Hopp til innhold
Salaren

Har tjent 21 Milliarder på Norsk laks

Recommended Posts

Denne mannen med sine 2 døtre har tjent svimlende 21 milliarder på norsk lakshttp://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/01/The-sky-is-the-limit-sier-Cecilie-Fredriksen og da prater vi vel om oppdrettslaks antar jeg.

Når jeg leste dette så ble jeg sittende igjen med spørsmålet, hva har så dette "oppdrettseventyret" kostet norske villaksinteresser i elvedalene mon tro..? Noen som vet..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
4 timer siden, Asbj.R. said:

og hvor mye har han bidratt med til norske lakseelver? 

Mener du her å si at fyrens egen berikelse har vært til en stor fordel for villaksinteressene så hadde det vært fint med en nærmere forklaring. Det er i mine øyne feil at noen i egen vinnings øyemed kan tjene seg søkkrik på virksomhet som så til de grader er miljøødeleggende. Men når myndighetenes rammer sier dette er helt OK så er det vel det da. Jeg får vel bare slutte meg til det som nevnes med at det gies nok sikkert minst 21 Miliarder i "avlat" som kompensasjon og at dette totalt sett i miljøregnskapet allikevel bidrar positivt.

Så da er vel fordelene større enn ulempen, er det ikke slik det sies politisk korrekt..?  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
4 timer siden, Salaren said:

Mener du her å si at fyrens egen berikelse har vært til en stor fordel for villaksinteressene så hadde det vært fint med en nærmere forklaring.

Nei på ingen måte Salaren. Det var et retorisk spørsmål.

Egentlig aner jeg ikke, men det aner meg at han ikke har bidratt med ett eneste lite øre. Slik er det jo ofte med de som tilber mammon.

Som kjent blir jo disse dømt til evig pine og fortapelse i det neste stadiet, mens vi andre kan vandre på de store viddene blant  vakre elever og vann med våre fluestenger og slenge snører mot vakende fisk - uten å være bekymret for bag-limits, fredningstider og andre uvesentligheter.

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
3 timer siden, Asbj.R. said:

Nei på ingen måte Salaren. Det var et retorisk spørsmål.

Egentlig aner jeg ikke, men det aner meg at han ikke har bidratt med ett eneste lite øre. Slik er det jo ofte med de som tilber mammon.

Som kjent blir jo disse dømt til evig pine og fortapelse i det neste stadiet, mens vi andre kan vandre på de store viddene blant  vakre elever og vann med våre fluestenger og slenge snører mot vakende fisk - uten å være bekymret for bag-limits, fredningstider og andre uvesentligheter.

Hei Asbjørn, da var misforståelsen ryddet av veien og jeg er ikke lengre i tvil om ditt ståsted  :-)

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå har vel så vidt jeg vet JF bidratt med ganske betydelige midler i Naustdal opp gjennom årene, bare så det er sagt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
42 minutter siden, Puma said:

Nå har vel så vidt jeg vet JF bidratt med ganske betydelige midler i Naustdal opp gjennom årene, bare så det er sagt...

Det er godt mulig det men jeg mener det er det som er "avlat" https://no.wikipedia.org/wiki/Avlat . Jeg tror avlattspengene er peanuts sammenlignet med de inntekter som draes inn av noen ytterst få ene og alene pga. at vi ikke har myndighetskrav som beskytter miljø godt nok.

Det blir som at jeg bor i et hus uten toalett og dermed sitter og driter rundt i hagene til folk uten at det får personlige konsekvenser og hageeierene må ta belastningen med å fjerne denne driten. Og selv betaler de i dyre dommer for å tømme septikken fra eget toalett til godkjente renovasjonssystem fordi det er et krav.

Det er klart det er myndighetskravene som er det egentlige problemet og når det er så slakt som det er så er det sannelig ikke rart at en skruppelløs oppdrettsindustri turer frem som de gjør.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
1 time siden, Salaren said:

Det er klart det er myndighetskravene som er det egentlige problemet og når det er så slakt som det er så er det sannelig ikke rart at en skruppelløs oppdrettsindustri turer frem som de gjør.

Enig i det!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg