Hopp til innhold
Asbj.R.

Laks på tørt

Recommended Posts

For noen år siden fisket vi et vassdrag med ei mindre elv i Finnmark. Vi hadde vært oppe ved vannet på jakt etter sjørøya, men hadde ikke fått fast noen. På vei tilbake til bilen fulgte vi elva sporadisk nedover, og kom over en liten kulp nedenfor en 90 graders sving i elva. Kulpen så fin ut og vi fant det for godt å prøve noen kast.

Jeg dro over noen kast med ei nymfe jeg hadde på, men verken så eller kjente noe fisk. Kompisen hadde ennå på ei tørrflue (vårflue) etter fisket opp i vannet, og fant ut han skulle prøve med den også før vi ga oss. Elvestrømmen hadde litt fart etter svingen, så flua fløt stille bare et par meter før den stripet på tvers av strømmen mot oss. Allerede første kastet så vi at det blinket bak den stripende flua. Dette gjentok seg over flere kast, men ingen fisk slo etter flua. Den var bare oppe og så på herligheten, men fant den altså ikke fristende nok til å hugge. Etter 10-12 kast, der vi hadde sett fisk etter flua i halvparten av kastene, hadde jeg skiftet til tørrflue jeg også.

I flueboksen hadde jeg funnet en "gammel" muddler (krok 10) som hittil bare hadde vært til pynt, og den ble satt på. Det samme gjentok seg med muddleren. På de to første kastene så vi fisken snu bak den stripende flua, og på det tredje kastet slo den til. Den tok flua i et vassfokk, og tilslag og kroking ble øyeblikkelig iverksatt. Fisken satt på den.

Kulpen var ikke særlig stor, bare ca 10m i lengderetning, og elva var kanskje 4-5 m bred der. Det ble litt spetakkel med den lette T&T stanga (#5) i 4-5 min, før laksen gikk mot brekkket i nedkant av kulpen. Strategien var tydeligvis å slippe seg medstrøms nedover stryket i elva. Selv hadde jeg ikke mange valg. Det var umulig å følge etter laksen siden busker og kratt sto tett langs elva nedstrøms, og jeg hadde ikke snøretykkelse til å tørre å slippe den nedover.

Så selv om fortomen bare var i tykkelse 0.23 og flua var bundet på en liten ørretkrok, låste jeg snella med handa og forsøkte å holde fisken igjen i kulpen med makt. Det gikk som det måtte gå. Etter 10-15 sekunders hardt press slapp den løs. Jeg antok at den hadde slitt fortomen, men da jeg sveivet inn så jeg at den hadde rettet ut kroken på muddleren. Vi anslo at laksen var rundt 5-6 kg.

Vi planlegger et gjenbesøk i dette vassdraget til kommende sommer. Da skal flueboksen (den med småfluer til ørret og røye) være utstyrt med muddlere og caddiser bundet på mere solide kroker, og fortomene blir ikke under 0.27 i tykkelse. T&T Horizon #5 vil bli byttet ut med Hardy Proax #6 eller G.Loomis GLX Distance #8.

Endret av Asbj.R.
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Vakker historie på en tåkete regfull dag her i Sør. Ja det er noe med den stripingen helst gjerne der vannet strømmer slik at bunnforhold og strøm skaper en  "grumsete" overflate. Har selv opplevd at dette kan være nøkkelen til å lyktes med treg fisk og det er jo og sånn at fisken søker "ly" for å unngå å bli sett nettopp på slike steder med mindre det finnes bedre alternativ. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er få ting som slår laks på tørt ja. Er stort sett eneste måten jeg fisker laks på lengre. Blir noen få drag med vått av sentimentale grunner :smile:

ta med deg noen bombere også , og gjerne bundet på tuber. Da blir de lette og flyter godt og høyt. Noe som virker å være en trigger 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
11 timer siden, lars p said:

Er få ting som slår laks på tørt ja. Er stort sett eneste måten jeg fisker laks på lengre. Blir noen få drag med vått av sentimentale grunner :smile:

ta med deg noen bombere også , og gjerne bundet på tuber. Da blir de lette og flyter godt og høyt. Noe som virker å være en trigger 

Veldig enig med Lars.

Men det hører likevel med at det er ikke i alle elver/geografiske steder og under alle forhold/vilkår/dager at dette er beste alternativet. Så ta med noen synkeliner og standard fluer også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men i Finnmark som han skal til er det ikke noen tvil hva som er best og morsomst.

Skal legge ut en liten rapport jeg la ut på fluefiskesiden for noen år siden etterpå her jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg