveiv og jeg tar neppe jobben med å endre disse. Høyre hånds sveiv er mest praktisk for meg siden venstre hånd er vesentlig sterkere/mer utholdende til å holde stanga med stor fisk på, grunnet skader i høyre skulder/nakke.

Her er det kroppen, i all sin lekkerhet og med alle sine begrensninger, som styrer valgene. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Siden jeg titt og ofte får tilbakemeldinger på denne tråden fra alle hold, er det vel rett og rimelig å sørge for oppdateringer. Siste hilsen mottok jeg via en svigerdatter, fra en av hennes (misunnelige) kolleger i laboratoriebransjen. Det spekuleres i hvem Doktoren og Terapeuten er?

Doktoren er ofte på tlf, stadig økende begeistret over sommerens begivenhet. Utrolig mye som skal diskuteres. Så langt har vi vært gjennom diverse fluer som skal bindes, stenger med sneller og snører. Camper, lavvo, telt, feltsenger, stoler, tarp og primus. Mat og ikke minst drikke er det mindre diskusjon om, det handler vi inn på gammel vane. 

Terapeuten er mistenkelig stille for tiden, kanskje lettere sjokkert eller,  vent.... - skulle han reise utenlands i disse dager? Terapeuten har en stor lakseflueboks, og er best på å binde laksefluer. Periodisk stor produksjon.

Doktoren produserer også stort, men mere på SR og SØ fluer. Har sikkert bundet 2-300 fluer i vinter. Han er nå utfordret på å binde noen bombere, samt en laksevariant av hans egen SR/SØ flue. Forøvrig en helt spesiell flue, ulikt alt annet jeg har sett, men som fisker utrolig godt. 

Jeg selv har bundet 14 nymfer til enhandsfisket, ei såkalt komplettering. Har forsåvidt "kladdet" noen mindre laksefluer i hodet,  men ingenting i stikka så langt. Har en brukbar flueboks(er) til laksen, bl.a supplert fra venner her på forumet, så jeg stresser ikke med bindinga. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg