Hopp til innhold
Tom Syversen

Nostalgi og fluestenger.

Recommended Posts

Hei.

For å være litt nostalgisk,er det noen av dere som savner en stang eller stangserie som ikke lenger

produseres,men som dere skulle ønske fremdeles var tilgjengelig?

For mitt eget vedkommende er det noen stenger som utpreger seg i så henseende.

SAGE SP - SAGE SP+ - SAGE XP - SAGE RPL+

Shimano Freestone serien Særlig 1090 - FS906 - 805

Green Vision 906 - 905

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har fortsatt alle stengene jeg har eid, men skulle gjerne hatt nye utgaver av to splitcane stenger, som nå bare duger til veggpryd grunnet brudd. 

Sharp Scottie og A. Hørgård Golden fly. Til sistnevnte hører selvsagt ei Rimfly snelle. 

O ungdom, o herlige minner. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig med Tom, savner Sage og for min del særlig RPL serien, dette er stenger som går utenpå det meste av det som faktisk lages idag. I tillegg utsøkt farge og Sage finish:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min mening er at fluestenger ikke har utviklet seg særlig mye hva angår merkbar forskjell de siste tiår.

Hva er det som gjør at vi bruker tusener av kroner på å kjøpe det siste som er på markedet?

Er det så enkelt at vi ikke har peiling på hva vi driver med?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
1 time siden, Tom Syversen said:

Min mening er at fluestenger ikke har utviklet seg særlig mye hva angår merkbar forskjell de siste tiår.

Hva er det som gjør at vi bruker tusener av kroner på å kjøpe det siste som er på markedet?

For min egen del kan jeg svare at den siste stanga jeg kjøpte (Hardy proax #6), kjøpte jeg av den grunn at jeg hadde kjøpt ei brukt Danielsson som det sto et #6 snøre på. Siden jeg ikke hadde noen stenger i #6, fikk jeg låne Hardyen fra lokalsporten for å prøve snella i praktisk fiske. Trange forhold og vind fra høyre under utprøvinga gjorde at jeg måtte snu meg og legge ut på bakslengen, mens jeg styrte forslengen inn mellom store steiner i fjæra. Jeg følte direkte at stanga ga meg full kontroll under vanskelige forhold.

Stanga falt så ettertrykkelig i smak at jeg kjøpte den neste dag. Noen ganger er det sånn også med nye stenger Tom, de bare treffer deg med et smell.

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
2 timer siden, Tom Syversen said:

Det kalles mani Tom:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det siste som handelskjeden ønsker er nettopp det som nevnes her, og dette gjelder ikke bare fluestenger, nemlig at oss forbrukere innser at vi har ervervet det vi trenger i livet og at vi faktisk med det innser at vi er så godt fornøyde og heller vil bruke tiden på å nyte og bruke utstyret fremfor å spandere verdifull tid på å hele tiden jakte på noe som man tror er bedre enn det man allerede har.

Reduseres konsumet så stopper alt opp. At vi lever i en syk verden har jeg forøvrig innsett lenge men om det blir bedre når de såkalte grønne tidene slår inn vil tiden vise.

Heldigvis har jeg nok fluestenger og utstyr min tid ut, og jeg frykter heller ikke å bli utfordret med utstyrsmangel selv om jeg skulle bli meget gammel. Og ja, jeg er vel vitende om at mesteparten av dette har blitt ervervet i nærmest maniske tilstander:-)

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
5 timer siden, Salaren said:

fremfor å spandere verdifull tid på å hele tiden jakte på noe som man tror er bedre enn det man allerede har.

Selvsagt mye sannhet i dette.

Likefullt, jeg angrer ikke på en flerårig jakt etter bedre utstyr, heller ikke alle "feilkjøpene" hvor de fleste er solgt til gi-bort-pris eller gitt bort. Per i dag har jeg utstyr som passer meg og mitt fiske og jaktingen er over. Det gir litt (mye) abstinens å ikke kjøpe annet enn smått forbruksutstyr, selvsagt. Men ikke verre enn at det går fint å leve med det.

Noen nostalgier har jeg ikke. Det burde jeg ha hatt, men det er for sent nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men det er jo litt deilig å kjøpe noe nytt og litt for dyrt også ?? eller ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
3 timer siden, Tom Syversen said:

Absolutt deilig å kjøpe nytt.:smile:

Kan det være så enkelt,at det for noen hele tiden å kjøpe nytt er en form

for drivkraft som gir økt motivasjon?

For meg er/gir det motivasjon og forventninger i en alt for lang vinter.
Har alt for mange stenger som jeg venter på å få teste her på indre østland og i Trønderlagselvene.
Eneste laksestangen som jeg savner er Loop`s Greyline laksestanga som jeg solgte for to år siden.

Anders

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bruker å kvitte meg med stengene før de har gått ut på dato så noen nostalgi sliter jeg ikke med. Skulle jeg ha samlet på alle stengene som jeg har hatt i mitt eie i over 50 år som laksefisker så hadde det blitt utrolig mange,I de siste årene har det blitt mye nytt og det er alltid kjekt å få testet ut nytt utstyr på våren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg for min del mangler bare én stang i boden, og når jeg har fått tak i den blir det lenge til jeg kjøper noe mer....

At Sage har sluttet å produsere Z-axis liker jeg dårlig. Heldigvis har jeg sikret meg et par tohånds i denne serien. Og så har jeg en 9'#4 SP som er mitt beste kjøp noensinne. Jeg tør påstå at jeg aldri har vært borti bedre tørrfluestang (mitt livs best anvendte tusenlapp)

Sammen med Loomis sin GLX Stinger 13'#8/9 er altså mine favorittstenger Sage, Sage og Sage. Vær så god neste..............

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har en del Loop og Sage kataloger fra 1991, veldig artig å bla i:). Dengang Loop hadde samarbeide med Sage, flotte kataloger med et stort utvalg, aksjonsbeskrivelser, bilder og intervjuer av fiskere ett. Jeg er kanskje litt "grumpy old man", men jeg savner disse katalogene. 

IMG_0007.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mine favoritter . Sage XP ,Sage SLT 9'#6 Rudy heger mod. , Sage Z- Axis 9'#5 ,Sage TXL 9' #6 ,Winston GVX 905 Select ,Sage Method 691-4 ,Sage XLT 7'10" #4 . Sage Xi2 9'6" #7 !!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Savner ingen, men angrer på at jeg ikke kjøpte noen som forsvant. Det jeg irriterer meg mest over er Sage Z-axis 490 jeg irriterer meg mest over at jeg ikke skaffet meg, selvom jeg ikke noen gang testet den, men de Z-axisstengene jeg har er noe av det bedre stengene jeg har hatt. 

Ellers har jeg de gamle gromstengene mine fortsatt, så ingen savn :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg